Gå til innhold

hvorfor er danmark best?

Anbefalte innlegg

Gjest nicknicky

Hei jeg har hatt 3 ivf forsøk her i norge, men uten resultat. Jeg ble anbefalt av legen å ta 3 nye ivf forsøk, men denne gangen i danmark. Er danmark bedre enn norge? Gjør de noe annerledes der? Jeg har tatt kontakt med ciconia i århus og skal begynne med spray den 27/12, hele opplegget med medisiner er helt likt det som var her i norge? Trodde det gjerne ble litt annerledes i opplegget, Noen som har noen kommentarer til dette? Er de flinke i ciconia i århus?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129588-hvorfor-er-danmark-best/
Del på andre sider

Fortsetter under...

snutte1365380601

Har vært på ciconia i Danmark.100% fornøyd med behandlingen der,der er man ikke bare et nr i køen som man føler her i Norge.De har helt klart bedre metoder der.Hos oss gjorde de et lite snitt i egget,(etter befr),slik at det hadde lettere for å feste seg i livmorveggen,det gjør de ikke i Norge.Har bare gode minner derifra,topp behandling og nydelige alle de som jobber der.Vi lykkes og har en datter på 20 mnd og har store planer om å dra dit igjen til sommeren.Ønsker deg lykke til.

Jeg kan egentlig ikke svare deg, for jeg har kun vært i Danmark (1.forsøk). Vi måtte dit fordi vi ikke lovlig fikk ta ut sæd av mannen min her hjemme. (Dette har visstnok blitt tillatt nå).

Danmark var ihvertfall kjempe bra! Århus er en trivelig by, vi var på Maigaard og det var supert. Ciconia er sikkert like bra, hørt at det er litt større. Maigaard lager visst bare ca. 200 barn i året, men har like gode resultater.

Dårligst behandling fikk vi faktisk her hjemme, når jeg var så dum og fortelle at vi skulle til Privat Klinikk i Utlandet!!! Det var en synd og skam, og service deretter....

Trur DK har litt lengre erfaring, og at det kan føre til bedre resultater. I tillegg er de jo avhengig at å kapre kunder, og vil gjøre alt de kan for å gjøre deg fornøyd.

Får du mer enn 3 forsøk i Norge da? eller kan det være grunnen til at legen din anbefaler DK? Hvis du allikevel må betale full pris selv, vil jeg anbefale DK. Ta det som en ferie!

Lykke til!

Gjest nicknicky

Jeg kan egentlig ikke svare deg, for jeg har kun vært i Danmark (1.forsøk). Vi måtte dit fordi vi ikke lovlig fikk ta ut sæd av mannen min her hjemme. (Dette har visstnok blitt tillatt nå).

Danmark var ihvertfall kjempe bra! Århus er en trivelig by, vi var på Maigaard og det var supert. Ciconia er sikkert like bra, hørt at det er litt større. Maigaard lager visst bare ca. 200 barn i året, men har like gode resultater.

Dårligst behandling fikk vi faktisk her hjemme, når jeg var så dum og fortelle at vi skulle til Privat Klinikk i Utlandet!!! Det var en synd og skam, og service deretter....

Trur DK har litt lengre erfaring, og at det kan føre til bedre resultater. I tillegg er de jo avhengig at å kapre kunder, og vil gjøre alt de kan for å gjøre deg fornøyd.

Får du mer enn 3 forsøk i Norge da? eller kan det være grunnen til at legen din anbefaler DK? Hvis du allikevel må betale full pris selv, vil jeg anbefale DK. Ta det som en ferie!

Lykke til!

Tusen takk for svaret.Kjenner meg igjen når du skriver om den norske servicen her hjemme, synes også at de gjorde en veldig dårlig "Jobb" når det gjaldt meg og det har 2 leger uavhengig av hverandre sagt til meg også. Det ble gjort en del feil både før ivf forsøket og under behandlingen.

Annonse

Gjest nicknicky

Har vært på ciconia i Danmark.100% fornøyd med behandlingen der,der er man ikke bare et nr i køen som man føler her i Norge.De har helt klart bedre metoder der.Hos oss gjorde de et lite snitt i egget,(etter befr),slik at det hadde lettere for å feste seg i livmorveggen,det gjør de ikke i Norge.Har bare gode minner derifra,topp behandling og nydelige alle de som jobber der.Vi lykkes og har en datter på 20 mnd og har store planer om å dra dit igjen til sommeren.Ønsker deg lykke til.

