Ulv I Faarikaal Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Vi har noen tusen som snakker samisk språk i Norge. Ingen andre får rett til å lære samisk enn samene. Nynorsk er obligatorisk fag og skal læres muntlig og skriftlig av alle. Nynorsk og bokmål er 80% like språk. Jeg har lurt på mange ganger hva som er vitsen med to så like skriftspråk i et land, og at det offentlige må oversette alt materiell til begge målføre. Andre dialekter i Norge skiller seg mer fra hverandre enn bokmål og nynorsk, så hvorfor absolutt nynorsk? Jeg har aldri lurt på hvorfor vi lærer engelsk, tysk og fransk. Men jeg har alltid lurt på hvem som klarte å få innført opplæring i et så merkelig fag som et nytt målføre nesten lik det opprinnelige. Elevene i størsteparten av Norge hater nynorsk og ser på det som en straff eller hån å måtte bruke tid på noe så tåpelig. Hvordan ser du på nynorsk og at man skal lære det skriftlig selv om de fleste aldri kommer til å bruke det? Holder det ikke at man leser eller hører det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129009-nynorsk-hatet-og-elsket-men-er-det-n%C3%B8dvendig-%C3%A5-l%C3%A6re-%C3%A5-skrive-det/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
monass Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Nynorsk skulle jo være et forsøk på å samle landets dialekter til et skriftspråk, slik at det danskinspirerte bokmålet skulle få hvile i fred. Kan ikke si å ha lykkes med å innføre nynorsk. Grekerne var smartere. Deres strategi på å innføre ny-gresk var vellykket og det er dette som er det gjeldende skriftspråket i Hellas idag. Så hva skal vi da? Gå tilbake å hente frem gammelnorsken? Fortsette med to likestilte skriftspråk? Kun det konstruerte nynorske? Eller kun det like konstruerte bokmålet? Tja, kan vi ittje berre skrive slik vi prater da? Det hadde da vøri rett trivelig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129009-nynorsk-hatet-og-elsket-men-er-det-n%C3%B8dvendig-%C3%A5-l%C3%A6re-%C3%A5-skrive-det/#findComment-787263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 7. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2003 Nynorsk skulle jo være et forsøk på å samle landets dialekter til et skriftspråk, slik at det danskinspirerte bokmålet skulle få hvile i fred. Kan ikke si å ha lykkes med å innføre nynorsk. Grekerne var smartere. Deres strategi på å innføre ny-gresk var vellykket og det er dette som er det gjeldende skriftspråket i Hellas idag. Så hva skal vi da? Gå tilbake å hente frem gammelnorsken? Fortsette med to likestilte skriftspråk? Kun det konstruerte nynorske? Eller kun det like konstruerte bokmålet? Tja, kan vi ittje berre skrive slik vi prater da? Det hadde da vøri rett trivelig? He-he. Radio Jalla illustrerer det fint med å tolke Prøysen: "Alle har en sushibar på Gjøvik". Sysjenbarn blir liksom ikke forstått. En av våre nye landsmenn ble litt nedfor da hun oppdaget ord i avisen som ikke sto i ordboka hennes. Hun syns nok det ble litt for mange skrivefeil i teksten, nok til at hun mistenkte ugler i mosen, det var nynorsk. Jeg greide ikke forklare hvorfor vi har to nesten like språk, og at hun måtte kjøpe en ordbok til, eller hoppe over nynorske artikler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129009-nynorsk-hatet-og-elsket-men-er-det-n%C3%B8dvendig-%C3%A5-l%C3%A6re-%C3%A5-skrive-det/#findComment-787265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ugga Bugga Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 He-he. Radio Jalla illustrerer det fint med å tolke Prøysen: "Alle har en sushibar på Gjøvik". Sysjenbarn blir liksom ikke forstått. En av våre nye landsmenn ble litt nedfor da hun oppdaget ord i avisen som ikke sto i ordboka hennes. Hun syns nok det ble litt for mange skrivefeil i teksten, nok til at hun mistenkte ugler i mosen, det var nynorsk. Jeg greide ikke forklare hvorfor vi har to nesten like språk, og at hun måtte kjøpe en ordbok til, eller hoppe over nynorske artikler. Jeg synes ikke det er så