Gå til innhold

Hverken eller verken ???

Anbefalte innlegg

Oj - jo, sørvis skriver jeg gjerne. Og sirka. Og sjampanje.

Og jeg synes da jammen det er greit å skrive sjåfør også - og ikke chauffør som vi skrev før (og som danskene og svenskene holder på enda).

Språket er heldigvis i utvikling.

Alle skriver vel sjåfør, selv Aftenposten. Konjakk og sjampanje er greit.

Men ikke sørvis!

Fortsetter under...

Alle skriver vel sjåfør, selv Aftenposten. Konjakk og sjampanje er greit.

Men ikke sørvis!

Hehe!

Poenget med chauffeør - sjåfør var å vise at skrivemåten på importerte ord endrer seg og nærmer seg uttalen hele tiden.

Derfor vil det nok ikke være lenge før vi alle (du også, tenker jeg) skriver sørvis og synes at service er ute på dato.

Hehe!

Poenget med chauffeør - sjåfør var å vise at skrivemåten på importerte ord endrer seg og nærmer seg uttalen hele tiden.

Derfor vil det nok ikke være lenge før vi alle (du også, tenker jeg) skriver sørvis og synes at service er ute på dato.

Aldri i livet om jeg skriver sørvis! For ørvig er jeg enig i at man venner seg til det utroligste. Men ett sted går bergenseren.

Oj - jo, sørvis skriver jeg gjerne. Og sirka. Og sjampanje.

Og jeg synes da jammen det er greit å skrive sjåfør også - og ikke chauffør som vi skrev før (og som danskene og svenskene holder på enda).

Språket er heldigvis i utvikling.

sørvis,sirka og sjampanje...? *grøss* det ser ille ut med den måten å skrive på..

Gjest strandhai

Per i dag er formen "hvalp" og "valp" akseptert på bokmål. Men det kan bare hete "verken". Men Språkrådet har foreslått at formen "hverken" igjen skal bli tillatt.

Nå ligger saken i Departementets hender.

Språkrådet kan vel egentlig gå og kjøsse seg et visst sted. De skaper så mye dritt for de av oss som fortsatt sliter med skolen....

Annonse

Gjest Ler litt av deg

Språkrådet kan vel egentlig gå og kjøsse seg et visst sted. De skaper så mye dritt for de av oss som fortsatt sliter med skolen....

Ja, hvorfor ha noen som helst fagfolk i det hele tatt. De skaper jo så mange problemer for de ikke helt skoleflinke.

Hverken er feil, selv om det fortsatt brukes av en del. Se svarene mine nedenfor, med link til bokmålsordboka på nettet, samt artikkel om dette på riksmålsforbundet sin side (det er diskutert ift. bokmål, ikke riksmål i denne artikkelen).

Da jeg gikk på skolen frem til 1994, skulle man skrive både hvalp og hverken. Hadde det ikke vært for at jeg gløttet innom Dol nå og da, ville jeg heller ikke visst om at skrivemåten er endret til verken og valp...

Per i dag er formen "hvalp" og "valp" akseptert på bokmål. Men det kan bare hete "verken". Men Språkrådet har foreslått at formen "hverken" igjen skal bli tillatt.

Nå ligger saken i Departementets hender.

Jasså, da holder jeg meg til hverken så lenge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...