Gå til innhold

Glede og ansvar med å ha katt!

Anbefalte innlegg

Gjest Tutleguri

Gir du ikke kattene dine mat? Jeg regner med du gir dem mye bedre mat enn mus og fugler.

Hvorfor jakter de da? Og hvorfor leker de med byttet før de dreper det? Er det ikke for moro skyld?

Til opplysning er det bare mennesket som har evnen til å le, men de fleste dyr har evnen til å ha det moro.

Kall det moro om du vil. Det er vel heller instinkt. Det finnes jo ikke snille og slemme katter i den forstand - alle katter fanger mus og fugl.

Dessverre går det ikke an å forklare en katt at "sånt gjør man ikke." Men jeg blir litt forstyrret, - hvordan kan de deilige, nusselige kosepusene mine ha gjort noe så grusomt? Så sitter de der på trappa med byttet sitt og bare venter på å få høre hvor enormt fliiiinke de er. Men jeg smetter bare inn fort som svarte, - og da tror jeg faktisk kattene blir litt fornærmet...

Fortsetter under...

Jeg er helt enig i at mange anskaffer seg kjæledyr uten å egentlig vite hva de begir seg inn på. Mange burde ikke fått verken katt eller andre dyr. Det er et ansvar og en burde ikke bare hive ut f.eks. katten når en var lei av den. Det går både utover katten og andre dyr den måtte drepe for mat/moro.

Det jeg ikke er enig i er at det er så ille når en katt eller hund dør, det er ikke verre enn at andre dyr dør. Katter er jo egentlig ville dyr og dør da av samme årsaker som andre ville dyr.

Katten er ikke et naturlig rovdyr i Norge, og med det store antallet katter vi har så går dette sterkt utover spesielt fuglebestanden. De fleste kattene dreper ikke for mat heller (noe som ville vært naturlig), de dreper for moro skyld.

Kattene her til lands er ikke ville lenger. De er domestisert.

Men igjen - huCathy har vel ikke sagt at det er "så mye verre" at en katt dør.

Gir du ikke kattene dine mat? Jeg regner med du gir dem mye bedre mat enn mus og fugler.

Hvorfor jakter de da? Og hvorfor leker de med byttet før de dreper det? Er det ikke for moro skyld?

Til opplysning er det bare mennesket som har evnen til å le, men de fleste dyr har evnen til å ha det moro.

Skal du angripe oss dyrevenner for at katter dreper fugler og leker med byttet sitt? Dårlig argument.

Når jeg ser at katta mi har fanget en mus og leker med den så tar jeg musen ifra katten, jeg liker ikke at den plager det stakkars lille søte dyret, er jeg frekk mot katten? Katten har ivertfall forstått at den må passe godt på byttet når jeg kommer, for da løper den og gjemmer seg med fangsten.

Når jeg ser at katta mi har fanget en mus og leker med den så tar jeg musen ifra katten, jeg liker ikke at den plager det stakkars lille søte dyret, er jeg frekk mot katten? Katten har ivertfall forstått at den må passe godt på byttet når jeg kommer, for da løper den og gjemmer seg med fangsten.

Jeg syns kanskje det er litt teit å stanse dyr i det som er helt naturlig adferd for dem. Hvertfall så lenge de ikke er til fare for noen. Hvorfor skal du straffe katten for å gjøre noe som er helt naturlig for katter?

Jeg har forståelse for at noen ønsker seg kattunge i stedet for en voksen katt.

Men, husk at en "baby-katt" skal det ikke være. Det er alt for tidlig å ta kattungene fra mora når de er 8 uker gamle slik mange dessverre fremdeles gjør.

En kattunge på 8 uker kan på mange måter sammenliknes med et barn på åtte år. Den kan spise selv og vaske seg selv, men er slett ikke klar for å flytte hjemmefra!

Størst sjanse for å få en trygg og veltilpasset katt er det når kattungen er sammen med mora i minst 12 uker. Det beste er om mor og unge er sammen til mora begynner å avvise ungen - det er et sikkert tegn på at det er på tide at ungen flytter.

For min del fikk jeg katten min fra venner av meg. Dermed kunne jeg bli kjent med den før jeg fikk den hjem.

Jeg fikk en kattunge som var 4 mnd. Er jo ikke så liten da lengre, men fortsatt en kattunge mener jeg da. Hentet søta på en dyreklinikk hvor den var inne til avlivning, og det er den snilleste,søteste,sprøeste, morsomste, særeste og staeste katten jeg vet om :)))

Annonse

Jeg har forståelse for at noen ønsker seg kattunge i stedet for en voksen katt.

Men, husk at en "baby-katt" skal det ikke være. Det er alt for tidlig å ta kattungene fra mora når de er 8 uker gamle slik mange dessverre fremdeles gjør.

En kattunge på 8 uker kan på mange måter sammenliknes med et barn på åtte år. Den kan spise selv og vaske seg selv, men er slett ikke klar for å flytte hjemmefra!

Størst sjanse for å få en trygg og veltilpasset katt er det når kattungen er sammen med mora i minst 12 uker. Det beste er om mor og unge er sammen til mora begynner å avvise ungen - det er et sikkert tegn på at det er på tide at ungen flytter.

For min del fikk jeg katten min fra venner av meg. Dermed kunne jeg bli kjent med den før jeg fikk den hjem.

Katter som kommer til dyrebeskyttelsen kan ofte være under 12 uker. Min var nok ikke mer enn 10 da jeg fikk ham dra dyrebeskyttelsen, og da hadde han vært der en uke allerede. Ikke optimalt for pusen min, men han hadde jo ikke noe valg, stakkar. Han bærer nok preg av det.

Men jeg er enig i at om man skal overta kattunge fra noen som også har mora - da bør den være 12 uker.

Kattene her til lands er ikke ville lenger. De er domestisert.

Men igjen - huCathy har vel ikke sagt at det er "så mye verre" at en katt dør.

Poenget er at katter ikke er en del av vårt dyreliv. Spesielt ikke i de nummer vi ser i dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...