helsten2 Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Mann, 45år, 185cm, 83kg, ikkerøyk. Har vært plaget med periodevis sterke arythmiaer (siste 1.5 år) og har fått utredninger hos to forskjellige spesialister (Ultralyd, 24 timer Holter monitoring). Får hele tiden høre at dette er helt vanlige plager og ingen ting å bry seg om. Etter siste runde hos legen begynte jeg å lese litt selv og ble overrasket over hvor lite informasjon jeg egentlig hadde fått. Så vidt jeg har skjønt fins det mange forskjellige slags rytmeforstyrrelser, noen farligere enn andre. V.h.a. bekjente fikk jeg takk i et 'hjemme-EKG' apparat og begynte å ta opp EKG når jeg følte meg uvel (sterke arythmiaer). For meg ser det ut som om det er PVC (Premature Ventricular Contractions), men noen komplekser minner mer om PAC. I tillegg er det 'rare' ting som jeg ikke har funnet i noen bok. Det fins jo også mange typer PVC, f.eks.: Unifocal,Multifocal, Bigeminy, Trigeminy, Quadrageminy, Couplets, Interpolatied. Noen av disse er jo også direkte farlige og skal behandles. Jeg leste også at hvis du har flere enn 6 PVC per minutt så skal det også behandles. Når det står på som verst har jeg helt klart mer enn 6 per minutt. Det ble gjort et forsøk med Selo-Zok, men dette førte bare til enda lavere puls og minst like mye arythmia. Har alle de klassiske symptomene på arythmia: Lavt blodtrykk (målt 90/55 på det verste), svimmel, trøtt (etter lunsj føles det som om jeg har vært oppe hele natta), svettetokter (føles som kroppens termostat er i ulage). Så for meg er det helt uforståelig at dette er "ingenting å bry seg om" og at en er frisk. For at du skal få mer "kjøtt på beinet" har jeg lagt ut noen av EKG-ene på nettet så du kan laste dem ned å ta en kikk. PDF-format: http://home.online.no/~helsten2/EKG.pdf eller Word: http://home.online.no/~helsten2/EKG.doc På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130801-arythmia/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Svar til Helsten2. Mitt svar kan bare bli generelle betraktninger om ekstrasystoli og arytmi. Jeg har sett gjennom alle de eksempler du har mailet, men må ta store forbehold når det gjelder tolkningen, fordi de er tatt ut av en sammenheng jeg ikke har kontroll over. Vi har alle endel ektrasystoler (ekstraslag utgående fra enten for- eller hjertekamre) i løpet av et normalt døgn. Noen av oss kan ha flere hundre (til flere tusen) slike slag fordelt ut over 24 timer, uten at vi kjenner noe til dem, mens andre kan ha 1-2 slike slag pr. døgn, og kan kjenne hvert enkelt av dem som ubehagelige pauser og dunk. Husk at det ikke er det ekstra slaget vi kjenner, men det derpå følgende "normal-slaget", som kjennes som et dunk, idet hjertet som regel tar seg en liten pause etter et ekstraslag, og dermed rekker å fylle seg mer med blod før neste slag. Hos ellers hjertefriske personer er de fleste forekomster av ekstraslag helt uskyldige og representerer hverken noen fare eller belastning for hjertet, og heller ikke noen objektiv grunn til å forsøkes behandlet med medikamenter. Det er bare hvis slike ekstraslag får betydning for hjertets pumpefunksjon eller blir uakseptabelt besværlige subjektivt at medisinering vil kunne bli aktuelt. Ikke legg for stor vekt på det du leser av beskrivelser av forskjellige typer ekstraslag. Ofte (meget ofte) er slike databaserte diagnoser av ekstraslag feilaktige. De eksempler du har oversendt representerer i det alt vesentligste atriale (forkammerutløste) ekstraslag (PAC), men kan se ut som om de kommer fra et av hjertekamrene fordi de blir "brede". Dette er imidlertid forårsaket av at de kommer så tidlig at den elektriske ledningen nedover i hjertet ikke alltid rekker å normalisere fullstendig etter det foregående slaget. Noen av ekstraslagene kan være utgående fra hjertekamrene,men det vil i så fall ikke være noen overraskelse. Enkelte av dem kan gi mistanke om at de følger en annen ledningsvei, men det er ikke mulig å avgjøre på grunnlag et èn-kanals-EKG. Jeg går ut fra at ditt hvile-EKG er normalt. Du synes å være brukbart undersøkt, men jeg synes det mangler litt med henblikk på å vurdere dette godt nok. Snakk med din lege om ønskeligheten av å få gjort en arbeidsbelastning (arbeids-EKG), og ta da sikte på en maksimal belastning. Jeg går ut fra at det er tatt endel blodprøver med henblikk på stoffskiftet, vanlige blodverdier, kolesterol, etc. Hvordan er din treningstilstand. Dette har ofte stor betydning for personer med ekstrasytoli-plager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130801-arythmia/#findComment-805378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.