Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har hatt høyt blodrykk i 20 -25 år. Jeg er 52 år nå. Den første medisinen jeg fikk var Tenormin 100mg. Jeg løper regulært 3 ganger pr. uke. Jeg følte den gang at løpingen ble tung, jeg slet og hadde puste problemer. Jeg spurte legen min om han hadde alternativ medisin (ikke betablokkere) som jeg kunne bruke. Jeg fikk da Diovan Comp 80/12,5mg Dette har fungert bra i ett par års tid, men nå ser jeg at det nedre trykket øker. Jeg har et snitt på 92mmHg (50 målinger) Jeg vet at jeg kan doble dosene av Diovan Comp. Men hva med bivirkninger. Kan du fortell hva som er forskjellen på Betablokkere og Kalsiumblokkere. Jeg trodde at den ene satte ned hjertefrekvensen og den andre øket åreveggene?? Jeg har ikke merket noen bivirkninger, men hva med lever nyrer osv. Legen min er veldig åpen for forslag. Det finnes sikker mange med samme problem som meg. Skulle gjerne ha forslag til medisiner som kan brukes i kombinasjon med løpetrening.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/130779-h%C3%B8yt-blodtrykk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kristiansen

altså,Høyt blodtrykk kan komme av mange årsaker,Er ikke expert men har hørt en del om det.

Grunen til at man for høyt blodtrykker, Vanlig vis trange blodårer, Når man har trange blodårer så arbeider hjerte tøngere å det øker blodtrykke.

Man skal ikke tru det fungerer på den måten men det hjør det.

Har en del skrive feil, Har lese å skrive vansker.

Håper du finner årsaken, Gå til en hjerte spesialist.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/130779-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-803766
Del på andre sider

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Sebbe.

Alle de stoffgrupper du nevner er i utstrakt bruk som blodtrykks-senkende medisiner. De har imidlertid forskjellig "angrepspunkt" og effekt, og virkningen på blodtrykket går dels via volumreduksjon (vanndrivende del av Diovan Comp), reduksjon av puls og pumpevolum fra hjertet (betablokker, f.eks. Tenormin, Selozok,etc.), nedsetting av veggspenningen i åreveggene (f.eks. hos Diovan og andre såkalte AII-reseptor-hemmere, calcium-blokkere, konvertase-hemmere, delvis hos betablokkere), og via effekt på det autonome nervesystemet, som styrer impulsgivningen til åreveggsmuskulaturen (bl.a. alfa-blokkere, etc.).

Som du forstår er det en rekke mekanismer som er i aksjon, og det vil være store individuelle forskjeller når det gjelder effekten på blodtrykket, men også når det kommer til mulige bivirkninger. I de senere årene er det blitt mer vanlig å gi kombinasjoner av 2-3 midler. Det gir ofte en bedre (potenserende) effekt, i tillegg til at man kan redusere mengden av det enkelte stoff og dermed ungå enkelte bivirkninger.

I vanlig dosering vil det med regelmessige kontroller være enkelt å avdekke eventuelle skadelige effekter på andre organer, f.eks. nyrer, lever og blod. Slike effekter vil lett oppdages ved hjelp av blodprøver tatt ved avtalte kontroller. Dertil kommer selvsagt de mulige effekter som den enkelte person merker ved bruk av blodtrykksmidler.

Jeg går ut fra at ditt diastoliske trykk (undertrykk) på 92 mmHg er basert på en reell 24-timers automatisk måling, som nok er den mest nøyaktige måten å vurdere blodtrykk på. Målet for enhver blodtrykksbehanling burde være maks. 135-140/85-90 hos ellers friske personer, betydelig lavere hos f.eks. diabetikere.

Du skriver ikke noe om din vekt og din tilstand forøvrig, bruk av andre medisiner, røyking, etc. Ved å trene aerobt 3 ganger pr. uke ligger du langt over det sørgelige treningsgjennomsnitt for resten av den norske befolkningen. Diskutèr forholdet med din lege. Hvis du ikke er tilfredsstillende blodtrykkskontrollert, vil en annen kombinasjon kunne gi deg dette. Din erfaring med betablokkere synes å indikere at du neppe bør få et slikt stoff i denne fasen av livet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/130779-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-805369
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...