Gå til innhold

Atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 8 uker. Da han var ca 3 uker fikk han det tradisjonelle "hormonelle melkeutslettet". Dette varte noen uker. Han har siden fødselen vært tørr i huden. For ca 14 dager siden, da han var ca 6 uker gammel, endret dette utslettet karakter. Det ser nå ut som atopisk eksem, men er kun i ansiktet, spesielt over øynene, i pannen og på siden ved "skinnsjegget". Det er sårt og rødt. Det er tydelig at det klør, for han fekter voldsomt med hendene i ansiktet. Han klorer seg selv om jeg har klippet neglene hans korte. Han har til en hver tid 5-10 oppklorte småsår i ansiktet. Det går ikke utover nattesøvnen, men han klør seg i søvne. Jeg har ikke kuttet ut noe fra mitt kosthold, men jeg spiser ikke citrus eller mat med sitronsyre. Egg og melk inngår i mittkosthold.

Jeg var på helsestasjonen i dag. Legen så på det og mente også detså ut som atopisk eksem, men sa det var alt for tidlig og teste så jeg fikk ingen henvisning selv om jeg ga klart utrykk for at jeg ønsket det.

Så nå sitter jeg her og lurer på hva jeg skal tro og gjøre?

Jeg fullammer.

Kan dere hjelpe meg?

Mvh

atopiker?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/130121-atopisk-eksem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge fastlegen vår er det egentlig bare en ting å gjøre med atopisk eksem, og det er å smøre, smøre, og atter smøre. En god krem som både gir fuktighet til huden, og opprettholder hudens egen fuktighet.

Det er kun hvis de blir ekstremt plaget, f.eks. ikke sover om natta, at det er aktuelt med noe mer enn det.

Så min sønn ble smurt og smurt og smurt, vi brukte mye Apobase krem, men også Locobase, Vitapan og babyolje. Og vi var nøye med olje i badevannet, unngå parfymerte produkter både når det gjelder såpe og vaskepulver / skyllemiddel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/130121-atopisk-eksem/#findComment-795606
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære lalal

Atopisk eksem hos spedbarn begynner som oftest i ansiktet og kan etterhvert som barnet blir større spre seg til resten av kroppen. Det viktigste i behandlingen av atopisk eksem er hudbehandlingen, men hos spedbarn vil man også sjekke om de skulle være allergiske mot noe i mors kost, som oftest egg eller melk. Sterke krydder i kosten din kan også forverre et eksem. Det er ikke for tidlig å teste på egg- og melkeallergi, det kan gjøres med en blodprøve allerede fra 6 ukers alder. Men den som rekvirerer slike blodprøver må også ha kunnskaper nok om allergi til å kunne tolke resultatet. Dersom primærlegen ikke føler seg trygg på det bør hun henvise til en barnelege hvis det er mulig. Hvis et spedbarn som har et plagsomt eksem viser seg å reagere på egg eller melk anbefaler vi mor som ammer å unngå det barnet reagerer på i sin kost. Men ved siden av må huden behandles - kosten er bare en av mange faktorer som har betydning ved atopisk eksem. Hvis barnet ditt ikke ser ut til å være allergisk mot egg eller melk skal ikke du fjerne noe fra din kost så lenge du ammer, bortsett fra å være forsiktig med sterkt krydret mat.

Det er ikke farlig og ofte nødvendig å bruke en kortisonkrem for å slå ned eksemet, snakk med legen om det. Hvis eksemet er betent kan det være nødvendig i tillegg til kortison å bruke en bakteriedrepende salv/krem. I tillegg er det viktig å bruke godt med fuktighetskrem - snakk med helsesøster om pleie av hud ved atopisk eksem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/130121-atopisk-eksem/#findComment-796895
Del på andre sider

Vil bare anbefale parfymefritt vaskemiddel, dropp skyllemiddel helt.

Aderma exomega fjernet veslas atopiske eksem fullstendig. Dukket bare opp en ytterst liten ikke-kløende flekk i ny og ne.

A-krem har mange gode resultater med.

Smøre smøre smøre mange ganger daglig.

Mandelolje i badevannet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/130121-atopisk-eksem/#findComment-796897
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...