Gå til innhold

hep b

Anbefalte innlegg

har hatt en prøve på hep b da jeg skulle fø.prøven viste hep b antigen neg.hep b antistoff påvist.hep b totalantistoff positiv.hva betyr det.har vist fått det via infektsjon.hvordan har det skjedd?har bare hatt en partner.kan dette føre til at jeg kan få leverskader,kreft osv senere.kan jeg smitte andre......

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128270-hep-b/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hep b

har hatt en prøve på hep b da jeg skulle fø.prøven viste hep b antigen neg.hep b antistoff påvist.hep b totalantistoff positiv.hva betyr det.har vist fått det via infektsjon.hvordan har det skjedd?har bare hatt en partner.kan dette føre til at jeg kan få leverskader,kreft osv senere.kan jeg smitte andre......

http://www.telelab.no/memian5.htm

Hepatitt B analyser. En rekke analyser tilgjengelig. Laboratoriet velger analyser etter kliniske opplysninger.

Hep Bs antigen: Påvises ved aktuell sykdom og hos kroniske bærere.

Hep Bs antistoff: Positiv etter gjennomgått sykdom eller vaksinasjon (se senere). Antistoffnivået vil avta med tiden og kan bli negativt, også etter gjennomgått infeksjon.

Hep Bc IgM antistoff: Benyttes i forbindelse med aktuell sykdom hvor både Bs antigen og Bs antistoff us. er negative ("vindusfasen"), og for vurdering om påvist Bs ag er tegn på en akutt eller kronisk infeksjon. I praksis har det vist seg at Bs ag som regel blir positiv før Bc IgM as kan påvises.

Hep Bc totalantistoff: Påviser tidligere gjennomgått sykdom (ikke vaksinasjon) hvor Bs-antistoff eller Bs-antigen ikke lar seg påvise. Bc total as påvises resten av livet.

Hep Be antigen og Be antistoff: Undersøkes i tillegg der hvor Bs antigen er positiv. Be antigen positivitet innebærer stor smittefare, mens Be antistoff positivitet innebærer liten smittefare.

Vanligvis bes om kontrollprøve hver 4.-6. uke ved akutt hepatitt, hos kroniske bærere 1 gang pr. år da det har vist seg at enkelte kan kvitte seg med antigenet etter lang tid (flere år). Hos pasienter med Bs antigen positivitet utover 6 måneder taler det for at tilstanden er i ferd med å bli kronisk.

5.2.9 Kontroll etter hepatitt B vaksinasjon

Vaksinasjonsstatus kontrolleres med undersøkelse av Hep Bs antistoff.

Svar utgis i mIU/ml.

Titer > 100 mIU/ml gir livslang beskyttelse

Titer

Immunkompetente personer vaksinert mot hepatitt B og som hadde anti-HBs > 100 IU/ml i prøve tatt 3 mnd etter tredje vaksinedose, kan betraktes som livslangt beskyttet mot alvorlig hepatitt B infeksjon/bærertilstand. Disse skal vanligvis ikke ha booster-dose med hepatitt B vaksine.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128270-hep-b/#findComment-781661
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...