vanskelig å forstå. Jeg har forklart dette til flere utlendinger. Si at landet vårt var under dansk styre i ca 400 år, og at vi lenge ikke hadde vårt eget skriftspråk. Det vi kaller bokmål ligger ganske nært opptil dansk. Men så var det en fyr som het Ivar Aasen som konstruerte et skriftspråk som ligger nærmere det språket mange av oss snakker. Dette var viktig for identitet og nasjonalfølelse for en ung nasjon og så videre, og mye vakker litteratur er skrevet på dette målføret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129009-nynorsk-hatet-og-elsket-men-er-det-n%C3%B8dvendig-%C3%A5-l%C3%A6re-%C3%A5-skrive-det/#findComment-787267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gyda Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Den norske kulturen er språkkløyvd, og det ser jeg på som en berikelse. Nynorsk er faktisk en stor og avgjørende del av norsk kulturhistorie. Jeg mener at vi skal beholde de to skriftspråkene, også skriftlig sidemålsundervisning. Skrift lærer vi best ved å skrive, og all skriving gjør deg bedre, "sidemålsskriving" gjør deg også indirekte bedre i "hovedmålsskriving". Og det er ikke så vanskelig som mange vil ha det til, det er først og fremst holdningene man må gjøre noe med. Det går an å starte med mange norsklærere, som starter introduseringen av sidemålet med utsagn som at "ja, folkens - nå må vi (dessverre) gjennom sidemålet, jeg vet det er kjedelig og vanskelig, men ..." De kan godt være litt mer bevisste på hvordan de skaper litt positive holdinger og forståelse blant elevene. Og så dreier undervisninga i sidemål seg altfor mye om pugg og system. Det kunne for eksempel gå an å gjøre nynorsken til en større del av hverdagen ved å integrere den i flere fag enn norsk. Dessuten har nynorsken uten tvil vært med på å påvirke bokmålet til å nærme seg litt mer talespråket, noe som i alle fall jeg ser på som positivt. Og Ulv: Det heter målformer og ikke målføre (målføre er et annet ord for dialekt). ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129009-nynorsk-hatet-og-elsket-men-er-det-n%C3%B8dvendig-%C3%A5-l%C3%A6re-%C3%A5-skrive-det/#findComment-787339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Språklig forvirret Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Jeg kunne ikke være mer enig med deg ulv. Da jeg gikk på grunnskolen så hadde vi nynorsk som hovedmål og det fikk vi ikke velge engang. Problemet er bare at det var så utrolig vanskelig å lære skikkelig fordi alt annet skrift vi ble utsatt for var på bokmål. Floken ble selvfølgelig mye større da vi begynnte med bokmål i tilleg på ungdomsskolen. Jeg vil si at jeg laget mitt eget skriftspråk. En veldig fin blanding av nynorsk og bokmål. Da jeg begynnte på videregående valgt jeg å bruke bokmål som hovedmål. En av grunnene var at jeg hadde lært meg bokmål best gjennom de timene vi hadde med sidemål, men likvel var den største grunnen at når jeg skreiv med andre folk, så gadd dem ikke lese fordi jeg skreiv nynorsk. Det forstår jeg godt nå. Jeg hopper ofte over innlegg her på dol når dem står på nynorsk fordi det er så tungvindt å lese. Hva har jeg fått igjen av å bli tvinget til å skrive nynorsk på grunnskolen? Jeg sliter fortsatt med rettskrivingen min. Jeg blander, eller så har jeg laget meg nye ord. Jeg vil si at jeg er språklig forvirret og det er takket være den nynorsken. Det burde såfall være valgfritt om en vil ha nynorsk som hovedmål eller sidemål såfall! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129009-nynorsk-hatet-og-elsket-men-er-det-n%C3%B8dvendig-%C3%A5-l%C3%A6re-%C3%A5-skrive-det/#findComment-787423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 7. