rev1365380623 Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Jeg hadde en hjerteoperasjon/bypass for ca. 3,5 år siden.I ettertid viser det seg at det kun var en spasme i en av hjerteårene som sannsynligvis betyr at jeg ikke skulle hatt noen hjerteoperasjon. Men - de eneste plagene jeg har etter hjerteoperasjonen er at jeg kjenner det strammer på høyre og vestre side side av brystbenet. Mer eller mindre hele tiden, men mer hvis jeg er i bevegelse eller strammer musklene i brystet. Ved operasjonen ble det brukt arterier tatt fra brysregionen som bypass- 2 stk. Jeg har vært til to utredninger etter hjerteoperasjonen som begge viser at coronararterien hvor det altså var en spasme og ingen forsnevring er helt åpen. Er det vanlig med denne type arrsmerter ? - hvis det er arrsmerter det er da ? Mann 54 år. Takk for svar og hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130872-arrsmerter-etter-hjerteoperasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Svar til -rev. Noen få pasienter får plager fra sitt operasjonsarr eller brystvegg etter det vi kaller sternumsplit (når man åpner brystbenet). Det kan være reaksjon i selve arrvevet, som kan bli ømt og sårt ved berøring. Noen personer reagerer på metalltrådene (oftest) som brystbenet blir holdt sammen med etter avslutning. Etter at man tok i bruk arteriene (pulsårene) i selve brystveggen som bypass-årer, har man sett enkelte tilfeller av atrofi (bortfall) av muskulatur på den aktuelle siden. Ta dette opp med en kirurg som har erfaring med slike operasjoner. Noen vil kunne ha effekt av å fjerne metalltrådene, men det må avgjøres individuelt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130872-arrsmerter-etter-hjerteoperasjon/#findComment-805424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.