Gå til innhold

Hvordan prioriterer dere lånene?

Anbefalte innlegg

Gjest kvitsymra
Skrevet

Eg har lyst å betale ned på studielånene til samboeren og meg over 3-4 år, slik at vi etterpå kan betale 5000 extra på huslånet hver mnd. Lønner dette seg?

Tillegdsopplysning:

Vi har gjensidig livsforsikring. Hvis den ene dør, vil den andre få 1 million. Vi har 1,2 mill i huslån.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville prioritert huslånet, studielånet har mange fordeler som et vanlig huslån ikke har (mulighet for betalingsutsettelse uten grunn o.l.), dessuten er renten gjerne lavere.

Skrevet

Jeg ville prioritert huslånet, studielånet har mange fordeler som et vanlig huslån ikke har (mulighet for betalingsutsettelse uten grunn o.l.), dessuten er renten gjerne lavere.

Dere bør absolutt prioritere huslånet først, som Tornerose sier. For det første er Lånekassa billigere i gjennomsnitt målt over flere år.

For det andre får dere billigere huslån etterhvert som dere nedbetaler (kommer under hhv 80 og 60% av takst), det skjer ikke i Lånekassa.

Men enda viktigere: Lånekasselånet har gratis forsikring: blir ettergitt ved dødsfall og uførhet, gode muligheter for rentefritak osv.

Skrevet

Rent økonomisk vil det lønne seg å betale på huslånet først. Det vil alltids lønne seg å betale ned det lånet som har høyest rente. Men det kan jo være slik da at studielånet er raskere å nedbetale fordi det ikke er så stort og da er det veldig godt å være ferdig med ett lån på 3 til 4 år. Mens det å nedbetale ett huslån tar mye lenger tid. Det er litt forskjell på å være ferdig med ett huslån på 10 til 12 år .f.eks enn å være ferdig med ett lån på 3 til 4 år.

Med andre ord, rent økonomisk er det mest lønnsomt å nedbetale det lånet som har høyest rente. Men følelsesmessig så er det kanskje best å være ferdig med studielånet? Så du får velge det du selv føler er riktig for akkurat dere.

Skrevet

Samle lånene på et sted, skaff deg rimlig huslån,(2,85%) nedbetal alle andre lån med det. Betal deretter så store avdrag dere klarer frem til renta øker igjen om 2 år.....eller så..

Skrevet

Samle lånene på et sted, skaff deg rimlig huslån,(2,85%) nedbetal alle andre lån med det. Betal deretter så store avdrag dere klarer frem til renta øker igjen om 2 år.....eller så..

Dette er et godt råd hvis dere aldri blir langvarig syke, arbeidsledige e.l., og hvis dette huslånet vil ha lavere rente enn Lånekassa i alle årene dere skal ha lånet.

Med andre ord: litt gambling.

Historisk har Lånekassa i det lange løp vært billigere enn banklån. Sjekk gjerne hvor mange tusenlapper dette blir pr år. Ett prosentpoeng på 2 studielån a 250.000 hver er 1% av 500.000 er 5.000 kroner pr år.

Hvis dere refinansierer Lånekassa med et annet lån tror jeg ikke dere kan komme tilbake senere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...