Gjest live5 Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Hei, Hadde akutt hjerteinfarkt for en tid tilbake og har ofte fått spørsmål fra andre ”hvor stort” det var. Jeg spurte derfor hjertelegen min på regionssykehuset om det. Dette sykehuset måler Troponin T. Fikk da til svar at ut fra blodprøvene var det et middels til stort infarkt. Når jeg nå har kontakt med legen på lokalsykehuset (som måler Troponin I) så sier han at jeg har nok gjennomgått et lite infarkt. Jeg har derfor blitt litt nysgjerrig på dette og lurer på om du kan svare meg på dette? Mine blodprøver viste Troponin T maks 10,62, CKMB maks 482 og CK maks 3084. På forhånd takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/131126-troponinverdier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Svar til live5. Å kvantitere infarkter har vært et problem til alle tider, også etter at vi tok i bruk de nye måleparametrene som troponin, myoglobin og det vi kaller isoenzymer av CK (creatinkinase). Vi har en viss anelse om et infarkt har vært stort eller lite når vi ser måleverdiene, men man skal huske på at slike verdier er øyeblikksbilder, som ikke nødvendigvis projiserer den reelle infarkt-størrelsen. De verdier du anfører gir holdepunkt for er litt over middels stort infarkt, men dette må tas med alle mulige forbehold. Det er også avgjørende når disse maks-verdier ble tatt, og spesielt hvilken behandling som ble gitt akutt. En bedre måte å vurdere størrelsen av et infarkt er å gjøre en ekkocardiografi (ultralydundersøkelse av hjertet). Man kan da se i hvilken grad hjertets muskulatur er skadet, selv om også denne metoden har sine begrensninger. En annen og mye brukt metode er å gjøre en såkalt MUGA, som er en undersøkelse med radioaktivt stoff ved hjelp av et stort gammakamera, som finnes på de fleste større sykehus i landet. Endelig er det helt avgjørende i hvilken grad infarktet medfører en funksjonsreduksjon hos denenkelte pasient, og dette undersøkes best i forbindelse med et arbeids-EKG. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/131126-troponinverdier/#findComment-805465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.