Gå til innhold

Slør, eller ikke slør


musikeren

Anbefalte innlegg

Jeg er helt klar over at det er slik. Likevel er jeg imot sløret fordi jeg er i mot diskriminering.

Hva gir deg rett til å bestemme hva andre skal ha på hodet?

Hva er forskjellen mellom deg og en fundamentalistisk imam, som også vil bestemme over kvinnene?

Hvorfor er du så redd for at de skal få bestemme selv?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 540
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    133

  • Ulv I Faarikaal

    118

  • Taj Mahal

    72

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Du har alt for mange Pakistanske venner, i forhold til folk fra andre land. *konkluderer*

Venner?

Jeg ble aldri bedt i et eneste av de ca 30 bryllup jeg vet om, selv hos helt nære kjente, og de unngikk til og med å fortelle meg når det var.

Jeg er vantro, det er det hele. Det hjelper ikke hvor hyggelig og hjelpsom jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare fordi du ikke vil at jeg skal vite det. Venninnen min er universitetsutdannet i et muslimsk land og jeg har diskutert masse med henne og bl.a sett forbudte videofilmer som ingen ikke-muslimer skal se.

Ja vel, Dorthe. Jeg skjønner nå at du enten er et veldig ungt menneske eller du har ikke helt kontakt med virkeligheten.

God bedring! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine sammenligninger er ikke bare på jordet, de er på feil jorde.

Ingen er mer for frihet under ansvar enn meg, men det skal være ekte frihet.

Nei, parallellen mellom dere er slående.

Både du og fundamentalistiske imamer vil bestemme hva kvinner skal ha på hodet.

Begge er redde for at de skal få bestemme selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle tilegne deg litt nøytral informasjon. For eksempel bøker?

Det er ganske naivt å tro at din venninne representerer såpass mange mennesker.

Jeg har faktisk lest endel også. Jeg synes faktisk religionslære er interessant og spennende selv om jeg ikke er religiøs sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet det, og selv liker jeg kort og mørkt eller lang mørk, tjukk flette.

Men egentlig spiller det liten rolle. Detaljer.

Å skule det for ikke å hisse opp meg er forgjeves, jeg ser andre ting, hører også.

Men nå er ikke du så veldig religiøs heller da ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venner?

Jeg ble aldri bedt i et eneste av de ca 30 bryllup jeg vet om, selv hos helt nære kjente, og de unngikk til og med å fortelle meg når det var.

Jeg er vantro, det er det hele. Det hjelper ikke hvor hyggelig og hjelpsom jeg er.

Jeg forstår godt at du ikke ble bedt i bryllup!

Det overrasker ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle tilegne deg litt nøytral informasjon. For eksempel bøker?

Det er ganske naivt å tro at din venninne representerer såpass mange mennesker.

Så det er ganske naivt å tro at du representerer såpass mange mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venner?

Jeg ble aldri bedt i et eneste av de ca 30 bryllup jeg vet om, selv hos helt nære kjente, og de unngikk til og med å fortelle meg når det var.

Jeg er vantro, det er det hele. Det hjelper ikke hvor hyggelig og hjelpsom jeg er.

Da har de i alle fall ikke vært dine venner. Kanskje de merker fordommene dine lang vei? Dobbelmoral?

Ikke vet jeg, men en ting vet jeg, og det er at de fleste Pakistanere ber mange i brylløpene. Og da er venner innberegnet i den nærmeste krets.

Det er det jeg sier Ulv, du har for mange "venner" blandt Pakistanere i forhold til folk fra andre land. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gir deg rett til å bestemme hva andre skal ha på hodet?

Hva er forskjellen mellom deg og en fundamentalistisk imam, som også vil bestemme over kvinnene?

Hvorfor er du så redd for at de skal få bestemme selv?

Med vennlig hilsen

Sør, jeg liker ikke å diskutere med deg :o). Men jeg synes at slør er kvinnediskriminerende og jeg mener at diskriminering uansett burde være forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk lest endel også. Jeg synes faktisk religionslære er interessant og spennende selv om jeg ikke er religiøs sjøl.

Da burde du kanskje forholde deg til ting du leser? Og husk at nøytrale bøker lærer man best av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel, Dorthe. Jeg skjønner nå at du enten er et veldig ungt menneske eller du har ikke helt kontakt med virkeligheten.

God bedring! ;)

Takk, nå følte jeg meg i hvert fall veldig ung til sinns :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noen mening verken for eller imot. Jeg har igrunnen aldri tenkt over det. Men når du skrev det sånn, fikk jeg et bilde av kina i Maotiden. Jeg tror ikke jeg kler blå kjeledress og bobklipp så godt, så jeg er igrunnen glad det finnes mange "stiler" som baserer seg på all verdens tanker, ideer og innfall.

Jeg innser alikevel problemet hvis man jobber i bank og krever å få bære burka.... ;0)

Klart vi skal få lov å ha vår personlige stil! Men... Jeg synes det er helt greit at enkelte yrker krever en viss konformitet. Som musiker passer jeg på å kle meg pent når jeg speller i bryllup, for eksempel. Samtidig ser jeg at visse måter å kle seg på, for eksempel religiøse plagg, bare er med på å skape større avstand mellom folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Nei, parallellen mellom dere er slående.

Både du og fundamentalistiske imamer vil bestemme hva kvinner skal ha på hodet.

Begge er redde for at de skal få bestemme selv!

Jeg vil ikke bestemme skal ha på hodet. Jeg driter i hva de har på hodet.

Kvinnene skal ha frihet som alle andre kvinner har til å ha hva de vil på hodet.

Mennene skal ikke ha frihet til å undetrykke kvinner, det er ikke det som menes med religionsfrihet eller frihet til å utøve sin kultur. Kultur skal ikke innholde undertrykking, da er det _ukultur_.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Slør er et symbol på religion, akkurat som mange sikher bærer turban og mange katolikker bærer kors.

Kanskje det kommer som en overraskelse for deg, men det går fint i resten av Europa, og vi overlever nok vi også.

I Danmark ble det forbudt for ansatte å ha på seg nisselue på jobb. Dette var fordi religiøse hodeplagg ikke var tillatt på arbeidsplassen.

Synes det kan bli upraktisk med f.eks. turban hvis man er brannmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke bestemme skal ha på hodet. Jeg driter i hva de har på hodet.

Kvinnene skal ha frihet som alle andre kvinner har til å ha hva de vil på hodet.

Mennene skal ikke ha frihet til å undetrykke kvinner, det er ikke det som menes med religionsfrihet eller frihet til å utøve sin kultur. Kultur skal ikke innholde undertrykking, da er det _ukultur_.

Den som vil kontrollere hva kvinner har på hodet er DEG!

Jeg vil la dem bestemme selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ganske naivt å tro at du representerer såpass mange mennesker?

Ja, det ville være naivt å tro at jeg representerer alle muslimer, når jeg kommer med noe som er egen tolkning.

Jeg refererer til bøker og det som står i nøytrale bøker om islam. Det er lett å sjekke opp selv. For eksempel på koranen.no

Muslimer har forskjellige sekter og er forskjellige individer de som alle andre. Men en del er ikke til å komme vekk i fra. Og det er når man leser hvordan profeten selv levde og sa blandt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...