Gå til innhold

Chlamydiatest

Anbefalte innlegg

nettadesember

Jeg skal ta en chlamydiatest etter min partner har fått påvist smitte. Min fastlege sa dette kun kan utføres med en vattpinne i urinrøret. Jeg har hatt langvarige problemer med urinveisinfeksjoner og har vært hos spesialist på utredning. Hun anbefalte at jeg ikke får kateter eller får utført undersøkelser av urinrøret ved at noe føres opp uten at dette er helt nødvendig. Dette grunnet svake og sårbare slimhinner i urinrøret og fare for infeksjon med komplikasjoner. Min fastlege sa at hun ikke hadde andre metoder å utføre denne testen med. Da måtte jeg opp på sykehuset. Jeg synes dette høres merkelig ut, da jeg kjenner flere som har utført en slik test i den siste tiden som kun har tatt en prøve med vattpinne i skjeden eller levert en urinprøve. Er det fylkesmessige forskjeller på hvordan disse prøvene taes ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129143-chlamydiatest/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg beklager å måtte si at min kollega er ikke helt oppdatert når det gjelder prøvetaking for Chlamydia. Idag er det like greit å ta og sende inn en urinprøve til laboratoriet. Du har et poeng at ved enkelte laboratorier (jeg har ikke full oversikt over hvilke) brukes det metoder som prefererer penselprøver. Jeg vet i alle fall at alle laboratorier i Osloområdet, inkludert Drammen tar imot urinprøver.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129143-chlamydiatest/#findComment-788662
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...