Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er mann på 50år som fikk diagnose atrieflimmer for ca. et halvt år siden. I ca. 2 år før diagnosen hadde jeg anfall som tiltok i hyppighet uten at jeg var klar over hva det var. Jeg er glad i fysisk aktivitet og sykler og går mye på ski. I denne perioden opplevde jeg ofte at ved å presse meg litt forsvant flimringen. Etter å ha fått diagnosen fikk jeg medisinene Albyl E og Zelo Zoc. Dette har redusert svimmelhet og kortpustet ved normal aktivitet. Ved mer intens aktivitet "møter jeg veggen" relativt fort og stopper nesten helt opp, og det tar litt tid før jeg kommer meg igjen. Kan trening bedre eller forverre situasjonen? Jeg har spurt legen min om muligheten for en operasjon(ablasjon) og fått til svar at de holder på å lære seg teknikken. Betyr det at dette er en lite brukt måte å behandle det på? Eller er det andre sykehus hvor man kan få denne behandlingen? Hvor god er helbredelses prosenten ved denne typen behandling?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131283-atrieflimmer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til utidetfri.

Atrieflimmer (forkammerflimmer) vil hos enkelte kunne gi tildels betydelige subjektive besvær. Ofte er dette avhengig av hvor fort hjertet går når det er flimmer, og hvor ofte anfall kommer, samt hvor lenge de varer. Jeg oppfatter deg dit hen at du nu har konstant flimmer. I så fall (og hvis man etter nøye overveining og undersøkelser har gitt opp å få deg til å gå i normal-rytme) er det avgjørende hvilken frekvens du går i, samt i hvilken grad din uregelmessige hjerteaksjon plager deg.

Frekvensen din kan lett undersøkes ved hjelp av en 24-timers rytmeregistrering av et for deg normalt døgn. Dernest bør du få gjort en arbeidsbelastning (arbeids-EKG) for å se på din frekvensrespons under og etter belastning.

Frekvensreduserende behandling kan gjøres med forskjellige medikamenter, hvorav betablokkere (f.eks. Selo-zok) er en type. Din beskrivelse av "å møte veggen" er nesten typisk for enkeltes reaksjon på betablokkade, og det kan være god grunn til å prøve et annet behandlingsalternativ. Har man grundig nok vurdert om det finnes en spesifikk grunn til at du har fått flimmer allerede som 50-åring ?

Hvis man ikke oppnår tilfredsstillende effekt av annen behandling, vil ablasjon være aktuelt. Det er flere måter man kan gjøre ablasjon på.

I de senere årene har man begynt å gjøre ablasjon av impuls-sentre i bl.a. innmunningen av lungevenene i venstre forkammer, idet man kan vise at utgangspunktet for flimmer hos noen kan sitte i denne regionen. Dette er imidlertid fortsatt noe eksperimentelt, selv om endel sentra i både USA og Europa etterhvert har fått ganske god rutine i dette.

En annen form for ablasjon går ut på å kutte den elektriske forbindelsen mellom for- og hjertekamre. Man blir da avhengig av en pacemaker, men med riktig programmering vil mange kunne oppnå betydelig grad av symptomfrihet og normalisering av fysisk kapasitet.

Ta disse forholdene opp med din lege, idet jeg har inntrykk av at endel er ugjort for ditt vedkommende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131283-atrieflimmer/#findComment-805519
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...