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2003 Jeg kunne ikke være mer enig med deg ulv. Da jeg gikk på grunnskolen så hadde vi nynorsk som hovedmål og det fikk vi ikke velge engang. Problemet er bare at det var så utrolig vanskelig å lære skikkelig fordi alt annet skrift vi ble utsatt for var på bokmål. Floken ble selvfølgelig mye større da vi begynnte med bokmål i tilleg på ungdomsskolen. Jeg vil si at jeg laget mitt eget skriftspråk. En veldig fin blanding av nynorsk og bokmål. Da jeg begynnte på videregående valgt jeg å bruke bokmål som hovedmål. En av grunnene var at jeg hadde lært meg bokmål best gjennom de timene vi hadde med sidemål, men likvel var den største grunnen at når jeg skreiv med andre folk, så gadd dem ikke lese fordi jeg skreiv nynorsk. Det forstår jeg godt nå. Jeg hopper ofte over innlegg her på dol når dem står på nynorsk fordi det er så tungvindt å lese. Hva har jeg fått igjen av å bli tvinget til å skrive nynorsk på grunnskolen? Jeg sliter fortsatt med rettskrivingen min. Jeg blander, eller så har jeg laget meg nye ord. Jeg vil si at jeg er språklig forvirret og det er takket være den nynorsken. Det burde såfall være valgfritt om en vil ha nynorsk som hovedmål eller sidemål såfall! Bra. Spør dyslektikere om de ville lære nynorsk, de har det ille nok, om de ikke skal ha to nesten like språk å forholde seg til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129009-nynorsk-hatet-og-elsket-men-er-det-n%C3%B8dvendig-%C3%A5-l%C3%A6re-%C3%A5-skrive-det/#findComment-787438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
molli Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Du spør mer enn ti vise kan svare:-) Jeg har aldri sett på nynorsk som noe hat-objekt. Årsaken er sannsynligvis at det aldri var noe problem for meg på skolen, eller noe jeg måtte "lære": Jeg kunne det fra fødselen av, siden moren min snakker det du kaller "nynorsk". Jeg pleide faktisk å korrigere læreren litt i timene :-) Jeg kan "høre" hva som er riktig, og hva som er galt. Dermed fikk jeg beste karakter på alle prøver, uten å lese et ord. Det var liksom bare å "høre" det inne i hodet, og så skrive det ned. Jeg snakker det ikke selv altså, men har det i hodet. Jeg snakket det fremt til jeg var rundt fem-seks år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129009-nynorsk-hatet-og-elsket-men-er-det-n%C3%B8dvendig-%C3%A5-l%C3%A6re-%C3%A5-skrive-det/#findComment-787471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 7. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2003 Du spør mer enn ti vise kan svare:-) Jeg har aldri sett på nynorsk som noe hat-objekt. Årsaken er sannsynligvis at det aldri var noe problem for meg på skolen, eller noe jeg måtte "lære": Jeg kunne det fra fødselen av, siden moren min snakker det du kaller "nynorsk". Jeg pleide faktisk å korrigere læreren litt i timene :-) Jeg kan "høre" hva som er riktig, og hva som er galt. Dermed fikk jeg beste karakter på alle prøver, uten å lese et ord. Det var liksom bare å "høre" det inne i hodet, og så skrive det ned. Jeg snakker det ikke selv altså, men har det i hodet. Jeg snakket det fremt til jeg var rundt fem-seks år. Det er nok enklere da, ja. Jeg tror det bare er på vest-/ mørekysten de snakker noenlunde lik nynorsk. Ei eldre dame fra Bykle snakker så kav dialekt at jeg ikke skjønner noe, og det er ikke nynorsk heller. Jeg tror et ganske snevert folkeferd rundt Einar Skjæråsen snakker slik, ingen andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129009-nynorsk-hatet-og-elsket-men-er-det-n%C3%B8dvendig-%C3%A5-l%C3%A6re-%C3%A5-skrive-det/#findComment-787480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xima Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Det er nok enklere da, ja. Jeg tror det bare er på vest-/ mørekysten de snakker noenlunde lik nynorsk. Ei eldre dame fra Bykle snakker så kav dialekt at jeg ikke skjønner noe, og det er ikke nynorsk heller. Jeg tror et ganske snevert folkeferd rundt Einar Skjæråsen snakker slik, ingen andre. Det er nok ingen som snakker nynorsk... og dem finst såfall ikke på mørekysten. Du må nok ned mot sogn for å finne noe som ligner. Faktisk er det ingen dialekter som snakker nynorsk. Nynorsk er en blanding av flere forskjellige dialekter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129009-nynorsk-hatet-og-elsket-men-er-det-n%C3%B8dvendig-%C3%A5-l%C3%A6re-%C3%A5-skrive-det/#findComment-787487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 7. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2003 Det er nok ingen som snakker nynorsk... og dem finst såfall ikke på mørekysten. Du må nok ned mot sogn for å finne noe som ligner. Faktisk er det ingen dialekter som snakker nynorsk. Nynorsk er en blanding av flere forskjellige dialekter. OK, jeg trodde faktisk det var noen som snakket ganske likt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129009-nynorsk-hatet-og-elsket-men-er-det-n%C3%B8dvendig-%C3%A5-l%C3%A6re-%C3%A5-skrive-det/#findComment-787491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresja Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Det er nok ingen som snakker nynorsk... og dem finst såfall ikke på mørekysten. Du må nok ned mot sogn for å finne noe som ligner. Faktisk er det ingen dialekter som snakker nynorsk. Nynorsk er en blanding av flere forskjellige dialekter. Enkelte småbygder i Sunnhordland har ein dialekt som ligg nær opptil nynorsken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129009-nynorsk-hatet-og-elsket-men-er-det-n%C3%B8dvendig-%C3%A5-l%C3%A6re-%C3%A5-skrive-det/#findComment-787492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Det er nok ingen som snakker nynorsk... og dem finst såfall ikke på mørekysten. Du må nok ned mot sogn for å finne noe som ligner. Faktisk er det ingen dialekter som snakker nynorsk. Nynorsk er en blanding av flere forskjellige dialekter. Nynorsk (og bokmål) er SKRIFTSPRÅK, og snakkes ikke korrekt av mer enn noen ytterst få, og da er det såfall tilgjort, nynorsk snakkes ikke naturlig noe sted i landet. Folk flest snakker dialekter, som enten ligger nærmest bokmål eller nærmest nynorsk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129009-nynorsk-hatet-og-elsket-men-er-det-n%C3%B8dvendig-%C3%A5-l%C3%A6re-%C3%A5-skrive-det/#findComment-787493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strandhai Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Nynorsk er det mest latterlige faget vi har på skolen. Ingen har noensinne vist meg et troverdig argument for hvorfor i alla dager vi absolutt skal lære et skriftspråk som er, som du sier, omtrent identisk med bokmål. Det burde si litt nå de aller fleste i klassen min (3. gym) gir så faen i nynorsk at vi er fornøyd med en 2'er.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129009-nynorsk-hatet-og-elsket-men-er-det-n%C3%B8dvendig-%C3%A5-l%C3%A6re-%C3%A5-skrive-det/#findComment-787543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Nynorsk er alvor for mange i dette landet. Nynorsk har ei historie som gjer at det er knytt sterke kjensler til saka. Nynorsk er fråhaldfolket sitt språk, lekmannsrøyrsla sitt og distrikta sitt. Det er periferi mot sentrum, by mot land, bonde mot byråkrat, det nasjonale mot det internasjonale. Difor er ein kamp om nynorsk ein kamp som stikk djupare enn sjølve språket. Det står om sjølve sjela til sterke krefter i distriktsnorge. På den andre sida kan ein seie at vi kanskje har kiva lenge nok om språk her i landet. Påverknaden utanfrå er så sterk, at vi kanskje burde kunne samlast i eins kamp for å bevare ein del av språket vårt. Ein god start hadde vore å fått til eitt språk her i landet, og det vil nok skje...om eit par hundre år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129009-nynorsk-hatet-og-elsket-men-er-det-n%C3%B8dvendig-%C3%A5-l%C3%A6re-%C3%A5-skrive-det/#findComment-787563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matthea Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Nynorsk (og bokmål) er SKRIFTSPRÅK, og snakkes ikke korrekt av mer enn noen ytterst få, og da er det såfall tilgjort, nynorsk snakkes ikke naturlig noe sted i landet. Folk flest snakker dialekter, som enten ligger nærmest bokmål eller nærmest nynorsk. ... så er det samer som har et norsk talespråk som ligger nærmest bokmål, og