Hei snutte. Takk for svaret, jeg ble litt interessert i dette med at de laget et snitt i egget kan du fortelle meg litt mer om det? Jeg har nemlig problemer med at egget ikke fester seg p.g.a. vann i egglederene men har opperert bort den ene nå. Hvorfor lager de ikke et snitt i egget her hjemme i norge?

Hei snutte. Takk for svaret, jeg ble litt interessert i dette med at de laget et snitt i egget kan du fortelle meg litt mer om det? Jeg har nemlig problemer med at egget ikke fester seg p.g.a. vann i egglederene men har opperert bort den ene nå. Hvorfor lager de ikke et snitt i egget her hjemme i norge?

Hei nicknicky!

håper det er i orden at jeg blander meg inn her...;o)

Assisted hatching heter det når de foretar et lite snitt i egget. Jeg har tatt mine forsøk i DK, nærmere bestemt Maigaardklinikken i Århus. De tok assisted hatching på eggene på det siste forsøket, ble gravid. Det har visst ingen dokumentert virkning...men det er også helt ufarlig å gjøre det. Derfor skader det heller ikke å prøve.

Du kan lese mer om det her: www.maigaard.dk

Vil bare si at grunnen til at de ikke gjør Assisted Hatching i Norge er fordi dette anses som forskning på befruktede egg og dette er ikke tillatt etter norsk lov. Tullete, ja, men sånn er det dessverre.

Assisted hatching har vist seg spesielt effektiv i kombinasjon med fryseforsøk i studier gjort på Ciconia.

Vil også si at man skal være varsom med å sammenlikne suksessrater. Enkelte klinikker viser rater for graviditet (påvist ved tidlig og sensitiv blodprøve), mens "de seriøse" viser suksessrater for "baby med hjem". Selv om en klinikk har bedre suksessrater for graviditet på et tidlig tidspunkt, så kan det godt være at de ikke har samme gode rater for "baby med hjem". Og det er jo det siste som er viktig, eller hva? Spør etter dette tallet neste gang dere tar kontakt med klinikkene og pass i allefall på å sammenlikne like tall!

Lykke til!

De er veldig flinke på Ciconia i Århus. Jeg har aldri prøvd behandling i Norge, så jeg vet ikke hvordan det fungerer der. Men jeg har inntrykk av at man i større grad følger faste prosedyrer, og i mindre grad tilpasser behandlingen til den enkelte enn det man gjør på private klinikker i Danmark.

Vi har blitt behandlet på Maigaardklinikken. Det som kjennetegner behandlingen, er at alle vurderinger blir gjort ut fra at vil skal ha best mulig sjanse til å komme hjem med barn i magen. Det innebærer at de vurderer modningen av eggposene ut fra hvordan de vet at jeg responderer på medisinene. Det kan f.eks. innebære at jeg får en dag ekstra med gonal i forhold til hva en norsk klinikk ville gitt meg. På enkelte sykehus i Norge, virker det som uttaksdag er bestemt lang tid i forveien. Ved behandling i Danmark, blir dette ikke bestemt før man ser at eggposene er modne. Innsettingsdagen blir bestemt ut fra hva som er optimalt for den enkelte. Vi får vanligvis mange egg. Derfor får vi innsetting på 3. dag etter uttak, så de skal få lenger tid til å vurdere hvilke egg som egner seg best. Jeg tror danskene har kommet lenger når det gjelder teknikker for å finne de beste sædcellene og de beste eggene til innsetting. Det er også mulig at de har bedre teknikker for oppbevaring av eggene før innsetting, men det vet jeg ikke noe om.

Personlig tror jeg det også har betydning for resultatet at man føler seg mest mulig komfortabel i behandlingssituasjonen. I så måte kan jeg ikke få fullrost de danske klinikkene nok - i alle fall har behandlingen hos Maigaard vært fantastisk. For oss er det spesielt viktig at vi kan spørre og grave om alt vi lurer på til enhver tid og få skikkelige svar. Siste gang vi var der, hadde jeg også spesielle preferanser for hvilken sykepleier jeg ønsket å ha med på uttaket, og det ble selvsagt imøtekommet. Tror ikke det hadde vært like greit på et norsk sykehus.

Jeg vet ikke om du ble noe særlig klokere, men det er i alle fall ingen tvil om at danskene er flinke til dette. Jeg er sikker på at dere blir fornøyd med behandlingen dere får - og så håper jeg dere kommer hjem med barn i magen også.

Lykke til !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...