Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter med psykiske problemer. Det ble først diagnostisert som spiseforstyrrelse, men man mener at hun også har hatt en spykotisk episode. Hun står nå på sitt 3dje antipsykotikum, og problemet er at disse har gitt betydelige bivirkninger. Hun er nå plaget av kriblinger i kroppen (mage og bryst) Hun beskriver det som at det kunne være innvoldsormer. Hun har vært igjennom en Vermox kur mot spolorm og blandingsinfeksjon (1 tablett i 3 dager, gjentatt etter 3 uker) Ubehaget ble ikke midre etter dette, og er veldig plagsomt for henne. Problemet er at hun fortsatt ikke klarer og avskrive muligheten for at det er innvoldsorm. Legen tror ikke på at det er bivirkninger av medisinen hun står på (Seroquel). Forklaringene har vært at det er vrangforestillinger og senere at det skyldes angst som hun får i forbindelse med at hun har spist (en angst som skal være vanlig for personer med anorexi) Hvilke undersøkelsesmetoder er mulig for å avdekke om det er innvoldsormer på avveie. Jeg kjenner en del til livssyklus for de vanlige innvoldsormene, og vet at sannsynligheten for at hun skulle ha noen som vandret "tilfeldig" omkring er nesten utenkelig. For henne er det imidlertid svært viktig at en så forferdelig plage blir tatt på alvor. Jeg er overbesvist om at plagene er svært reelle.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131080-innvoldsormer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg er enig med degat sannsynligheten for at det er virkelig innvollsprm er ikke så stor. Bortsett fra småbarn (du skriver ikke noe om din datters alder, men det høres som hun ikke tilhører småbarnsalderen) finner vi svært sjelden innvollsorm med mindre der er muligheter for infeksjon/overføring i forbindelse med utenlands opphold. Den vanlige metyoden som brukes til å undersøke på dette er å sende en eller flere avføringsprøver til et mikrobiologisk laboratorium hvor man undersøker på egg med mikroskopi. Det er ingen 100% sikker undersøkelse, men bedre enn ingenting, og kanskje man kan oppnå den ønskede effekten med det. Man kunne samtidig undersøke på tarmpatogene bakterier i samme prøve

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131080-innvoldsormer/#findComment-804401
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...