Gå til innhold

Uregelmessig hjertelyd

Anbefalte innlegg

Jeg har nesten i 1 år hatt klemfølelse rundt hjertet. Har tatt EKG, arbeidsekg., 24-timers R-test og vært på myocard uten at det har vist noe. Jeg er 33 år og ellers frisk, men med hjerteproblemer i familien. Min mor fikk hjerteinfarkt i alder av 40 og ble transplantert.De siste 4 mnd har hjertet begynt å "henge seg opp" (hoppe over slag) Jeg kan ligge å lytte og høre at hjerte "stopper opp", og så begynne å slå veldig uregelmessig med flere hopp etter hverandre, med svimmelhet. Dette kan faktisk være alt fra 10 til 30 ganger om dagen. Det er veldig ubehagelig, og jeg lurer på om dette er normalt. Er det evnt. medisiner å ta? Har vært hos legen og han sa at dette er helt normalt. Men de hoppene er veldig kraftig...Begynner å bli litt engstelig nå.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129663-uregelmessig-hjertelyd/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til kjse.

Alt du skriver om uregelmessig hjerteaksjon passer godt inn i det vi kaller ekstrasystoli, og som går ut på at hjertet legger inn endel ekstraslag. Slike ekstra aksjoner er vansligvis et helt normalt fenomèn, og de fleste av oss har endel slike slag i løpet av et normalt døgn. Noen personer kan ha mange hundre (til flere tusen) ekstraslag i døgnet uten å merke noe som helst, mens andre kan merke ett eneste ett og reagere på det.

Det er forskjellige forhold som kan innvirke på ekstraslag-virksomhet, bl.a. stoffskifteforstyrrelser, kaffe, røyking, alkohol, såkalt stress, mangel på søvn, uregelmessig døgnrytme, dårlig fysisk form, endel psykiske problem, etc. Det vanligste er at det ikke er noe strukturelt galt med selve hjertet, men at andre årsaker kan gi "elektriske" effekter i hjertet, d.v.s. ekstraimpulser som gir ekstraslag.

Det eneste som gir grunn til litt ettertanke hos deg er din familiehistorie, bl.a. med mor, som ble hjertetransplantert i ung alder. Jeg ser at du er rel. godt undersøkt med henblikk på din ekstrasystoli, men det vil være ønskelig at du også fikk gjort en fullstendig ekkocardiografi (ultralydundersøkelse av hjertet), idet de andre undersøkelsene ikke er tilstrekkelige til å vurdere eventuelle strukturelle forandringer.

Hvis også dette er normalt, er det grunn til at du selv vurderer om det kan være andre årsaker til din ekstrasystoli, bl.a. enkelte av dem jeg har anført ovenfor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...