den andre luringen Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Jeg røyker hasj og har astma. (så lur som jeg er) Og etter et trekk så kan det hende at jeg får ett lite astma anfall og tar meg en dose ventolin. Sist dette skjedde så fikk jeg en vemmelig opplevelse.. Det som skjedde var følgende: Hasjen øker blodtrykket, ventolinen øker blodtrykket, og jeg fikk ett løpende hjerte (er ikke sikker på hva pulsen var, men den var ganske så ekstrem) Jeg begynnte å riste og svetten rant fra pannen. Etter ca 5-6 min med dette så føltes venstre side av kroppen helt rar ut (litt lamma kanskje) Og synet på venstre øyet ble litt svekket.. Jeg fant ut at jeg skulle gå til rommet for å legge meg nedpå. Når jeg kom ca 5-6 meter så starta balansen og skape seg.. (måte klenge meg fast i døra for å holde meg på bena)... Hjertet fortsatte i ca en halvtime, før det roet seg _litt_ ned.. Etter denne hendelsen så røyka jeg en halv joint (1-2 uker etter hendelsen), og pulsen steg noe kraftig etter 2-3 min.. Denne gangen var det ikke så ekstremt som sist.. (beina "dunka" og kroppen rista litt) Hva har skjedd? Har blodtrykket steget og forblir høyt? Er det spesielle ting jeg må passe meg for hvis jeg har ett høyt blodtrykk? Finnes det noen "triks" som kan utføres for å få roet blodtrykket? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129208-har-jeg-%C3%B8dlagt-hjertet-mitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
den andre luringen Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 noen som har lyst til å svare? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129208-har-jeg-%C3%B8dlagt-hjertet-mitt/#findComment-790099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Svar til "den andre luringen". Det du beskriver er godt forenlig med at du har hatt en hjerterytmeforstyrrelse, sannsynligvis provosert av ditt hasardiøse forbruk av hasj (godt hjulpet av Ventolin,som også er stimulerende på hjertets tendens til rask aksjon). Det er flere former for slik rytmeforstyrrelse, de fleste noenlunde uskyldige med henblikk på eventuelle skader i hjertet, men de kan alle kunne få ganske faretruende symptomer mens de står på. Ved de fleste av disse rytmene i hjertet går det ganske fort. Ikke sjelden er hjerteaksjonen godt over 200 pr. minutt, enkelte ganger opp mot 300. Selv hos unge personer med friske hjerter vil slike frekvenser medføre det vi kaller "lavt slagvolum". D.v.s. at hjertet ikke rekker å fylle seg skikkelig opp før neste slag, med den følge at blodtrykket synker. Avhengig av hvor lavt blodtrykket går vil symptomene variere, men det er mest sannsynlig at de fleste av dine symptomer er relatert til blodtrykksfall p.g.a. rask hjerteaksjon. Vær klar over at enkelte av disse rytmeforstyrrelsene kan være livstruende, og det er tvingende nødvendig at du omgående avslutter ditt hasjforbruk. Marihujana og andre sentralstimulerende stoff har slike farlige bi-effekter som kjennetegn. Du skal ikke innbille deg at du kommer rundt dette ved å "trikse" deg unna blodtrykks-stigning. Det er ikke det som er problemet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129208-har-jeg-%C3%B8dlagt-hjertet-mitt/#findComment-791599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
den andre luringen Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Svar til "den andre luringen". Det du beskriver er godt forenlig med at du har hatt en hjerterytmeforstyrrelse, sannsynligvis provosert av ditt hasardiøse forbruk av hasj (godt hjulpet av Ventolin,som også er stimulerende på hjertets tendens til rask aksjon). Det er flere former for slik rytmeforstyrrelse, de fleste noenlunde uskyldige med henblikk på eventuelle skader i hjertet, men de kan alle kunne få ganske faretruende symptomer mens de står på. Ved de fleste av disse rytmene i hjertet går det ganske fort. Ikke sjelden er hjerteaksjonen godt over 200 pr. minutt, enkelte ganger opp mot 300. Selv hos unge personer med friske hjerter vil slike frekvenser medføre det vi kaller "lavt slagvolum". D.v.s. at hjertet ikke rekker å fylle seg skikkelig opp før neste slag, med den følge at blodtrykket synker. Avhengig av hvor lavt blodtrykket går vil symptomene variere, men det er mest sannsynlig at de fleste av dine symptomer er relatert til blodtrykksfall p.g.a. rask hjerteaksjon. Vær klar over at enkelte av disse rytmeforstyrrelsene kan være livstruende, og det er tvingende nødvendig at du omgående avslutter ditt hasjforbruk. Marihujana og andre sentralstimulerende stoff har slike farlige bi-effekter som kjennetegn. Du skal ikke innbille deg at du kommer rundt dette ved å "trikse" deg unna blodtrykks-stigning. Det er ikke det som er problemet. Takk for svar, håper det er greit at jeg stiller litt flere.. Jeg kommer nok til å slutte med den hasj.. Er ikke helt klar for å ta livet av meg enda Kan jeg fortsatt bruke ventolin? Eller må jeg få meg en annen type astma medisin? Er det andre ting jeg bør passe meg for? Er dette noe jeg kommer til å slite med resten av livet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129208-har-jeg-%C3%B8dlagt-hjertet-mitt/#findComment-791610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest been there.... Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg røyket også litt hasj i mine yngre dager, på tross av at jeg hadde fått diagnostisert hjerterytmeforstyrrelse. Og som du selv har oppdaget, så er det IKKE lurt! Jeg fikk en tilsvarende reaksjon som deg, og måtte på sykehuset og fortelle at grunnen til min høye hjerterytme og at jeg besvimte var at jeg hadde røkt hasj. Følte meg ganske latterlig, ja. Du bør komme deg til legen og ta et EKG( måle hjerterytmen og slagene), slik at de kan se om du har f.eks WPW-syndrom eller noe slikt. Det er ikke livsfarlig, men kan gi slike symtomer som du beskriver, og kan føre til nedsatt blodtrykk og besvimelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129208-har-jeg-%C3%B8dlagt-hjertet-mitt/#findComment-791694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
den andre luringen Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg røyket også litt hasj i mine yngre dager, på tross av at jeg hadde fått diagnostisert hjerterytmeforstyrrelse. Og som du selv har oppdaget, så er det IKKE lurt! Jeg fikk en tilsvarende reaksjon som deg, og måtte på sykehuset og fortelle at grunnen til min høye hjerterytme og at jeg besvimte var at jeg hadde røkt hasj. Følte meg ganske latterlig, ja. Du bør komme deg til legen og ta et EKG( måle hjerterytmen og slagene), slik at de kan se om du har f.eks WPW-syndrom eller noe slikt. Det er ikke livsfarlig, men kan gi slike symtomer som du beskriver, og kan føre til nedsatt blodtrykk og besvimelser. Takker for svar =) Kommer nok til å stikke til legen for å ta en sjekk ja.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129208-har-jeg-%C3%B8dlagt-hjertet-mitt/#findComment-792162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.