Gå til innhold

Hva anses som FET mat?

Gjest Gallestein som er vond

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bortsett fra det opplagte da! Junkfood er jo fet mat. men hva er fet mat av kjøtt?

Når man ikke skal ha fet mat, helt ikke fett i det hele tatt pga. gallestein, hva skal man spise til middag da? Blir dårlig av all mat nestn og vet ikke mine arme råd.

Kan man ikke drikke alkohol heller eller har det ikke noe å si? Får ikke noe ordentlig svar av legen.

Skrevet

Lammekjøtt og kjøttdeig/karbonadedeig er nok ganske fet mat, kylling/kalkun og magert svinekjøtt er fint å spise (husk å ta vekk skinnet på kyllingen, og skjære vekk synlig fett på svinekjøttet). Eller hva med vegetarretter (hvis du ikke er som meg og _må_ ha kjøtt da)?

Gjest også gallestein
Skrevet

Jeg spiser mye hvit fisk og grønnsaker. Wok er bra - stek uten olje, og bruk østerssaus, nam pla eller lignende til smakssetting. Alkohol gjør ingen forskjell hos meg, men det er vel bare å prøve seg fram om du blir dårligere av det.

Skrevet

Jeg spiser mye hvit fisk og grønnsaker. Wok er bra - stek uten olje, og bruk østerssaus, nam pla eller lignende til smakssetting. Alkohol gjør ingen forskjell hos meg, men det er vel bare å prøve seg fram om du blir dårligere av det.

Jeg tåler desverre ikke fisk. Da er det ikke så lett. Men wok var jo en god ide, godt er det og.

Skrevet

Min mor hadde gallesten. HUn ble faktisk bedre av alkohol, iallfall ren sprit! Prøv! Det løser visst opp fettet så det ikke er så tungt fordøyelig... Ellers spiste hun mye hvitt kjøtt. Og fisk. Unngå smør på brødet og godterier også...! Og druer med stener.

Skrevet

En venninne av meg får

problemer når hun spiser kremfløte, men hun tåler en del andre litt fete matvarer. Hun må passe seg etterat hun har fjernet galleblæren også.

Skrevet

Lammekjøtt og kjøttdeig/karbonadedeig er nok ganske fet mat, kylling/kalkun og magert svinekjøtt er fint å spise (husk å ta vekk skinnet på kyllingen, og skjære vekk synlig fett på svinekjøttet). Eller hva med vegetarretter (hvis du ikke er som meg og _må_ ha kjøtt da)?

Karbonadedeig er i alle fall langt mindre fet enn kjøttdeig, så det er jo kanskje OK å bruke. Altså bruke karbonade-deig i oppskrifter der det står angitt kjøttdeig.

Gjest Flørten
Skrevet

Hei kjekken!

Nå er du heldig, for dette kan jeg faktisk en del om, og jeg har tenkt til å dele min kunnskap med deg (Smiler så søtt at det er HELT uimotståelig) Vel, jeg begynner med å skrive hva du bør holde deg unna:

Kylling med skinn, gås, and, fenalår, pinnekjøtt, lammekoteletter, farsedeig (!) sauser med margarin, (smøret byttes ut med melk for lettere resultat) blodpudding og klubb, bacon, sideflesk, ribbe (!) medisterdeig, pølser, visste typer lever (noterer under hvilke typer som en bra) - og selvsagt alt av majoneser, remulader, dessinger, rømme osv.

Som pålegg bør du holde deg unna oster, pølser og salami.

Nå over til alt det deilige du kan spise med god samvittighet:

Hvitt kjøtt, som kylling (uten skinn) og brystfilet, kalkunbryst og lår (Kalkun er veldig fin mat, og jeg anbefaler deg å spise dette på julaften) rype, lam indrefilet og ytrefilet, lam bogstek og grytekjøtt, kalvestek og koteletter, svin (flatbiff, ytrefilet, indrefilet, nakkekoteletter og andre koteletter - aldri spis fettet) storfe (ytrefilet, indrefilet, bankekjøtt, filetkam, entrecotkam) elgstek, reinsdyr, hare, hjort, kokt hamburgerrygg og bayonneskinke uten fett, røkt svinekam, Lever: kylling, kalv, storfe, svin, lam.

Karbonadedeig, bogskinke, (skine er et lett produkt, og kan nytes i mange sammenhenger)

Jeg så du ikke kan spise fisk, pusen, men skalldyr kanskje? I såfall kan du kose deg med krabbe, reker, blåskjell, crabsticks, hummer, kamskjell, kreps.

Av pålegg kan jeg nevne følgende produkter:

Lettere oster, cottage cheese, mager prim, magre typer av skinkeost, (magert er som regel fra 3-9% fett - dette står oppgitt på pakningen) philadelphia light, kalkunpålegg, kyllingpålegg, kanlkunservelat, leverpostei (dette får du med 3%fett) hamburgerrygg, kalverull, lettsyltetøy.

Det finnes mange magre produkter på markedet. Nå som julen kommer og det ville bugne av fete retter håper jeg du er sterk nok til å holde deg unna. Det er vel ikke vært det, når du tenker på smertene som kommer i etterkant. Spis frukt med syltetøy til, yoghurt eller annet fantasifullt snacks hvis behovet blir for stort.

Kaker, is, og godteri er ikke sunt for deg.

Jeg så er råd om at du skule prøve sprit, men dette vil jeg sterkt fraråde. Det er neppe spriten som gjorde damen frisk - uten at jeg skal fornærme noen her inne.

Ønsker deg lykke til! Spør gjerne hvis det skulle være noe bestemt du lurer på i forhold til matprodukter.

Kiss kiss

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...