Gå til innhold

Noen pålitelige tester blodsukker - lavt - høyt ?

Anbefalte innlegg

Hei Stig !

Finnes det en 100 % pålitelig test/ prøver for å avkrefte lavt blodsukker( hypoglycemi )

----------------

Har hørt om en blodprøvetest som kunne "se tilbake" i tid om det har vært for høyt eller for lavt ??

Tror det var HBANC....e.l.

----------------

Tilstand: Tisser veldig mye og ofte - mye tørst - må drikke mye - tørr i huden. Noen medisiner påvirker nok dette, men tror ikke alt. Får ofte en søt/saltsmak i munnen...

Blir tørr i munnen......så kan det endre seg til "overprod" av spytt. Blir ofte kald/ fryser..reelt temp da - ca 36,3 for så å bli normal.

Mage-tarmsystemet er helt ut av balanse - "krampaktig" og da må jeg drikke mye vann - tørr i munnen. Spiser jeg en 1/2 pk. Smil sjokolade - letter det i hele kroppen - blir varmere. I Candidaskjema får jeg full skår, men diett er jo umulig å klare - blodprøvetest hvor ?? Har gått ned i vekt 13 kg fra mai - sept - ble operert lukkemuskel - etterpå fra ikke lagt på meg i de siste tre mnd - sirkulasjon i mage/ tarm dårlig - er 176 og nå 54 kg. Med Afipran enda tørrere i kroppen, men bedre sirkulasjon.

Hele kroppen virker som å være i ubalanse. Ikke psykisk alt - garantert.....

ER DET ET INSTITUTT I NORGE SOM ER PÅLITELIG KOMPETANSEMESSIG FOR EN HELHETSVURDERING FRA A - Å ? Jeg er helt fortvilt.Forventer ikke at du skal klare å ha tid til å gi meg en utfyllenede svar, men hvis litt hadde vært flott.

Takk ellers for alle tidligere gode svar og råd - Og God Jul !

Fortsetter under...

Hei,

Dette hører hjemme på "diabetes" siden (fordi det er en endokrinolog der), men svaret er enkelt:

Gå til legen, og få rekvisisjon for en blodglukosemåling. Den skal du ta FASTENDE (før du har spist) om morgenen.

Blodtesten du tenker på heter HbA1C.

Med vennlig hilsen

• 2 uker senere...
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Smily.

Blodsukkeret svinger gjennom døgnet og er avhengig av flere faktorer hvor de viktigste er matinntak, kroppens insulinproduksjon og fysisk aktivitet. Selv om blodsukkeret normalt svinger skal det ligge innen visse grenseverdier ca 3-6,5. En langtidsmåling gir et bilde av gjennomsnittet de siste 4-6 uker og kalles glyko Hb eller HbAC. Dette vil likevel ikke kunne fange opp svingninger i løpet av dagen godt nok. Tidligere ble derfor glukosebelastning mye brukt. Undersøkelsen kan fortsatt gjøres på sykehus eller ved legekontor og består i at du tar et fastende blodsukker om morgenen, deretter drikker du 50-60 gram glukose hvoretter blodsukkeret måles flere ganger med 30-60 minutters mellomrom. Denne undersøkelsen kan vise om ditt blodsukker blir for høyt 30-60 minutter etter inntaket og om kurven faller som normalt i løpet av de nærmeste 3-6 timer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...