Gå til innhold

Om creutzfeldt-Jacob Syndrom.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Snakker om kompliserte greier. Den gang man oppdaget årsaken ble vitenskapen ganske oppskjørtet over at et protein kunne bære "smitte" på denne måten.

Kizza1365380506

Snakker om kompliserte greier. Den gang man oppdaget årsaken ble vitenskapen ganske oppskjørtet over at et protein kunne bære "smitte" på denne måten.

For ikke å snakke om hvor skremmene det er. Ikke akkurat den sykdommen du ønsker engang din verste fiende skal få.

Mvh

Kizza1365380506

Mest skremmende er at man blir gal lenge før man dør, man dør i et ekstremt vannvidd mens hjernen brytes ned.

Ja det var akkurat det jeg mente. For ikke å si hvordan det må slite på familien som vet at det ikke er noen kur for det og bare må stå der og la det skje. En helt forferdelig, utenkelig, skremmende sykdom. Må vel være en av de verste sykdommene som finnes.

Mvh

Annonse

Gjest sletthei

Ja det var akkurat det jeg mente. For ikke å si hvordan det må slite på familien som vet at det ikke er noen kur for det og bare må stå der og la det skje. En helt forferdelig, utenkelig, skremmende sykdom. Må vel være en av de verste sykdommene som finnes.

Mvh

For noen utrolig oppmuntrende og opplysende meldinger til et menneske i sorg.

Bor dere i Norge??? Mener du at det er et tilfelle av denne sykdommen i Norge?

Jeg trodde det aldri var forekommet i Norge, jeg?

Selvsagt forekommer CJS i Norge. Det er bare sjeldent, og har vanligvis ikke noe med BSE ("kugalskap") å gjøre.

CJS fra BSE er en spesiell variant av CJS.

Med vennlig hilsen

Mest skremmende er at man blir gal lenge før man dør, man dør i et ekstremt vannvidd mens hjernen brytes ned.

At du var insensitiv, og med en total mangel på empati, visste vi - men her når du nye "dybder" i mangel på takt og tone, og folkeskikk...

*rister på hodet*

Ulv I Faarikaal

At du var insensitiv, og med en total mangel på empati, visste vi - men her når du nye "dybder" i mangel på takt og tone, og folkeskikk...

*rister på hodet*

At du benytter sjansen til å uttrykke din sorg er fint, men det betyr ikke at andre ikke syns dette er trist.

Hei,

Her har du en lenke på engelsk:

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000788.htm

Bemerk at "vanlig" CJS er forskjellig fra den man får fra BSE ("kugalskap"). Ingen vet hvordan/hvorfor noen får CJS (det er så sjeldent), men en mulig årsak kan være kornea-transplantasjon.

Med vennlig hilsen

Annonse

Ulv I Faarikaal

Det du skrev klokken 16:36 var jo en fin og empatisk ting å fortelle til de pårørende. Du må ha tenkt deg godt om før du valgte de ordene...

Fra DOL: De viktigste symptomer er rask utviklende demens, ustøhet, muskelrykninger og andre motoriske forstyrrelser. Alle tilfeller ender med døden, de fleste innen et år etter at de første symptomene ble registrert.

Nå vet vi alle at du driver personforfølgelse av meg.

I gamle dager fortalte legene ikke pasienter eller pårørende noe som helst, man fikk ikke lese journalen sin og ikke vite noe om sykdommene sine. Legene fant det mer behagelig at folk fikk store overraskelser. Jeg har selv blitt utsatt for slikt i nyere tid og fant det svært ubehagelig å oppdage ting i ettertid som noen burde fortalt meg.

Ulv I Faarikaal

Ja tenkte på det selv. Tankeløst egentlig, men det var for seint når jeg kom på det

Det skjønner jeg ikke.

Vedkommende er allerede død, så de pårørende vet nok dette veldig godt. Vedkommende ba om opplysninger, og DOLs eget helseleksikon stikker heller ikke noe under en stol. Hva er problemet? Annen omtale av sykdommen går enda dypere inn i det grusomme forløpet.

Jeg har selv overbragt sorgbudskap to ganger, og fant det ikke naturlig å skjule hvordan vedkommende døde, selv om det var ille. Ingen tok det ille opp eller klandret meg for det.

Kizza1365380506

Det skjønner jeg ikke.

Vedkommende er allerede død, så de pårørende vet nok dette veldig godt. Vedkommende ba om opplysninger, og DOLs eget helseleksikon stikker heller ikke noe under en stol. Hva er problemet? Annen omtale av sykdommen går enda dypere inn i det grusomme forløpet.

Jeg har selv overbragt sorgbudskap to ganger, og fant det ikke naturlig å skjule hvordan vedkommende døde, selv om det var ille. Ingen tok det ille opp eller klandret meg for det.

Nei sånt sett. Men det kommer litt an på hvor lenge det var siden denne slektningen døde. Og det slo meg igrunnen at kanskje var litt tankeløst, men som du sier vedkommende ba jo om opplysninger om sykdommen. På den andre side om h*n ikke visste om de grusome detaljene så hjalp det nå ikke på at vi "strødde salt" i sårene.

Men gjort er gjort, og elg er elg og jeg mente jo tross alt jeg skrev.

Virker kanskje litt viglete nå men...

Ulv I Faarikaal

Nei sånt sett. Men det kommer litt an på hvor lenge det var siden denne slektningen døde. Og det slo meg igrunnen at kanskje var litt tankeløst, men som du sier vedkommende ba jo om opplysninger om sykdommen. På den andre side om h*n ikke visste om de grusome detaljene så hjalp det nå ikke på at vi "strødde salt" i sårene.

Men gjort er gjort, og elg er elg og jeg mente jo tross alt jeg skrev.

Virker kanskje litt viglete nå men...

Vi snakker om en sykdom, ikke en person.

En av mine slektinger døde i ung alder av en snikende og uhelbredlig sykdom, jeg eller andre av oss har ikke problemer med å snakke om sykdommen, heller ikke mennsket som døde og hva hun gjennomgikk. Vi har ikke bruk for gråtekoner, men å snakke om tingene. Det som var mest vondt å se var at folk skydde oss som vi hadde pest. I begravelsen hadde vi det hyggelig, en "gråtekone" mente senere vi hadde det FOR hyggelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...