Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har mistank om at dette er foråsaket av hudkrem, parfyme, eyeliner ect.(føles som rusk i øyet m/rød betendelse.)

Dette er meget irreterende og selfølgelig hemmende.

Kan jeg har rett i det jeg tro eller kan det være andre årsaker?

Noen råd om behandling eller ting jeg kan heller bruker til sminke meg med i ansiktet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129519-smerte-i-%C3%B8yene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære nishe

Det er mange årsaker til rødt, irritert øye, en av dem kan være irritasjon av kremer og øyesminke som kommer inn på øyet. Det beste er her å være forsiktig når du smører deg og ikke få krem inn på øyet og å bruke mascara o.l. slik at det holder seg utenpå øyet. Ellers kan øyekatarr forårsaket av tette tårekanaler gi rødt irritert øye. Virusinfeksjoner som ved en luftveisinfeksjon kan også gi infeksjon på øyet. Det kan hjelpe å skylle med øyevann (fåes på apotek), men noen ganger må man bruke øyedråper eller salve som fåes på resept.

Allergi som årsak til rødt øye fører alltid til kløe, hvis det ikke klør er det neppe allergi.

Noen er plaget med at øyehår fra nedre øyelokk bøyer seg innover og gir en stadig irritasjon på øyet. For å finne ut om dette skulle være tilfelle må en lege undersøke øyet ditt. I slike tilfeller må man få fjernet hårene med hårsekken. Dette kan gjøres ved en meget enkel "operasjon" i lokalbedøvelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129519-smerte-i-%C3%B8yene/#findComment-796886
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...