Gå til innhold

Samefolkets dag

Anbefalte innlegg

En liten kommentar til det du sier om "oss og dem-oppdeling".

Jeg ble nylig klar over at det i endel "helsamiske" miljø foregår mobbing av de som er halvt same og halvt norsk, og at nordmenn her blir sett ned på (!!).

Jøssenavn, jeg hadde virkelig trodd at de hadde lært mer en såpass av sin historie...

Slikt finnes overalt - dessverre. "De" mobber "oss", og "vi" mobber "dem" - og alle mobber de som er i midten.

Vi kan bare håpe på at folk tar til vettet.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

Gjest samedame

En liten kommentar til det du sier om "oss og dem-oppdeling".

Jeg ble nylig klar over at det i endel "helsamiske" miljø foregår mobbing av de som er halvt same og halvt norsk, og at nordmenn her blir sett ned på (!!).

Jøssenavn, jeg hadde virkelig trodd at de hadde lært mer en såpass av sin historie...

Selvsagt, alle trenger vi noen som er mindre verd enn oss. Før var det samene, så ble det finlenderne og nå er det russerne.

Selv bor jeg i et samisk kjerneområde, er same selv men kan ikke språket. Klart jeg er mindre verd enn de med samisk som morsmål. Liksom-same. Jeg føler heller ikke at jeg har rett til å ikle meg samekofte. I samiske miljøer holder jeg kjeft og ler når andre ler uten helt å skjønne hva som foregår. Å be noen om å tolke for meg er uhørt.

Slikt finnes overalt - dessverre. "De" mobber "oss", og "vi" mobber "dem" - og alle mobber de som er i midten.

Vi kan bare håpe på at folk tar til vettet.

Med vennlig hilsen

Vel, slik er det jo vi kategoriserer verden rundt oss. Men det er pussig å oppdage hvor lite som skal til for å danne et skille.

Tidligere har jeg aldri tenkt "vi" nordmenn og "de" samene, de har vært i samme "kategori". Når jeg har blitt oppmerksom på at "de" skiller mellom dem gjør plutselig jeg også det, enten jeg vil eller ei. De er opprettet som to adskilte kategorier i mitt kognitive system, dessverre!

Lært av sin historie?

Ja, man skulle jo tro det, men dessverre er det ofte slik blant oss mennesker som gruppe at vi ikke nødvendigvis lærer av urett som er gjort mot oss, derimot fortsetter i samme leia.Det blir som det klassiske eksempelet om barnet som er blitt slått av sin far, fortsetter med å slå sitt eget barn når han blir far.

Kautokeino-samer er spesielt kjent for å være rasister, men i Kautokeino har jeg også noen av mine aller beste venner. Og jeg er sjøsame, men ikke "bare halvt ordentlig same" for mine venner. Det har nok noe med utdanning å gjøre.

Selv har jeg personlig tro på ungdommen som gruppe. De er framtida og de lærer tross alt mye om samisk historie på skolen. Det gjorde ikke min generasjon (jeg er i ca. trettiårsalderen).

De treffer sjøsamer på internett, i ungomsorganisasjoner osv, og virker mye mer reflektert enn voksne mennesker som i større grad har opplevd fornorskinga og undertrykking på kroppen.

Ja, den undertrykte blir en undertrykker, det er vel det man sier?

Det var nettopp Kautokeino-miljøet jeg ble kjent med, det er kanskje ikke representativt for samiske miljø generelt. Jeg fikk forøvrig inntrykk av at dette gjaldt også den yngre garde, - holdningene går kanskje i arv?

Selvsagt, alle trenger vi noen som er mindre verd enn oss. Før var det samene, så ble det finlenderne og nå er det russerne.

Selv bor jeg i et samisk kjerneområde, er same selv men kan ikke språket. Klart jeg er mindre verd enn de med samisk som morsmål. Liksom-same. Jeg føler heller ikke at jeg har rett til å ikle meg samekofte. I samiske miljøer holder jeg kjeft og ler når andre ler uten helt å skjønne hva som foregår. Å be noen om å tolke for meg er uhørt.

Jeg synes du skal kle deg din kofte med hodet hevet. Ingen kan påstå at du har mindre rett til det enn andre samer. Føler du tilhørighet i den samiske tradisjonen spiller det vel ingen rolle hva andre mener. Ingen kan frata deg din opplevelse av kulturell tilhørighet og identitet.

Misunner deg som kan kle deg i kofta. Liker farger og gull og stas, jeg :)

Gjest halogen

Jeg aner ikke hvordan flagget ser ut, nei. Har sikkert sett det men ikke festet meg ved det.

Har også hørt betegnelsen samenes nasjonaldag om 6. februar (datoen visste jeg faktisk), men det er vel kanskje bare en talemåte - sånn som at vi omtaler alle dager som "nasjonaldager", selv om de er frigjøringsdager, "svenska flaggans dag", grunnlovsdager, osv.

Jeg oppfatter dessverre en del av det samiske miljøet som temmelig ekstremt og intolerant. Man er så vant til å bli undertrykt og tråkka på at man tråkker på alle andre bare for sikkerhets skyld. Man blir så fryktelig samiske at man faller ned i en selvhøytidelighet som for utenforstående blir mest latterlig.

Som flere andre er inne på i tråden er nok dette noen få, de representerer ikke flertallet av samer i Norge. Men de SYNES og de HØRES, og de skaper negative reaksjoner blant andre.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...