Gå til innhold

15-åring og nyttårsaften!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje dere kan si at hun må være sammen med dere på begynnelsen av kvelden, sånn at hun ikke møter vennene sine før i ni-tida eller noe. Hvis hun da må være inne 01.00 eller 01.30 vet hun at hun ikke rekker å bli både full og edru.

Vi pleide å starte pimpinga av øl i seks-tida da vi måtte være inne ved midnatt. Da var vi ikke så fulle når vi kom hjem.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• maiken76

8

• tiliti

7

• Tornerose

5

• soleil

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Eller bare at man er gørr kjedelig.

Hvis du i tillegg er gørr kjedelig krever det iallefall selvtillit å la være å drikke ;-)

Gjest Pekefingeren
Skrevet

Det sies i innleggene her at hun like så godt kan få feire med vennene sine, og drikke, det gjør hun enten hun får lov eller ei.

Så da skal man ikke engang prøve å forhindre det, da?

Det er faktisk 18 års grense på øl og vin - skal man ikke forsøke å leve etter loven (og sunt vett) istedet for å la seg dilte etter saueflokken?

Hva godt kommer ut av at en 15-åring drikker alkohol? Hun drikker jo kun for å bli full..?

Husk også at så lenge hun er under 18, er det foreldrene som er ansvarlig for hennes ve og vel.

Skrevet

Det sies i innleggene her at hun like så godt kan få feire med vennene sine, og drikke, det gjør hun enten hun får lov eller ei.

Så da skal man ikke engang prøve å forhindre det, da?

Det er faktisk 18 års grense på øl og vin - skal man ikke forsøke å leve etter loven (og sunt vett) istedet for å la seg dilte etter saueflokken?

Hva godt kommer ut av at en 15-åring drikker alkohol? Hun drikker jo kun for å bli full..?

Husk også at så lenge hun er under 18, er det foreldrene som er ansvarlig for hennes ve og vel.

Jeg er helt enig. Det er stor forskjell på å tenke at 15-åringen kommer til å drikke likevel, og på å faktisk godkjenne og nærmest velsigne at han/hun gjør det. Som Flisa sa i et innlegg for lenge siden, det er ikke hjemme hos foreldrene at barn skal lære at det er greit å bryte lover.

Gjest Pekefingeren
Skrevet

Jeg er helt enig. Det er stor forskjell på å tenke at 15-åringen kommer til å drikke likevel, og på å faktisk godkjenne og nærmest velsigne at han/hun gjør det. Som Flisa sa i et innlegg for lenge siden, det er ikke hjemme hos foreldrene at barn skal lære at det er greit å bryte lover.

Får litt inntrykk av at foreldrene er redde for å være "kjipe." Og at de tenker litt sånn "Ja, men, stakkars Gøril - alle vennene hennes drikker jo - tenk om de ikke vil være venner med henne, hvis vi nekter henne å gå på fest?" Det er altså lettere å breke et fornøyelig "bææ," enn å mene noe og så stå for det.

Skrevet

Se det var sunne holdningen sin, det. Håper det er mange, kjekke fjortiser som leser den der - så VET de hva som skal til for å være kuul, lissom.

Jeg tviler på at mine skriblerier har mye å si for fjortissene gitt.

Gjest ikke signert
Skrevet

Jeg tviler på at mine skriblerier har mye å si for fjortissene gitt.

Du skal ikke undervurdere ordets makt. Dessuten, hvis alle går rundt og tenker "det er ikke så nøye hva JEG sier og gjør, for det er sikkert ingen som bryr seg likevel" - ja, da... (Fyll inn med et passende moralistisk, sviende argument - er trøtt og har vondt i hodet).

Skrevet

Du skal ikke undervurdere ordets makt. Dessuten, hvis alle går rundt og tenker "det er ikke så nøye hva JEG sier og gjør, for det er sikkert ingen som bryr seg likevel" - ja, da... (Fyll inn med et passende moralistisk, sviende argument - er trøtt og har vondt i hodet).

Hehe, jeg bare husker min egen fjortisperiode.

I wouldn't give a damn. Gjorde det jeg selv følte var rett, morro etc.

De jeg hang sammen med (og jeg) syntes at folk som ikke drakk var latterlige.

Men et lite sted langt utpå landsbygda - tja, blir lett bare drikking.

De som ikke drakk festet ikke. Så enkelt var det. Og slik er det enda, i følge min lillesøster, i den rette fjortisalderen.

De jeg kjenner på min alder som ikke drikker på fest er rimelig kjedelige. Mildt sagt.

Skrevet

Hva med å la henne ta med noen venner hjem. Jeg har selv en 15 årig datter og hun har ofte venner med hjem og på overnatting(jenter).

Nyttårsaften er vel ofte oppskrytt, og som jeg husker j.... kald.

Er det venner i nabolaget er vel 01:30 lenge nok.De synes alltid at alt er for tidlig å komme hjem, men det viser seg ofte at de fleste andre foreldre også setter grenser. De som ikke gjør det ender ofte opp med elendighet.

Jeg tror de innerst inne er fornøyd med at vi bryr oss.

Skrevet

Er det nødvendigvis verre å drikke mer trygg alkohol, enn å drikke mindre utrygg alkohol?

Det er selvsagt mest ille om ungen får i seg metanol slik at vedkommende riskikerer å bli blind.

Men et stort inntak av "trygg" alkohol kan selvsagt gi like stor skade ved at ungen utsetter seg for farlige situasjoner.

Skrevet

Hehe, jeg bare husker min egen fjortisperiode.

I wouldn't give a damn. Gjorde det jeg selv følte var rett, morro etc.

De jeg hang sammen med (og jeg) syntes at folk som ikke drakk var latterlige.

Men et lite sted langt utpå landsbygda - tja, blir lett bare drikking.

De som ikke drakk festet ikke. Så enkelt var det. Og slik er det enda, i følge min lillesøster, i den rette fjortisalderen.

De jeg kjenner på min alder som ikke drikker på fest er rimelig kjedelige. Mildt sagt.

"De jeg hang sammen med (og jeg) syntes at folk som ikke drakk var latterlige. "

Nettopp! Det krever selvtillit ikke drikke i ungdomsårene. Å dilte med flokken og ha "felles" meninger krever ingenting.

Skrevet

"De jeg hang sammen med (og jeg) syntes at folk som ikke drakk var latterlige. "

Nettopp! Det krever selvtillit ikke drikke i ungdomsårene. Å dilte med flokken og ha "felles" meninger krever ingenting.

Du skulle møtt de som bodde der oppe som ikke drakk.

Det var ikke på grunn av at de ikke drakk de var latterlige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...