Gå til innhold

Noen som har hamster?

Anbefalte innlegg

Har annskaffet en hamster i bur.

Lurer litt på hva den liker å spise.

Har kjøpt vanlig frøblanding og høy.

Ellers synest jeg den sover veldig mye,den er jo et nattdyr,men ser dn sjelden ute av sovehuset sitt.

Har også hørt at den trenger mye søvn for å leve lengst mulig.

Hvis noen har litt erfaring med denne lille skapningen ,så gi meg gjerne tips.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129898-noen-som-har-hamster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pricilla

Jeg har hatt hamstre i mange år.. Hadde 13 på det meste! ; ) Det ble litt slitsomt...

De er nattdyr ja og sover hele dagen. Ikke sett buret i lyset på dagen da den sover, og så skal det helt ikke være så mye bråk rundt buret. Litt går greit. Regner med at den er alene hjemme på dagtid og får sovero..

Mine sto opp sån 19 - 20 tida.. Løp og lekte hele natta. Hadde de ute fra de sto opp og fikk tissa og vaska seg og sånn.. Men pass på ledninger osv.

Min var veeeeeldig glad i ost, men husk at de hamstrer all maten sin! Så hvis det blir liggende inni huset lukter det surt.. Må da passe på å rengjøre huset par dager etter hamseret fikk ost, for kan hende den "sparer" litt... Du får også kjøpt hamsterdrops, de er sunne for hamseret, fulle av næringsstoffer det trenger. Ellers var gulrøtter, agurk, salat godt. hendte av og til han fikk litt pølse, men bare en sjelden gang for de skal ikke ha kokt eller stekt mat.

Når du kjøper tørrfor så kjøp en eske med en god blanding, min var ganske kresen og plukka ut noe av maten han aldri spiste. Bytt vann hver kveld så den har ferskt vann når den står opp.

For å temme hamsteret fortest mulig så setter du burdet ved siden av deg i sofaen eller på bodet, ikke brå bevegelser, legg armen oppå buret så den blir vant med nærværet ditt, etter noen kvelden med slik trening kan du åpne buret og la hånda dingle nedi så den kan sjekke deg ut nærmere. Ikke jag den i buret, da skremmer du den.

jeg putta også mitt i badekaret i lunket vann, og tok hånda oppi. Da krøyp den frivillig oppi hånda for det var eneste utvei, da blir den fort kjent med lukta di.. Snakk også med den, den kjenner igjen stemmer.

Den spiser og vasker seg også inni huset, så derfor er den mye der inne. På dagen kan den ære trøtt og "gretten" ; ) Så ikke plag den mens den er i huset sitt, da kan den bite og den har laaaaaaaange og skarpe tenner.

Nå fikk jeg også lyst på hamster.. : )

Ikke bruk høy i buret, det lukter + at de trives bedre på sånne "marker" av spon.. De trekker også til seg urin så det ikke blir luktende av buret. Rengjør buret minst annen hver uke, de trives ikke hvis det er møkkete. De er renslige og kresne små skapninger... : )

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129898-noen-som-har-hamster/#findComment-793832
Del på andre sider

Gjest thetraveller

Den trenger ei kornstang, og vitaminer. Mener det er den der krittlignende greia til å henge opp som gir vitaminer til hamsteren. Søsknene mine har hatt en sånn liten en, og de hadde i alle fall hengt opp slikt i buret.

Du får gode råd i dyrebutikken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129898-noen-som-har-hamster/#findComment-793931
Del på andre sider

Ikke gi den mye fersk mat av gangen. Da kan den lett få diare har jeg hørt.

Du får kjøpt slikt for å spraye på ledninger for at eventuelle gnagere skal holde seg unna. Selv om du har sprayet på, kan det likevel være lurt og følge med den mens den springer.

Våre hamstere har likt hundekjeks som gnagestein. Den type kjeks som er vedlig hard og som selges løs.

De liker å trenge seg gjennnom trange passasjer og også å klatre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129898-noen-som-har-hamster/#findComment-794164
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bare si at.. sorry mac, å anskaffe seg et dyr uten å på forhånd vite noe særlig om det.. er ikke imponerende.. !!

det som forundrer meg er at alle disse foreldrene på foreldreforum stadig vekk kommer med spørsmål ang. ungene sine gjennom hele oppveksten,etter at de fikk barn.

De må jo selvsagt være utlært lenge før de anskaffer seg barn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129898-noen-som-har-hamster/#findComment-796731
Del på andre sider

Jeg må bare si at.. sorry mac, å anskaffe seg et dyr uten å på forhånd vite noe særlig om det.. er ikke imponerende.. !!

Det kan jo også være at jeg vet ganske mye om hamsteren fra før..Det gjør jeg.

Hvor får du det fra at jeg ikke vet noe særlig om den ??

Jeg ønsker erfaringer fra andre som har hamster,fordi jeg ønsker å vite mer.

Så jeg kan ikke si jeg har noe særlig dårlig samvittighet..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129898-noen-som-har-hamster/#findComment-796765
Del på andre sider

Det kan jo også være at jeg vet ganske mye om hamsteren fra før..Det gjør jeg.

Hvor får du det fra at jeg ikke vet noe særlig om den ??

Jeg ønsker erfaringer fra andre som har hamster,fordi jeg ønsker å vite mer.

