Gå til innhold

Redusere filstørrelse på pdf-filer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke uten å redusere antallet og/eller størrelse på bilder, farger og skarphet i bilder.

Men får jeg gjort dette inne i Adobe Acrobat (Writer)?

Er for sliten nå til å leite mer... Drittlei av jobbing på en søndag... :-(

Enda godt det er 100% overtid, om ikke annet...

Ulv I Faarikaal

Men får jeg gjort dette inne i Adobe Acrobat (Writer)?

Er for sliten nå til å leite mer... Drittlei av jobbing på en søndag... :-(

Enda godt det er 100% overtid, om ikke annet...

Problemet er at 24 MB er ikke særlig mye for 120 sider, så ikke sikkert det hjelper deg så mye at den blir 23 MB i stedet?

Problemet er at 24 MB er ikke særlig mye for 120 sider, så ikke sikkert det hjelper deg så mye at den blir 23 MB i stedet?

Nei, igrunnen ikke... Jeg fikk zippa ned i 18 MB, så om det blir krise så blir det løsningen. Skal få en gedigen stabel med dokumenter inn på CD-rom, helst én.

Jobben er sikkert utført, men likevel:

Ja, det er mulig.

Jeg regner med at orginalen er "skrevet ut" med pdf-writer - altså et skrivertillegg. Denne løsningen er grei nok for å lage normale kontordokumenter, men ikke for noe annet.

I stedet bør orginaldokumentet skrives ut som en virtuell postscript-fil, deretter generer du en pdf i Destiller.

I Destiller har du en rekke standard-valg mht til oppløsning. Du velger oppløsning avhengig av hva dokumentet skal brukes til, f.eks. skjermvisning eller utskrift.

Jeg kan ta et eksempel fra "min verden":

Jeg lager et magasin, 64 sider, A4, 4x4. Jeg skriver ut en virtuell ps-fil som veier 1,3 GB.

I destiller generer jeg "normalt" tre pdf-versjoner. En som sendes trykk - denne veier ca 30 Mb. Jeg lager en versjon for blekkskriver-utskrift. Denne veier omlag 8 mb, og den siste lages for ren skjermvisnig som veier ca 1,8 mb.

Mao: Fra 1,3 GB til 1,8 MB - i ytterste fall (På skjerm ser du ingen forskjell på orginalfilen og den lavoppløselige pdf-en)

Annonse

Jobben er sikkert utført, men likevel:

Ja, det er mulig.

Jeg regner med at orginalen er "skrevet ut" med pdf-writer - altså et skrivertillegg. Denne løsningen er grei nok for å lage normale kontordokumenter, men ikke for noe annet.

I stedet bør orginaldokumentet skrives ut som en virtuell postscript-fil, deretter generer du en pdf i Destiller.

I Destiller har du en rekke standard-valg mht til oppløsning. Du velger oppløsning avhengig av hva dokumentet skal brukes til, f.eks. skjermvisning eller utskrift.

Jeg kan ta et eksempel fra "min verden":

Jeg lager et magasin, 64 sider, A4, 4x4. Jeg skriver ut en virtuell ps-fil som veier 1,3 GB.

I destiller generer jeg "normalt" tre pdf-versjoner. En som sendes trykk - denne veier ca 30 Mb. Jeg lager en versjon for blekkskriver-utskrift. Denne veier omlag 8 mb, og den siste lages for ren skjermvisnig som veier ca 1,8 mb.

Mao: Fra 1,3 GB til 1,8 MB - i ytterste fall (På skjerm ser du ingen forskjell på orginalfilen og den lavoppløselige pdf-en)

Ganske riktig - for sent...

Etter du svarte hadde jeg ikke tid til å få gjort det der lenger, men det går bra allikevel.

Jeg konverterte dokumentet fra paperport (scannet dokument) til pdf, så jeg vet ikke om det var den ene eller andre varianten.

Jeg PRØVDE forresten Destiller, men selv om jeg hadde krysset av for å få bestemme hvor dokumentet skulle lagres, så kom det aldri opp. Vel vel - nå skal jeg gi f*** i det dokumentet, deadline var kl 12 og vi leverte såvidt i tide... :-)

Ganske riktig - for sent...

Etter du svarte hadde jeg ikke tid til å få gjort det der lenger, men det går bra allikevel.

Jeg konverterte dokumentet fra paperport (scannet dokument) til pdf, så jeg vet ikke om det var den ene eller andre varianten.

Jeg PRØVDE forresten Destiller, men selv om jeg hadde krysset av for å få bestemme hvor dokumentet skulle lagres, så kom det aldri opp. Vel vel - nå skal jeg gi f*** i det dokumentet, deadline var kl 12 og vi leverte såvidt i tide... :-)

Men - takk for hjelpen! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...