Gå til innhold

Boktips til 19 årig gutt ?

Anbefalte innlegg

Gjest tante violet

Skal kjøpe en bok til 19-åring i julegave, han er nå i førstegangstjenesten, av type skoleflink, intelligent, utpreget data-freak, synes nå det er interessant og moro med militæret (!), han er en følsom og spesiell gutt, ikke av de som er aller mest frempå, men er selvsikker nok for det. Grei og normal kar på alle måter. Interessert i verden rundt seg, men tror ikke han leser så mye bøker. NB! Tror ikke Ringenes Herre er noe for ham lenger,bare så det er sagt.

Noen andre tips til meg ??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129922-boktips-til-19-%C3%A5rig-gutt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingvar Ambjørnsens novellesamling eller den siste til Saabye Christensen!

Ellers ville jeg gått for en av klassikerne, siden gutter i den alderen ofte begynner å interessere seg for litteraturhistorien. Noe av Hamsun kanskje? Eller Garborg? Don Quijote er kåret til verdens beste bok og den er ikke verken kjedelig eller tunglest!

Hvis ingen av disse falt i smak ville jeg gått for en skikkelig god krimbok, for eks. Jo Nesbøs eller Henning Mankells siste bok.

Knut Nærums siste bok, Krig, tror jeg kanskje ville falle smak ...

Cappelen skriver:

Knut Nærum

KRIG!

Krig, sa vi, det angår ikke oss nordmenn. Krig var noe som fantes før i tida eller i land langt borte. Når en krig hadde vart en stund, pleide vi å sende ulltepper.

Hvorfor gikk Norge og Nederland til krig mot hverandre i 2005? Det var ikke på grunn av det som skjedde under titusenmeteren i EM på skøyter. Det som skjedde der, var bare et påskudd. Men hvordan kunne tingene gå så langt?

Her er hele historien. Knut Nærum har skrevet en satirisk roman i hundre korte kapitler. Boka er en salig røre av små fortellinger, avisreportasjer, sang tekster og propaganda. Oppdiktede skikkelser menger seg med figurer som forfatteren har lånt fra virkeligheten, og bak begivenhetene spøker en hemmelig organisasjon med kontakter forbausende høyt oppe i det norske samfunnet. KRIG! er en storpolitisk thriller som du aldri har lest maken til.

Annonse

Hvor mye skal det koste da? Dersom du kan dra på ltt i pris ville jeg forsøkt med Norsk Kriminalkrønike. Den ser ut som et leksikon og omhandler alle større kriminalsaker fra norge foregående år. Jeg har arvet ca 20 av disse etter morfaren min og ønsker meg veldig de siste årene som mangler.

På denne måten er jo gaven sikret i årene fremover også.

Annonse

Gjest kvitsymra

High fidelity er en fornøyelig bok! Her kjenner man seg igjen i livets mange faser.

Samboeren min har nettopp lest den 3. boken til Harry Potter. Han er snart 30år og klarte nesten ikke å legge den fra seg. Den er visstnok noe av det beste han har lest (og hav har lest MANGE bøker)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...