Gå til innhold

Hoftebytte

ma1961

Anbefalte innlegg

Jeg har medfødt hoftefeil og fikk bytta venstre hofte i september. Får altfor lite informasjon. Noen som vet om det er normalt at det klikker i leddet når jeg går? Det er som om kula er borti kanten før den går inn i hofteskåla. Ubehagelig og litt skummelt. Vet ikke om den kan skli ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Med hoftebytte regner jeg med at du har fått operert inn en hofteprotese. Du har forhåpentligvis blitt informert om restriksjonene mht hvilke bevegelser du ikke har lov å gjøre etter operasjonen, så som å bøye i hofte over 90 grader, la hoften krysse midtlinjen, eller rotere i hoften verken innover eller utover. Hvis en utfører disse bevegelsene er det en risiko for at hoften kan gå ut av ledd. Innenfor de utslagene du har lov å bevege hoften innenfor, skal det være trygt å bevege hoften (kan være forskjeller fra operasjon til operasjon, avhengig av operasjonsteknikk, protesetype, hvor såret sitter, ++) Klikkingen kan komme av stram muskulatur, stramme sener/senefester.

Hilsen 3.års fysioterapistudent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hoftebytte regner jeg med at du har fått operert inn en hofteprotese. Du har forhåpentligvis blitt informert om restriksjonene mht hvilke bevegelser du ikke har lov å gjøre etter operasjonen, så som å bøye i hofte over 90 grader, la hoften krysse midtlinjen, eller rotere i hoften verken innover eller utover. Hvis en utfører disse bevegelsene er det en risiko for at hoften kan gå ut av ledd. Innenfor de utslagene du har lov å bevege hoften innenfor, skal det være trygt å bevege hoften (kan være forskjeller fra operasjon til operasjon, avhengig av operasjonsteknikk, protesetype, hvor såret sitter, ++) Klikkingen kan komme av stram muskulatur, stramme sener/senefester.

Hilsen 3.års fysioterapistudent

Min nye hofte er uten sement. Det kan nok stemme at det er mye stram muskulatur. Det sprenger ofte i hofta, som om det som er innenfor muskelen er for stort. Merker også veldig godt når været skifter. Kulde gjør musklene stivere. Håper det blir bedre til våren når varmen kommer tilbake. Det er slitsomt å gå og lure på om alt er som det skal være. Jeg angrer litt på hele operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Min nye hofte er uten sement. Det kan nok stemme at det er mye stram muskulatur. Det sprenger ofte i hofta, som om det som er innenfor muskelen er for stort. Merker også veldig godt når været skifter. Kulde gjør musklene stivere. Håper det blir bedre til våren når varmen kommer tilbake. Det er slitsomt å gå og lure på om alt er som det skal være. Jeg angrer litt på hele operasjonen.

Det kan sikkert være litt smart å få en time hos en fysioterapeut, for å få redusert litt på stram muskulatur, øke bevegeligheten og muskelstyrken. Er ikke så veldig mye trening/behandling som skal til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...