Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har i flere år slitt med høyt ferritinnivå. Nivå på over 800 (mot normalt 24 - 200) har vært gjengs hos meg de siste to årene.

I perioder har jeg også hatt store magesmerter. Legen har tidligere konstatert magekatarr. Jeg er ofte slapp og sliten i kroppen, og innimellom svimer jeg av.

Legen sa sist at det kan i verste tilfelle være leversykdom, nyresvikt eller kreft. Skal til gastroskopi like før jul, og venter på resultat fra en del blodprøver som er tatt. Er det andre som har lignende plager? Fått noen diagnose?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129839-h%C3%B8yt-ferritinniv%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Det høres ut som om du har hemakromatose. Jernet hoper seg opp i kroppen og avleierer seg i boldårene og i leveren. I verste tilfelle kan dette føre til en spesiell type diabetes som kalles bronsediabetes. Dette er en arvelig genfeil som går igejn i mange familier , spesielt på vestlandet, og som stammer helt tilbake til normanerene i vikingtiden. Disse opplysningene har jeg fått av en overlege på Aker sykehus som har tatt doktorgrad på dette emnet.

Det viktigste du kan gjøre er å få tappet blod slik at jernlagrene reduseres. Du bør også unngå jernberiket mat og mat som inneholder mye narturlig jern.

Forslår at du tar et søk på ordet hemakromatose på nettet og tar opplysningene med til legen din.

Lykke til.

Hei

Det høres ut som om du har hemakromatose. Jernet hoper seg opp i kroppen og avleierer seg i boldårene og i leveren. I verste tilfelle kan dette føre til en spesiell type diabetes som kalles bronsediabetes. Dette er en arvelig genfeil som går igejn i mange familier , spesielt på vestlandet, og som stammer helt tilbake til normanerene i vikingtiden. Disse opplysningene har jeg fått av en overlege på Aker sykehus som har tatt doktorgrad på dette emnet.

Det viktigste du kan gjøre er å få tappet blod slik at jernlagrene reduseres. Du bør også unngå jernberiket mat og mat som inneholder mye narturlig jern.

Forslår at du tar et søk på ordet hemakromatose på nettet og tar opplysningene med til legen din.

Lykke til.

Takker så mye.

Rart hvis det er arvelig, siden ingen i familien har merket noe til dette før?!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...