Gå til innhold

Hva kan det være jeg reagerer på?

Anbefalte innlegg

Gjest mageproblemer

Gjennom de siste ti-tolv årene har jeg jevnlig vært plaget med løs mage og diare etter måltider, til tider flere ganger daglig. Jeg har aldri blitt undersøkt for dette, for legene jeg har gått til har ikke giddet ta meg på alvor.

Har lagt merke til at det skjer når jeg har spist noe som inneholder fett på en eller annen måte. Jeg får diare og løs mage av grøt, puddinger, gryteretter, sauser, dressinger, stekt mat, loff etc.

Igår spiste jeg pinnekjøtt, kålrabistappe laget med fløte, og riskrem til dessert. Dette kom ut igjen like etterpå, enda jeg hadde tatt Idoform på forhånd for nettopp ikke å få trøbbel.

Jeg får magetrøbbel også hvis jeg gjør store bevegelser før, under og etter måltidet, (feks. tar opp en serviett fra gulvet, rydder av bordet el. annet).

Jeg spiser ikke mye fet mat, spiser mest sunn, fiberrik mat og mye grønnsaker. Spiser meg aldri stappmett og jeg er nøye med å vaske hendene før jeg spiser. Er mye ute og trimmer.

Har en formening om at det kanskje er melkefett (eller kanskje animalsk fett i det hele tatt?) jeg ikke tåler, men jeg har som regel ikke trøbbel med kalde melkeprodukter som melk, ost og yoghurt. Virker som om det kun gjelder fett som har vært oppvarmet.

Symptomene er at jeg først blir veldig frossen og trøtt, deretter kaldsvetter jeg, hører maten begynner å boble og kjenner den bevege seg i tarmene. Da går det bare et par minutter til jeg må sitte på do. Avføringen er verken slimete eller blodholdig, bare skikkelig løs.

Kan matallergi gi slike utslag? Har et lager av Idoformtabletter her, men er det andre gode tips som kan hjelpe meg igjennom jula?

Fortsetter under...

Jeg får akkurat den reaksjonen du beskriver når jeg spiser noe med.. hm, nå har jeg glemt navnet i farten, men det er en bestanddel i noen tyggegummier og drops. Siden det skjer for deg etter vanlige måltider er det nok ikke det samme du ikke tåler, men - prøv eliminasjonsmetoden. Kutt f.eks ut all melk en periode og se om det hjelper. Du kan også forsøke å kutte ut alt fett.

Gjest alternativer

Vær obs på at hvis du er skikkelig irritabel mot ett bestemt stoff, kan du reagere på en masse andre også.

Jeg fant ut følgende på meg selv:

All den løse magen ble verre av stress.

Jeg tålte ikke glutamat, et stoff som finnes i veldig mye ferdigmat. (Kalles MSG, E621 tror jeg det var) Ble stresset og oppkavet av det. Tålte heller ikke ting med melk i, melk var verre enn youghurt.

Når disse er borte for godt tåler jeg mye mat som jeg ikke tålte før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...