Så jeg kan ikke si jeg har noe særlig dårlig samvittighet..

Hvor jeg får det fra at du ikke vet så mye om hamstere? Du lurer jo på hva de spiser. Og om noen kan gi deg info om "denne lille skapningen". Der.

Og sammenligningen med foreldreforum holder ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129898-noen-som-har-hamster/#findComment-797265
Del på andre sider

det som forundrer meg er at alle disse foreldrene på foreldreforum stadig vekk kommer med spørsmål ang. ungene sine gjennom hele oppveksten,etter at de fikk barn.

De må jo selvsagt være utlært lenge før de anskaffer seg barn?

Det er nå engang slik at det er lettere å dumpe fra seg et dyr enn et barn hvis det ikke er like lett/morsomt/spennende å ha det som man først trodde.

Det provoserer meg at folk slenger fra seg dyr de ikke har bruk for lenger, og disse menneskene er ofte de som hadde et urealistisk syn på dyrehold fra før av. De visste ikke nok om dyret på forhånd.

Så, jeg sier ikke at du er en av disse som putter dyret i en pappeske og setter det fra seg i veikanten, men kunnskap på forhånd er et minimum. Jeg er veldig hissig på det der..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129898-noen-som-har-hamster/#findComment-797303
Del på andre sider

Det er nå engang slik at det er lettere å dumpe fra seg et dyr enn et barn hvis det ikke er like lett/morsomt/spennende å ha det som man først trodde.

Det provoserer meg at folk slenger fra seg dyr de ikke har bruk for lenger, og disse menneskene er ofte de som hadde et urealistisk syn på dyrehold fra før av. De visste ikke nok om dyret på forhånd.

Så, jeg sier ikke at du er en av disse som putter dyret i en pappeske og setter det fra seg i veikanten, men kunnskap på forhånd er et minimum. Jeg er veldig hissig på det der..

Så du tror at hamsteren er i faresonen ,fordi jeg etter annskaffelsen ville ha flere tips om hva den liker å spise?

Jeg var jo ute etter erfaringer om "den lille skapningen" fordi en som oftest lærer av nettopp erfaringer.

Syntes det kunne være moro å høre om andre som har hamster.

En annen ting er at det ikke akkurat kreves utdanning for å klare å håndtere en hamster.

Det var nok for meg å få en nettside,der alt sto samlet .

Jeg har også nok tro på meg selv som dyrepasser,at jeg kan finne ut alt dette i ettertid uten at det tar skade.

De som annskaffer seg hund f.eks, går jo på kurs og leser bøker i ettertid for å lære mer om dyret de har annsaffet seg.

Og jeg må si at det faktisk er en vesentlig stor forskjell på en hamster og en hund,når det gjelder hva en bør være klar over først.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129898-noen-som-har-hamster/#findComment-797348
Del på andre sider

Så du tror at hamsteren er i faresonen ,fordi jeg etter annskaffelsen ville ha flere tips om hva den liker å spise?

Jeg var jo ute etter erfaringer om "den lille skapningen" fordi en som oftest lærer av nettopp erfaringer.

Syntes det kunne være moro å høre om andre som har hamster.

En annen ting er at det ikke akkurat kreves utdanning for å klare å håndtere en hamster.

Det var nok for meg å få en nettside,der alt sto samlet .

Jeg har også nok tro på meg selv som dyrepasser,at jeg kan finne ut alt dette i ettertid uten at det tar skade.

De som annskaffer seg hund f.eks, går jo på kurs og leser bøker i ettertid for å lære mer om dyret de har annsaffet seg.

Og jeg må si at det faktisk er en vesentlig stor forskjell på en hamster og en hund,når det gjelder hva en bør være klar over først.

"Så du tror at hamsteren er i faresonen ,fordi jeg etter annskaffelsen ville ha flere tips om hva den liker å spise?" Nei, du. Ikke trekk den dit, er du snill. Jeg skrev faktisk at jeg ikke mente at du nødvendigvis var en av disse. Det er prisippet som gjelder.

"En annen ting er at det ikke akkurat kreves utdanning for å klare å håndtere en hamster." Det tenker desverre altfor mange som skaffer seg dyr. Og det er -igjen- prinsippet jeg tenker på, ikke deg personlig.

"De som annskaffer seg hund f.eks, går jo på kurs og leser bøker i ettertid for å lære mer om dyret de har annsaffet seg." Ja, lære seg mer, for jeg påstår ikke at man noensinne blir utlært. Men å på forhånd vite hva dyret spiser, bør være et must, mener jeg..

"Og jeg må si at det faktisk er en vesentlig stor forskjell på en hamster og en hund,når det gjelder hva en bør være klar over først." Det var du som nevnte hund....

Uansett, folk er fri til å skaffe seg dyr så mye de bare vil, jeg sier bare at de i det minste bør vite hva et dyr spiser først!! Og du ville vite hva hamstere spiser. Derfor svarte jeg deg, fordi du ikke oppfyller noe _jeg_ anser som et minimumskrav for å skaffe seg dyr. At du vil forsvare deg og fortelle meg hvor feil jeg tar, er greit det, jeg er ikke ute etter å krangle med deg om ditt hamsterhold. Så lenge du selv vet at du kan ta vare på dyret så holder vel det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129898-noen-som-har-hamster/#findComment-797360
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...