Gå til innhold

Rundkjøringer

Anbefalte innlegg

Reven1365380455

Internettlinken nederst i tråden, fra vegvesenet, sier at det er vikeplikt fra venstre såvidt jeg forstår.

Selv har jeg sittet på med folk som kjører etter "førstemann-inn" regelen, og sett at det gir mye nestenulykker. Det blir dårlig flyt av en slik regel.

Vikeplikt fra venstre gir god flyt, ingen bråbremsinger eller misforståelser. Du kjører bare inn når du ser at du ikke kan bli tatt igjen bakfra. Alle jeg kjenner kjører etter den regelen, ulike steder i Norge, (er dog ikke kjent i Stavanger). Det jeg ser av andres kjøring tyder på det samme.

Mitt motto er altså å gjøre det som ser ut til å fungere best. Men jeg har hørt at lovverket visstnok støtter "førstemann-inn"- regelen? Det synes jeg høres underlig og lite praktisk ut.

Jeg må nok være litt enig med deg der, det gir klart bedre oversikt, men det kan også være til hinder for flyt i trafikken når det er mye trafikk. F.eks. når du kommer fra en lite trafikkert vei og skal rett frem, mens fra venstre kommer det så mye biler at du aldri får sjangs til å komme ut på veien.

En ting er iallefall sikkert, 100 km/t inn i rundkjøring er bannlyst, det flyter mye bedre hvis alle senker farten betydelig.

Fortsetter under...

Skal man rett frem kan man ligge i begge filer hvis det er to filer både inn og ut.

Rundkjøringen foran Majorstua politikammer er nok litt sær for der ligger man i begge filer selv om man skal ut på tredje arm. Det er vel ikke helt etter boka.

Åjåjåj, jeg er dårlig til å forklare ser jeg.. *tusler i seng*

Har du aldri hørt om høyreregelen? Det står faktisk i veitrafikkloven at man alltid (så fremt det er mulig, eller ikke skilt angir noe annet) skal ligge til høyre.

Du har vikeplikt fra venstre, og for ALLE som er i rundkjøringen. Er det skiltet med vikeplikt istedetfor rundkjøring (forekommer noen ganger i mindre rundkjøringer) gjelder vanlige regler for vikeplikt. Du har fortsatt vikeplikt for de som er i rundkjøringen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...