Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en ung kvinne på 28 år, og har i mange år vært plaget med vond korsrygg og hofter. Det er påvist en sammenvoksning i sacralleddet. Smertene er trolig muskulære, da jeg har hatt feilbelastninger over flere år. Jeg forsøker å trene (lett) jevnlig, men i dårlige perioder medfører dette store smerter og jeg må da bryte treningsrutinen. Med dårlig perioden mener jeg når jeg har problemer med å gå vanlig uten smerter (halter mye). Jeg går i full jobb, og opplever at all min energi og overskudd brukes der. Når jeg kommer hjem etter endt arbeidsdag så er det bare å få lagt seg nedpå. (er desverre ikke i posisjon til å be om en aktiv sykemelding da jeg går på korttidsengasjement).

Jeg synest det er vanskelig å finne en behandlingsmetode som hjelper, og opplever at jeg henvises fra den ene til den andre i det alternative behandlingsapparatet.Av fastlege er det kun smertestillende preparater (takket nei til dette) og fysioterapi som er blitt foreslått, og av fysioterapauten ble jeg etter nesten ett års behandling henvist videre til ostopati. Har også vært innom healing, kopping og akupunktur.

Jeg har også gått jevnlig til homeopat i to år.

Og ja, jeg er blitt bedre. Har kunnet kaste krykkene, men kommer ikke over den siste kneika. Jeg er utredet for reumatisme (mye av dette i familien), men prøvene var heldigvis negative. Føler at jeg har forsøkt mye, og er i ferd med å miste motivasjonen til å gå i behandling. Føler jeg blir en "prøveklut" for alle ting som skal kunne hjelpe. Er feks. allerede på en diett, nå blir også blodtypedietten foreslått (da det nå er foreslått at det kan være tarmsystemet som er årsaken til problemene mine). Jeg synest det kan bli for mye, men er redd for å avbryte da det kan gjøre meg enda dårligere igjen.

Hva skal jeg gjøre? Har skolemedisinen flere forslag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129135-frustrert-over-behandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Jeg forstår at du er frustrert over å ikke bli helt bra selv om du har forsøkt mange ulike behandlingsformer. Jeg må bare konstatere at det til en viss grad dreier seg om å prøve og kanskje feile i din søken blant behandlingsformer. Det er noen grunnprinsipper som jeg har god erfaring med: For det første bør det foreligge en grundig skolemedisinsk undersøkelse som inkluderer røntgenundersøkelse, eventuelt MR og blodprøver. Dernest bør behandlingen alltid starte med egenaktivitet i form av riktig trening (eventuelt under veiledning)samt justeringer av kosten med høyt inntak av omega 3 fettsyrer og for øvrig sunn kost. Hvis årsaken er feilbelastning kan trening være den beste metoden. Av behandlingsformer kan det være nyttig å begynne med behsndlinger der folketrygden dekker en del av utgiftene, slik at det ikke blir så dyrt. Fysioterapi, manuell terapi, kiropraktikk, naprapati og osteopati er ofte førstevalg ved ryggplager. Noen pasienter opplever at hvis de oppsøker en klinikk med mange forskjellige terapeuter som samarbeider, så blir de ikke så lett "kasteballer" men en tverrfaglig utfordring. Når du spør om skolemedisinen har flere forslag tenker jeg blant annet på undersøkelse ved et spesialisert ryggsykehus som for eksempel "Kysthospitalet" ved Stavern, der noen av Norges fremste ryggspesialister arbeider.

• 2 uker senere...
Gjest Lille Meg!!!

Hei!

Jeg har mye av de plagene du beskriver!

smerter i rygg, hofter. Ja til tider kan jeg ha smerter i hele kroppen.

Jeg har også vært til masse forsjelldige behandlinger de siste 4 årene uten noe bedring.

Men det er som du sier det går opp og ned med smertene.

For tre uker siden var jeg hos legen og endelig fikk en diagnose.

fibromylagi en kronisk smertelidelse.

Det du beskriver minner meg veldig om dette!

Og det med at det var nokk for deg å dra på arbeid, etterpå var det rett på sofaen for du var tom for energi!

Det er også klassisk FM.

Jeg har det akkurat sån jeg også. Det har noe med cellene i kroppen som tar opp energi, de er ødelagt hos de med FM og vi vil bestandig plages med lite overskudd!

Det er jo ikke sikkert du har

det samme som meg , men det var mange av samme symptomer.

Jeg ville dratt til legen og undersøkt dette.

De stiller diagnosen ved å først ta blodprøver for å sjekke etter reumatisme og rønken bilder av hofter ben.

Er alle prøvene i orden (blod prøven negativ)

sjekker de da etter trigger punkter på kroppen( punkter man er øm eller har vondt)

Har du smerter på 11 av de 18 punktene har du diagnosen Fibromylagi.

Men har du smerter hele tiden (konstant vondt)?

Håper det ordner seg for deg!¨

God jul :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...