svarmeg1365380594 Skrevet 9. desember 2003 Skrevet 9. desember 2003 Jeg er en kvinne på 37 år og har i noen uker hatt stort ubehag med høy puls og uregelmessig hjerterytme. Det kom helt plutselig og helt uten grunn, så vidt jeg kan forstå selv. Jeg gikk til lege og tok EKG som viste en hvilepuls på over 100 og mange ekstra hjerteslag. Etter litt frem og tilbake fikk jeg betablokker. Disse reduserer pulsen, men har ikke bedret de ekstra hjerteslagene. Jeg måler pulsen hver morgen før jeg tar en betablokk og den er på rundt 92, og det er før jeg i det hele tatt har stått opp! Hjerteslagene er fryktelig ubehagelige. Jeg har tatt røntgen, men det var ikke noe galt å se. Jeg skal videre inn til sykehuset for å få påmontert en båndopptaker som jeg skal ha i ett døgn. Hva kan dette være? Kan det gå over av seg selv? Er det farlig? Legen tok blodprøver, bl.a. for å sjekke stoffskifte, men alle prøver var fine. Jeg har tendenser til angst og depresjoner, men har vært fin lenge nå, uten angst eller andre ting og er derfor veldig frustrert over at dette kommer nå. Håper dere kan fortelle meg hva dette kan skyldes og hva jeg kan gjøre for å bli bra. Jeg legger til at jeg ikke bruker noen form for medisiner, bortsett fra betablokkene nå da. Disse heter Selo-Zok 100 mg. Jeg har i skrivende stund en puls på 88 til tross for at jeg tok en betablokk kl. 0700 i morges. Dette begynner å gå ut over humøret mitt og å fortsette som nå er en lite oppløftende tanke. Håper på raskt svar. 0 Siter
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 11. desember 2003 Skrevet 11. desember 2003 Svar til "svarmeg". Det vil i første omgang være viktig hva som finnes på 24-timers-monitoreringen. Dernest forutsetter jeg at det er gjort en skikkelig klinisk undersøkelse av deg, og at adekvate blodprøver er normale. Vi har alle et og annet ekstraslag i løpet av et normalt døgn : noen kan ha flere tusen slike uten at de kjenner noe til dem, mens andre kan merke et eneste ett som et kraftig dunk, gjerne forutgått av en litt lang pause (oppleves som om hjertet stopper...). Det er således store individuelle variasjoner, både i antall ekstraslag, samt i hvor stor grad den enkelte opplever slike slag. Det er sjelden at slike fenomen er uttrykk for reell hjertesykdom, hvertfall hos en kvinne på 37 år. Det er overhyppig hos personer som psykisk er stresset, idet såvel mental stress, angst og andre tilstander også gir øket impulsgivning fra den delen av det autonome nervesystemet som har med hjertets regulering å gjøre. Det er ikke sjelden at dårlig trenete personer får tendens til slike ekstraslag, det sees også hyppig hos store kaffedrikkere og røykere. Hvis du (til tross for Selozok-medikasjon) har en hvilepuls på over 90, er det grunn til å revurdere årsaks-sammenhengen. Den bør imidlertid basere seg på det som blir funnet ved 24-timers-monitoreringen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.