Gå til innhold

Hardware og grønnskollinger..

Anbefalte innlegg

Ehm.. jeg har da kjøpt en dvd-brenner til min stasjonære pc.

Den hadde ligget ved siden av pc'en i over to måneder og har tatt seg riktig så bra ut der forsåvidt, men forleden dag tenkte jeg å være så vill og gærn at jeg skulle putte den inn i det sorte, gapende hullet.

Det gikk ganske bra det, men så var var det det med ledninger og sånt da.. *kremt*

Hvor mange kabler/ledninger/dingser skal den kobles til?? Ta det gjerne på tegnspråk eller lignende forståelig "dummies"-språk:o))

Til opplysning har jeg foruten denne nydelige dvd-brenneren/spilleren en cd-brenner i et annet hull. om det har noe å si fra eller til..

*venter*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128232-hardware-og-gr%C3%B8nnskollinger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ha to kabler festet til denne.

Den ene er en flat grå kabel som heter IDE-kabel. Du kan se mange sånne inni kabinettet, og den kan godt festes på samme kabel som den andre cd-spilleren, hvis det er flere uttak på kabelen. Pass da på at jumperene på begge to står på kabel select. Hvis du må bruke to forskjellige ide-kabler bør du sette jumperne på cd-spilleren på master og dvd-en på slave eller omvendt.

Den må også få en strømkabel. Den har grå ende og er satt sammen av 4 ledninger med forskjellige farger.

Den ene er en flat grå kabel som heter IDE-kabel. Du kan se mange sånne inni kabinettet, og den kan godt festes på samme kabel som den andre cd-spilleren, hvis det er flere uttak på kabelen. Pass da på at jumperene på begge to står på kabel select. Hvis du må bruke to forskjellige ide-kabler bør du sette jumperne på cd-spilleren på master og dvd-en på slave eller omvendt.

Den må også få en strømkabel. Den har grå ende og er satt sammen av 4 ledninger med forskjellige farger.

Forutsatt at du ikke har SCSI (skøssi).

Ulv I Faarikaal

De ene må være "slave" og den andre "master" det settes med kontaktbroer som du tar løs og flytter i bakkant av spilleren.

Hvis du har 80 pin kabel, må master stå på enden av kabelen.

Koble begge spillerne på den sekundære kontrollerkontakten på hovedkortet og harddisken(e) på den primære.

Husk å koble på strømkabel fra strømforsyning og lydkabel mellom den ene spilleren og hovedkortet.

Trykk "Del" ved oppstart og sett begge de sekundære til "CDROM".

VOILA.

Okei, sånn her er stova nå... Den fuckings pcn har tilta toalt. *banner høyt og ufint*

Jeg åpnet kabinettet og sjekket at de to riktige ledningene var koblet til (slave i dvd og master i cd, samt en flat kontakt med fire ledninger i strømboksen) og lukket det igjen.

Det var når jeg skulle starte den igjen at systemet hang seg opp, det luktet svidd, og jeg fikk den såvidt opp å gå slik at jeg fikk logget meg på et par ganger før den låste seg igjen.

Regner med at dette ikke har noe med installeringen å gjøre, men nå bråker den noe vanvittig i fra der dvden er. Får ikke brukt maskinen.

Må sikkert fjerne den. Skulle aldri ha åpnet den f.... pcen.

*grrrrrrr*

Annonse

Okei, sånn her er stova nå... Den fuckings pcn har tilta toalt. *banner høyt og ufint*

Jeg åpnet kabinettet og sjekket at de to riktige ledningene var koblet til (slave i dvd og master i cd, samt en flat kontakt med fire ledninger i strømboksen) og lukket det igjen.

Det var når jeg skulle starte den igjen at systemet hang seg opp, det luktet svidd, og jeg fikk den såvidt opp å gå slik at jeg fikk logget meg på et par ganger før den låste seg igjen.

Regner med at dette ikke har noe med installeringen å gjøre, men nå bråker den noe vanvittig i fra der dvden er. Får ikke brukt maskinen.

Må sikkert fjerne den. Skulle aldri ha åpnet den f.... pcen.

*grrrrrrr*

Huffda!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...