Gå til innhold

ubehag i hjerteregionen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har det siste året hatt en del stikkesmerter i hjerteregionen.

I det siste økende med,tungpusthet,og i dag nummen i fingre,tær,leppe.Samt følelse av bomull i hodet.Jeg er 38 år,mann.187cm,105kg.

Trener jevnlig .vinter spinning,styrke.sommer sykling,syklet birken 5 ganger.

Har hatt EKG,samt belastnings EKG i sommer uten at de finner noe.Har du noen tips,På videre undersøkelser.Ser du noen fare med fortsatt spinning ,med puls opp mot 185?.mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131039-ubehag-i-hjerteregionen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kristiansen

Ja, Du har det samme problemet

som jeg har hatt.

Du har en hjerteklaff som ikke fungerer riktig,Det kan være att en hjerteklaff ikke stenger

eller at blodårene er for trange, Dem blodårene heter på fagspråket Fremre nedadstigende gren,Blodårene som ligger utenfor,eller runt hjertet.

Men i vært fall,når jeg oppsøkte en hjertespesialist så oppdaget han problemet med en gang.

Hilsen Kristiansen

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til jorg.

Det er vanskelig å få alle dine subjektive plager under samme hatt, men det vil umiddelbart være naturlig å tenke seg en sirkulatorisk årsak til dette, d.v.s. at det har med ditt blodomløp å gjøre. Sentralt i dette systemet sitter selvsagt hjertet.

Du angir mål på deg selv som en ganske stor maskin, og jeg reagerer litt på at du har en vekt på 105 kilo.Det gir deg en BMI (body mass index) på 30, og det er en markert overvekt (med mindre du er en supertrenet muskelatlet). En BMI på over 30 er ofte forenet med forhøyet blodtrykk og enkelte andre sirkulatoriske tilstander.

Jeg regner med at det er tatt blodprøver av deg på de forhold som er adekvate i denne sammenhengen. Hvis din tilstand med tungpustenhet og generell uvelfølelse har tiltatt markert det siste halvåret, er det grunn til å revurdere situasjonen, bl.a. med en gjentatt arbeids-EKG, vanlig klinisk undersøkelse, og helst en ekkocardiografi (ultralydundersøkelse av hjertet). Et røntgenbilde av brystet vil også høre med, hvis ikke andre ting gir noe svar. Dine stikninger i hjerteregionen behøver ikke å ha noe med ditt hjerte å gjøre, men bør også tas med i vurderingen.

Hvis disse forholdene er i orden, synes det ikke å være noe som taler imot at du kan fortsette din trening på vanlig måte. Men - du bør nok gå en skikkelig runde med deg selv m.h.p. vekten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...