Gå til innhold

Om creutzfeldt-Jacob Syndrom.

Anbefalte innlegg

Kizza1365380506

Vi snakker om en sykdom, ikke en person.

En av mine slektinger døde i ung alder av en snikende og uhelbredlig sykdom, jeg eller andre av oss har ikke problemer med å snakke om sykdommen, heller ikke mennsket som døde og hva hun gjennomgikk. Vi har ikke bruk for gråtekoner, men å snakke om tingene. Det som var mest vondt å se var at folk skydde oss som vi hadde pest. I begravelsen hadde vi det hyggelig, en "gråtekone" mente senere vi hadde det FOR hyggelig.

Ja jeg er også sånn. Liker å sette meg inn i hva som skjer enten det er en sykdom eller andre ting. Snakke om det, av og til litt for mye...

Men alle er ikke slik og en del kommentarer kunne kanskje vært unngått. Men jeg er kanskje typisk kvinne og får dårlig samvittighet uten at det er nødvendig. Det jeg tenkte etter det siste innlegget mitt var mer av den typen: uff får ikke håpe vi sårer noen nå. At jeg kanskje ikke skulle skrive slikt.

Det er typisk meg, vil ikke såre noen. Det var jo ikke vondt ment men ting oppfattes så forskjellig. Får vel lese innleggene igjen og se om jeg forandrer mening.

Mvh

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette er en veldig sjelden og alvorlig sykdom. Forårsakes av et veldig spesielt virus ( et såkalt "slow-virus) som gradvis skader hjernen ved å ødelegge strukturer mellom nervecellene. Sykdommen smitter ikke fra menneske til menneske ved vanlig samvær. Hovedsmittekilden er inntak av kjøtt fra smittede dyr/kjøtt; men dette er også svært sjelden; regnes ikke som problem i Norge. De smittede dør nesten alltid innen 2 år; behandling finnes ikke meg bekjent.

Det er rimelig at dere får en informasjons-samtale med sykehuset der slektningen din har vært innlagt, eventuelt at dere tilbyes informasjonsmateriale.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...