ikke Oslofolka som man kanskje skulle trodd. Dette ifølge min gamle frøken 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129009-nynorsk-hatet-og-elsket-men-er-det-n%C3%B8dvendig-%C3%A5-l%C3%A6re-%C3%A5-skrive-det/#findComment-787871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Nynorsk er alvor for mange i dette landet. Nynorsk har ei historie som gjer at det er knytt sterke kjensler til saka. Nynorsk er fråhaldfolket sitt språk, lekmannsrøyrsla sitt og distrikta sitt. Det er periferi mot sentrum, by mot land, bonde mot byråkrat, det nasjonale mot det internasjonale. Difor er ein kamp om nynorsk ein kamp som stikk djupare enn sjølve språket. Det står om sjølve sjela til sterke krefter i distriktsnorge. På den andre sida kan ein seie at vi kanskje har kiva lenge nok om språk her i landet. Påverknaden utanfrå er så sterk, at vi kanskje burde kunne samlast i eins kamp for å bevare ein del av språket vårt. Ein god start hadde vore å fått til eitt språk her i landet, og det vil nok skje...om eit par hundre år. Man snakker stadig om nynorsk som språket for "disktriksnorge". Faktum er vel at nynorsk i seg selv egentlig er språket for deler av vestlandet? Det er jo der det ligner mest på talespråket. Nynorsk i f.eks Tromsø er like fjernt fra talespråket som bokmål. "...................." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129009-nynorsk-hatet-og-elsket-men-er-det-n%C3%B8dvendig-%C3%A5-l%C3%A6re-%C3%A5-skrive-det/#findComment-787903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
musikeren Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Det er ikke noe mer naturlig å lære bokmål. Hvis en skal se på det, så er det flest som har mest til felles med ny-norsk, enn med bokmål. Det som måtte være et hovedpoeng, er å finne en skriftform som representerer et snitt av hele landet. Det var jo det nynorskens far, Ivar Aasen, prøvde på i si tid. Det er ihvertfall ikke noe poeng i å skrive bokmål, for det er en etterlevning fra dansketida, og er lite representativt for det norske språket sånn generelt. Men OBS! Et lite forbehold. Jeg snakker om konservativt bokmål, for heldigvis er det blitt veldig mange sidestilte former og klammeformer i bokmål idag, og gode nynorske ord er nå også lov å bruke som bokmål. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129009-nynorsk-hatet-og-elsket-men-er-det-n%C3%B8dvendig-%C3%A5-l%C3%A6re-%C3%A5-skrive-det/#findComment-787908 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 Det er ikke noe mer naturlig å lære bokmål. Hvis en skal se på det, så er det flest som har mest til felles med ny-norsk, enn med bokmål. Det som måtte være et hovedpoeng, er å finne en skriftform som representerer et snitt av hele landet. Det var jo det nynorskens far, Ivar Aasen, prøvde på i si tid. Det er ihvertfall ikke noe poeng i å skrive bokmål, for det er en etterlevning fra dansketida, og er lite representativt for det norske språket sånn generelt. Men OBS! Et lite forbehold. Jeg snakker om konservativt bokmål, for heldigvis er det blitt veldig mange sidestilte former og klammeformer i bokmål idag, og gode nynorske ord er nå også lov å bruke som bokmål. Jeg ser bare ungdomsskolelever som lærer å hate nynorsk, og syns det er litt synd. Det hadde vært bedre å slappe litt på krava der bokmål er mer vanlig i landet. Det hadde greid seg å lese det og høre det på skolen for disse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129009-nynorsk-hatet-og-elsket-men-er-det-n%C3%B8dvendig-%C3%A5-l%C3%A6re-%C3%A5-skrive-det/#findComment-787917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Bra. Spør dyslektikere om de ville lære nynorsk, de har det ille nok, om de ikke skal ha to nesten like språk å forholde seg til. Dyslektikere er da fritatt fra nynorsk? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129009-nynorsk-hatet-og-elsket-men-er-det-n%C3%B8dvendig-%C3%A5-l%C3%A6re-%C3%A5-skrive-det/#findComment-787965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.