Gå til innhold

jeg tror det er vorter det handler om

Anbefalte innlegg

slamp1365380622

Det har seg sånn at jeg i løpet av det siste året har fått tre små hvite vorter like under det ene øyet. De er ikke ømme eller noe, men jeg er bare 21 år, og føler at tiden for vorter under øynene ikke er inne riktig ennå. De er ikke spesielt stygge eller store (jeg vet ikke engang helt om de kan kalles vorter), og hvis man legger godviljen til kan man si at de ser ut som små perler. Men det at de fortsetter å dukke opp kun under det ene øyet tyder vel kanskje på at de har planer om å ekspandere, formere seg og gjøre seg større og styggere. Jeg skal være litt forsiktig med å tillegge disse hvite, små jævlene personlige egenskaper, men jeg kan allerede se antydninger til nye hvite små forhøyninger i huden. Jeg vil gjerne stikke noen kjepper i hjula på dem før de blir for mange og mektige, så hvordan gjør jeg det? hvordan blir jeg kvitt dem?

takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/130670-jeg-tror-det-er-vorter-det-handler-om/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå på apoteket og kjøp vortefjerner. Det tar en til to uker, men de forsvinner for godt. Slet selv en stund med vorter, men etter jeg behandlet dem har de ikke kommet tilbake. Jeg er også 21 år, så jeg vet hvor irriterende det er.

Vortemiddel kjøpt på apotek er vel stort sett til fotvorter og skal ikke brukes nær øynene. Er du uheldig med behandlingen her så kan du ødelegge øynene.

Men først må du jo vite om det er vorter da. Det kan en lege bekrefte.

• 2 uker senere...
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Beklager sent svar. Sannsynligvis er det små talg-kjertler du har. Typisk disse er at de er gulhvite, og er harde. Er de betydelig større, opptil 0,5 cm, kan det være noe vi kaller xantelasmer, som er forbundet med høy kolesterolverdi.

Det går an å pirke ut de førstnevnte med en skarp liten nål; brenn gjerne nålen over et stearinlys først, så den er helt ren. Dersom du ikke får det til, eller ikke ønsker å prøve, kan du få henvisning av fastlegen din til hudlege. Kanskje kan fastlegen din gjøre det selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...