Gå til innhold

Kobberspiral og blødninger

Anbefalte innlegg

Mori1365380616

Hei.

Jeg er en kvinne på 38 år som fikk mitt andre barn i desember 2002. I april 2003 fikk jeg satt inn en kobberspiral og det ble samtidig tatt celleprøve(kreftprøve) fra livmorhalsen. Celleprøven var helt ok. Det ble også tatt noen andre prøver som jeg ikke husker hva var, men allt var helt ok.

Jeg ammet barnet mitt til det var litt over 10 mnd. Mens jeg ammet (og hadde spiral), hadde jeg med jevne mellomrom småblødninger. Legen min sa at dette var helt normalt, siden jeg ikke hadde fått eggløsning og mens. Er dette riktig?

Jeg hadde min første skikkelige mens etter fødselen 20.11 (hadde sluttet å amme da) . Det var kratigere blødninger enn tidligere, noe jeg antar skyldes spiralen?

Nå har jeg hatt småblødninger igjen i flere dager. Jeg har også hatt litt underlivssmerter (ikke så mye i dag...). Jeg har lurt litt på om dette kan være i forbindelse med eggløsning? Har hatt uregelmessig mens med perioder på 30-45 dager (for mange år siden hadde jeg perioder uten mens). Jeg har også hatt litt vondt i ryggen i det siste, men det kan jo ha helt andre årsaker.

Mitt spørsmål er om du synes dette virker normalt eller om jeg bør oppsøke lege igjen?

Fint at det finnes et slikt forum med fagpersoner som man kan spørre!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129060-kobberspiral-og-bl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Småblødning kan være tegn på infeksjon, det bør utelukkes. Det vil da ofte også være smerter og utflod samt feber. Det typiske blødningsmønster med spiral er småblødning før og etter en menstruasjonsblødning som er rikeligere enn uten spiral. Eggløsningsblødning varer vanligvis ikke ’flere dager’. Ved unormal blødning med smerter må man også tenke på om det kan være graviditet, evt graviditet utenfor livmoren, så man må være rask til å ta en graviditetstest.

Ved smerter synes jeg du skulle oppsøke legen, det bør også sjekkes om det skulle være noe unormalt ved livmorhalsen som gir blødning.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...