Gå til innhold

DVT for tredje gang!

Anbefalte innlegg

Gjest petttter

Jeg har nettopp fått DVT for tredje gang. Har hatt i begge leggene før, og denne gangen sitter den i låret. Det har gått ca 2 år mellom hver gang.

De siste to årene har jeg sittet i rullestol pga nevrologisk sykdom, men den første proppen kom før dette.

Har brukt marevan de siste to årene, men det er svært vanskelig å oppnå ønsket INR-nivå - både fordi det kreves svært høye doser marevan samt at behovet varierer. Jeg har i perioder brukt opptil 12 tabletter daglig, men dersom jeg får mye antibiotika endres behovet dramatisk i en periode (men det er aldri mulig å forutsi hvor lang denne perioden er).

Den dagen jeg fikk fastslått at jeg hadde fått en ny DVT var INR på 1,15. Tre uker før var den på 1.8 og dosen ble da øket noe, allikevel hadde den sunket så mye i løpet av disse ukene. Jeg ble operert for 7 uker siden, fikk så lungebetennelse og mye antibiotika, og noen uker senere fikk jeg Selexid for UVI. Dermed ble det bare rot med marevanen og ønsket INR-nivå.

Hva kan jeg gjøre for å unngå DVT i fremtiden? Er det sannsynlig at jeg vil få det gang på gang?

Har det noen betydning for meg at proppen denne gangen sitter i låret?

Hva gjør at noen får DVT så ofte?

-----------------------

For et år siden ble det i forbindelse med div. andre undersøkelser tatt en prøve på RH som het P-Homocystein og den viste en verdi på 29. Hva innebærer dette for meg?

Jeg har litt forhøyede verdi på trobocytter - ca 450- og har hatt det det siste året. Har dette noen betydning?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129861-dvt-for-tredje-gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Petttter.

Din nevrologiske sykdom, og det faktum at du sitter i rullestol, disponerer deg generelt for venetrombose. Hvorvidt du også har andre disponerende risikofaktorer er usikkert, men vil kunne vurderes nærmere. Det er grunn til å undersøke om du har det vi kaller protein C- eller protein S-mangel, lavt AT-3, etc., alle tilstander er arvelige og sterkt assosiert til hyppige tromboserelaterte tilstander.

Din homocystein-verdi er høy (ca. 2 ganger øvre normalgrense). Slike verdier kan bl.a. finnes hos hos personer som utvikler hjerte-karsykdom i ung alder, men det er ikke sikre holdepunkter for at det er relatert til øket trombosetendens perifert.

Imidlertid kan din tendens til høye platetall (trombocytter) være en tilleggsgrunn til at du lettere får trombose. Enkelte ganger kombinerer vi Marevan med acetyl-salicylsyre (Albyl, Dispril, etc.) for å dekke en slik pasientkategori bedre med henblikk på blodfortynnende behandling. Denne kombinasjonen vil også kunne påvirke behovet for store Marevandoser, idet INR dermed blir høyere.

Det er en betydelig individuell toleranse for warfarin (Marevan). For å ha en INR i terapeutisk nivå (riktig behandlingsnivå) kan ukedosen variere fra f.eks. 3 til 100 tabletter i uken. Det er grunn til at du får endel av disse forholdene revurdert.

Det er mulig at du i tillegg til vanlig antikoagulasjon bør ha tilskudd av det vi kaller lavfraksjonert heparin i forbindelse med spesielle situasjoner, f.eks. ved kirurgiske inngrep, eller andre tilstander som kan påvirke resorpsjonen av Marevan, eller påvirke omsetningen av stoffet.

Ved en trombose på låret vil senfølgene kunne bli mer alvorlige enn ved en ren leggvenetrombose.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129861-dvt-for-tredje-gang/#findComment-799187
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...