Gå til innhold

Bilkjøp og rettigheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort oppsummering. Jeg finner bilannonse på nettet. Bilen har oppgitt km (miles?) stand 148 000 pr i dag. Jeg avtaler (pr mail) å kjøpe bilen utifra bilder. Så undersøker jeg historien til bilen som viser seg å ikke stemme overens med skriftlig info fra selger. Bilen hadde km stand på ca 200 000 for ti år siden i følge salgskontrakt i et firma. Selger får så beskjed pr tlf at jeg ikke skal ha bilen. I dag mottar jeg mail med krav om å betale selger 10% av kjøpesum pga avtalebrudd. Noen som vet hvilke rettigheter selger har når han i første omgang har gitt uriktige opplysninger om bilen? Selger er forøvrig et firma og bilen er i bruk i firmaet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver tilbake at han har brutt markedsføringsloven, og at han selvsagt ikke har noe som helst krav mot deg.

I tillegg refererer du til dato (helst tidspunkt) da du ringte ham - det finner du i telefonregningen din.

Brevet skriver du ut og sender som vanlig brev, og beholder kopi. Skriv også ut eposten hans.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du skriver tilbake at han har brutt markedsføringsloven, og at han selvsagt ikke har noe som helst krav mot deg.

I tillegg refererer du til dato (helst tidspunkt) da du ringte ham - det finner du i telefonregningen din.

Brevet skriver du ut og sender som vanlig brev, og beholder kopi. Skriv også ut eposten hans.

Med vennlig hilsen

Takk, Sør!

*klem*

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Man kan godt si ja at man skal kjøpe og så si nei når man har sjekka og kikka før kontrakten er skrevet. Selger må alltid selv sikre seg med kontrakt og/ eller håndpenger først. Bilen hadde skjulte mangler men det spiller ingen rolle her.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Ikke at det heller har noen betydning, men man kan også spørre hvordan han kom fram til 10%.

Gjest Jernkvinnen
Skrevet

Ikke at det heller har noen betydning, men man kan også spørre hvordan han kom fram til 10%.

Tenk på et tall mellom 1 og 100...

Skrevet

Tja, si dèt...

Skrevet

Man kan godt si ja at man skal kjøpe og så si nei når man har sjekka og kikka før kontrakten er skrevet. Selger må alltid selv sikre seg med kontrakt og/ eller håndpenger først. Bilen hadde skjulte mangler men det spiller ingen rolle her.

"Selger må alltid selv sikre seg med kontrakt"

Vi hadde på sett og vis en kontrakt, i og med at jeg sendte mail om at jeg skulle ha bilen. Så viste det seg i ettertid at bilen hadde gått mye lengre enn oppgitt i annonsen på nettet. ...blant annet....

Gjest Jernkvinnen
Skrevet

Vi hadde på sett og vis en kontrakt, i og med at jeg sendte mail om at jeg skulle ha bilen. Så viste det seg i ettertid at bilen hadde gått mye lengre enn oppgitt i annonsen på nettet. ...blant annet....

Teller ikke en mail på samme måte som en muntlig avtale?

Skrevet

Da gjelder jo ikke kontrakten, fordi produktet svarer jo ikke til beskrivelsen.

Trolig kunne du anmelde fyren, alt etter hva han har sagt om km-standen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Poenget mitt er egentlig at selger oppgav feil kjørelengde og at jeg fant ut dette via en ca ti år gammel salgskontrakt og av den grunn avlyste kjøpet.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Selger må sikre seg med håndpenger, f eks be deg betale 5% på forskudd samme dag for at han skal holde av bilen til deg. Har du ikke betalt, selger han selvsagt bilen til en annen. Betaler du og ikke skal ha den, så kan han beholde håndpengene. Eller han må forlange både kontrakt og et beløp for å ikke selge bilen til andre. Han må være passe dum om han går ut fra en epost.

Regelen er slik at 20 ringer, 10 ser på den, 3 sier de skal ha den og en kommer med penger. Sånn har det alltid vært.

Den andre veien: Han hadde vært i sin fulle rett til å selge bilen til en annen f eks til en høyere pris, selv om du sa du skulle ha den. Du må passe på å få kontrakt fortest mulig for å få bilen, først til mølla, først malt.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Da gjelder jo ikke kontrakten, fordi produktet svarer jo ikke til beskrivelsen.

Trolig kunne du anmelde fyren, alt etter hva han har sagt om km-standen.

Med vennlig hilsen

Han vil bare si at han var i god tro og at han også var lurt av en annen. Hvis Iznogood hadde oppdaget det i ettertid, har han krav på penger tilbake fra selger, som igjen må kreve det fra sin selger osv. Noe dritt det der. Det er lurt å sjekke som ble gjort her.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Tenk på et tall mellom 1 og 100...

Det taler jo litt for at de burde hatt en avtale om beløpet om noen skulle kunne kreve, man kan ikke dikte opp et. Derfor prinsippet om avtalt håndpenger, veldig greit.

Skrevet

Han vil bare si at han var i god tro og at han også var lurt av en annen. Hvis Iznogood hadde oppdaget det i ettertid, har han krav på penger tilbake fra selger, som igjen må kreve det fra sin selger osv. Noe dritt det der. Det er lurt å sjekke som ble gjort her.

Det vil han trolig si, men det er jo fremdeles en plage for ham å bli anmeldt.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Det vil han trolig si, men det er jo fremdeles en plage for ham å bli anmeldt.

Med vennlig hilsen

Det kan man si, og neste gang blir det verre å forklare det for politiet.

Skrevet

"..Hvis Iznogood hadde oppdaget det i ettertid, har han krav.."

Jeg er hunkjønn og har lagt til en ny bokstav i nicket mitt, så det er Iznowgood :-)

Ulv I Faarikaal
Skrevet

"..Hvis Iznogood hadde oppdaget det i ettertid, har han krav.."

Jeg er hunkjønn og har lagt til en ny bokstav i nicket mitt, så det er Iznowgood :-)

Jaaaaavel.

:)

Skrevet

Nei, det er derfor man ikke kan gi bud på leiligheter på mail.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...