arnkris Skrevet 24. desember 2003 Skrevet 24. desember 2003 I en kort periode har jeg, på grunn av agrofobi? og panikkangst, fått utskrevet Vival (5 mg) som jeg skal ta tre til fire ganger pr. dag, eller ved ekstremt behov. Behandlingen med denne medisinen skal vare i tre uker. Min kone påstår at dette er et narkotisk rusmiddel (som det sikkert er), men som jeg mener er forsvarlig i medisinsk bruk. Hennes påstand er at jeg blir ruset om jeg tar mer en en tablett, noe jeg benekter. Hun påstår da at jeg ikke merker dette selv. Min påstand er imidlertid at dette ikke kan være verre enn at hun selv tar ett eller to/tre glass rødvin (som hun gjør nesten daglig), eller en akevitt til juleribba. Hvordan vurderer du rusvirkningen av ett glass rødvin eller et glass akevitt mot en 5 mg tablett Vival?; for ikke å snakke om når vin og sprit kombineres??? Spent på svar. 0 Siter
Gjest syple Skrevet 26. desember 2003 Skrevet 26. desember 2003 Vival/Stesolid/Valium er ikke regna for å være et narkotisk stoff. Det er jo mulig noen kan føle seg rusa av det, men hvor mye en kan ta er nok veldig individuelt. Jeg vil egentlig ikke sammenligne det med et glass vin. Bruker kona di vin medisinsk? Vil ikke sammenligne tablettende dine med noen form for rus så lenge du tar dem som foreskrevet av legen og når de ter nødvendig ut fra din tilstand. Men å være litt forsiktig er nok lurt. Slike tabletter hjelper på angsten der og da, men ikkje på sikt! Har du forsøkt annen terapi mot angsten din? Eksponeringsterapi f.e.? Noen typer antidepressive midler kan også hjelpe mot angst, som SSRI-preparata som Seroxat, Zoloft, Cipramil m. fl. Disse skal ikke skape avhengighet. 0 Siter
arnkris Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Skrevet 26. desember 2003 Vival/Stesolid/Valium er ikke regna for å være et narkotisk stoff. Det er jo mulig noen kan føle seg rusa av det, men hvor mye en kan ta er nok veldig individuelt. Jeg vil egentlig ikke sammenligne det med et glass vin. Bruker kona di vin medisinsk? Vil ikke sammenligne tablettende dine med noen form for rus så lenge du tar dem som foreskrevet av legen og når de ter nødvendig ut fra din tilstand. Men å være litt forsiktig er nok lurt. Slike tabletter hjelper på angsten der og da, men ikkje på sikt! Har du forsøkt annen terapi mot angsten din? Eksponeringsterapi f.e.? Noen typer antidepressive midler kan også hjelpe mot angst, som SSRI-preparata som Seroxat, Zoloft, Cipramil m. fl. Disse skal ikke skape avhengighet. Min kone bruker selvsagt ikke vin til medisin, men til det vanlige mennesker bruker alkohol til; hygge og rus. Rusen kommer jo uansett av alkohol selv i små mengder; sammenlign de nye kjørereglene med 0,2 promille. Godt og høre at Vival, brukt etter legens forskrift, ikke er rusfremmende, men et rent legemiddel. Dette har jeg hevdet overfor min kone, men ikke blitt trodd. Nå kan jeg vise henne ditt svar. Ellers har jeg gått i terrapi og benyttet alle de midlene du beskrev i ditt svar, uten at de hadde noen virkning, men derimot sterke bivirkninger. Derfor ble behandlingen med disse stoffene avsluttet, Jeg takker for ditt svar og ønsker deg fortsatt god jul og godt nytt år. 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 8. januar 2004 Skrevet 8. januar 2004 Vival er vanedannende, et såkalt B-preparat. Det er ikke karakterisert som narkotisk medisin. Men beste behandling for dine plager vil være såkalt eksponeringsterapi hos egnet psykolog, fastlegen kan henvise deg. Det er vanskelig å sammenlikne rusen direkte. Vival gir nok større tretthet, og er klart angst-dempende. Effekten vil avta etter daglig bruk over flere uker. Verken Vival eller alkohol kan brukes dersom man skal kjøre bil. Jeg vil tro at dere vil oppnå omtrent samme "rus" med 2-3 glass vin som med 1 tablett Vival. Legen din bør følge deg nøye, og ha en helt klar "plan" for hvordan medisin-bruken skal fortsette. Å gi B-preparater til angstpasienter uten å henvise til mer årsaks-rettet behandling er etter min mening ikke riktig. Faren for tilvenning til B-preparater, samt tilbakefall av angsten er stor. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.