Gå til innhold

Tenke seg syk?

Anbefalte innlegg

Gjest løvejente

Jeg lurer på om det går?

Jeg er så lei av å tenke på døden. At jeg kommer til å dø. Jeg er ung, har hus, jobb, bil og kjæreste...likevell er jeg ikke glad.

Er sykemeldt på grunn av sosial angst..men går på jobben litt.

Ingenting er kjekt mer...alt omhandler døden. Ser katastrofer i alle situasjoner.

Jeg klemmer på kroppen og finner klumper...fortsetter å klemmer på dem....klemmer i ukesvis og klumpene går ikke vekk....har kreft er jeg sikker på..skal dø av det.

Det skal ikke være sånn. Jeg vil ha familie...unger..reise på vinterferie...gi ungene mine juletradisjoner..men er redd jeg dør før det....av kreft....sykelig angst.

Kan man tenke seg syk? Har så mye vondt i hodet..kan det være for at tankene går på høygir hele tiden? At selv om jeg ser på TV er det kaos i hodet og masse bråk inni der....

Kan jeg mane frem hovne lymfeknuter? Kanskje de fortsetter med å være hovne for jeg klemmer på dem 100 ganger til dagen...minst..kanskje 150...

Hvorfor er jeg så svimmel? Har jeg en sykdom?

Jeg tror jeg blir GAL!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13028-tenke-seg-syk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er nok mulig å tenke seg syk som du sier. Det er vel sånn at når man har begynt å tenke på at man kanskje er syk, så blir man mer og mer fokusert på det.

I min familie er det mye kreftsykdom, og jeg vet at det er lett å tenke for mye på faren for å få kreft selv, selv om man egentlig er frisk.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en psykolog/psykiater, som kan hjelpe deg med å klare hodet for tanker; bearbeide tankene slik at de løses opp på en måte. Jeg mener, når man får sagt det man går og tenker på (som bare blir verre jo lengre tankene kverner inni hodet), så blir det mindre flokete, liksom, og det blir lettere å se fremover og å sortere tankene.

Du skriver:

"Har så mye vondt i hodet..kan det være for at tankene går på høygir hele tiden? At selv om jeg ser på TV er det kaos i hodet og masse bråk inni der.... "

Ja, det er ofte sånn at man kan får vondt i hodet av kvernende tanker, tankene går på høygir og det blir ikke ro inni hodet - har opplevd det jeg også, og det eneste jeg syns hjelper er å prate, slik at tankene kan løse seg opp og jeg får sortert dem. Ellers kverner det verre og verre, og hodepinen øker og en kan også få andre kroppslige symptomer.

Ta kontakt med noen som kan hjelpe deg, det vil jeg tro er en god løsning for deg.

Lykke til!

:-)

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13028-tenke-seg-syk/#findComment-63833
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Overskriften din er muligens enda bedre enn du tenkte da du skrev den.

Det er nettopp dette som går galt hos de som har angst. De tenker seg syke. De feiltolker vanlige og uskyldige hendelser som katastrofale. Enhver kul er kreft, og enhver smerte er et varsel om alvorlig sykdom.

Likeledes tenker en helt feil om sannsynligheten for negative hendelser. Alle vet _at_ det dessverre er mulig at ens barn blir drept i trafikken i dag. Men de engstelige forventer at det skjer. De regner det som overveiende sannsynlig selv om risikoen er minimal.

Det er nettopp slik feiltenking en griper fatt i og prøver å endre ved kognitiv terapi.

Jeg vil derfor anbefale deg å søke hjelp hos en behandler som behersker denne terapiform.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13028-tenke-seg-syk/#findComment-63852
Del på andre sider

Ja, det er nok mulig å tenke seg syk som du sier. Det er vel sånn at når man har begynt å tenke på at man kanskje er syk, så blir man mer og mer fokusert på det.

I min familie er det mye kreftsykdom, og jeg vet at det er lett å tenke for mye på faren for å få kreft selv, selv om man egentlig er frisk.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en psykolog/psykiater, som kan hjelpe deg med å klare hodet for tanker; bearbeide tankene slik at de løses opp på en måte. Jeg mener, når man får sagt det man går og tenker på (som bare blir verre jo lengre tankene kverner inni hodet), så blir det mindre flokete, liksom, og det blir lettere å se fremover og å sortere tankene.

Du skriver:

"Har så mye vondt i hodet..kan det være for at tankene går på høygir hele tiden? At selv om jeg ser på TV er det kaos i hodet og masse bråk inni der.... "

Ja, det er ofte sånn at man kan får vondt i hodet av kvernende tanker, tankene går på høygir og det blir ikke ro inni hodet - har opplevd det jeg også, og det eneste jeg syns hjelper er å prate, slik at tankene kan løse seg opp og jeg får sortert dem. Ellers kverner det verre og verre, og hodepinen øker og en kan også få andre kroppslige symptomer.

Ta kontakt med noen som kan hjelpe deg, det vil jeg tro er en god løsning for deg.

Lykke til!

hilsen

Går det ann å endre på folk som har tenkt feil i snart femti år?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13028-tenke-seg-syk/#findComment-63859
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Du skriver:

Lykke til!

hilsen

Men kan man tenke seg syk? D.v.s hvis man går rundt og tror at man kan få kreft så er riskoen større for å få kreft?

Undrer

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13028-tenke-seg-syk/#findComment-63909
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...