helsten2 Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Hei igjen og takk for hurtig svar på forrige innlegg. Du gav noen opplysninger som jeg gjerne vil vite litt mer og dessuten hadde du noen spørsmål: 1. Du sa: "Enkelte av ekstraslagene kan gi mistanke om at de følger en annen ledningsvei, men det er ikke mulig å avgjøre på grunnlag et èn-kanals-EKG." Hvis så er tilfelle, hva innebærer dette? Er dette noe som skal behandles? Kan jeg anta at dette ville blitt oppdaget på en 24-timers Holter-monitoring? 2. Du sa: "Jeg går ut fra at ditt hvile-EKG er normalt". Hva mener du med dette? Ekstraslagene kan forkommme når som helst, også når jeg sover. Det hender rett som det er at jeg våkner om natta p.g.a. dette. 3. Glemte å nevne at jeg alltid har hatt høy kolesterol-verdi og at jeg etter siste runde hos spesialist, ble satt på Lipitor (10mg). Ultralydundersøkelsen avdekket også en klaffe-feil, men det ble sagt sagt at dette var ubetydelig og ikke var årsaken til ekstraslagene. Er dette en korrekt konklusjon? 4. Du spurte: "Hvordan er din treningstilstand?" Har drevet mosjonsidrett siden tenårene. Vært litt mindre aktiv de siste årene pga diverse helseproblemer. Har merket tendenser til smerter i hjertregionen ved fysiske anstrengelser det siste året, men det skjer ikke hver gang og ser ikke ut til å ha noe med kraftigheten på anstrengelsen å gjøre. Får alltid kraftige ekstrasystoler etter trening (når pulsen er iferd med å stabilisere seg) --- Det jeg ikke liker er at både hyppigheten og varigheten av disse plagene er økende. Jeg føler meg også generelt i dårligere form (trøtthet). Er dette noe jeg bare må innfinne meg med og leve med resten av livet? Ser fram til ditt svar. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/131750-arythmia-ii/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Svar til helsten2. Jeg tar dine spørsmål i samme rekkfølge : 1 og 2. Det hender at hjertet kan ha flere(medfødte)ledningsveier for impulser, og enkelte av disse kan være årsak til såvel ekstraslag som anfall av rask hjerterytme (tachycardi). Noen ganger vil man kunne se tegn til slike ekstra "ledningsbunter" på et vanlig hvile-EKG, som alltid har minst 12 avledninger. På en Holter-monitorering vil man ha en - maks. tre - avledninger, og det vil derfor ikke kunne være konklusivt med henblikk på slik diagnostikk. Hvis man kan registrere anfall av tachycardi på Holter vil man kunne få holdepunkt for at slike ekstrabunter er tilstede, men diagnosen må stilles på et fullstendig EKG, og ofte må mer avansert diagnostikk tas i bruk. Hvis ekstrabunter kan påvises, og har relasjon til plagene, vil man som regel kunne gjøre ablasjon av disse ("svi" av ledningsbunten ved hjelp av spesiell radiofrekvens-energi gitt gjennom katetre (elektroder) via arm/lyske). Det er ikke sikkert at slik tilstand vil bli avdekket ved hjelp av Holter-monitorering. Forutsetningen for at Holter skal være av verdi i denne forbindelsen er at men registrerer hjerterytmen under et anfall. 3. Hvis det er en liten lekkasje i en av klaffene mellom for- og hjertekamre vil den ofte være helt uskyldig og nærmest normal, idet dette er tilbakestrømsventiler som nødvendigvis må slippe et lite volum tilbake for å kunne lukke. 4. Det faktum at du har gått med forhøyet kolesterolverdi (siden fødselen) gjør at man vil kunne få mistanke om at dette har avstedkommet forsnevringer i dine kransårer. Hvis de smerter du nevner fortsatt er tilstede, enn si blir mer uttalt, bør du ta det opp med din lege på ny. Jeg håper det arbeids-EKG du fikk utført var på maksimal belastning, d.v.s. at du presset deg til utmattelse og ikke klarte å kjøre lenger. Først på maks. belastning vil sensitiviteten (følsomheten) ved slike tester være akseptabel, og det vil i denne forbindelsen være ca 80 %. Det vil likevel si at opp til 20 % av testene kan være falsk negative. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/131750-arythmia-ii/#findComment-814223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.