Gå til innhold

Slør, eller ikke slør


musikeren

Anbefalte innlegg

Er det noen fornuftige grunner til at en del velger å ikke følge bibelen eller koranen til punkt og prikke?

Ja, som alle religiøse må de tilpasse seg tiden i forskjellig grad. Men å bære sjal/kors, osv. ligger fint innenfor "individuell variasjon" i samfunnet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 540
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    133

  • Ulv I Faarikaal

    118

  • Taj Mahal

    72

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Men du vil gjerne skåne for dem det måtte gjelde?

Skåne blir feil ord for meg. Jeg synes generelt at folk kan ta litt hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det innen yrker hvor det er uniformsplikt. F.eks. politi, vektere, postfolk, fengselsvesen, osv.

Jeg forstår det i kasse på RIMI. Disse bruker uniform, og de har retningslinjer å følge. F.eks. er det ikke lov til å sitte i kassa med lue, cap, piercing i nesa, osv. Det skulle bare mangle at turban også er forbudt.

Jeg forstår det derimot ikke hvis man blir nektet å bruke turban i yrker hvor man kan kle seg som man vil, altså de fleste yrker. Jeg forstår heller ikke hva som foregår i hodet på de som styrer diverse skoler når de fremmekulturelle nærmest må droppe å møte opp på skolen fordi de ikke får lov til å møte opp med turban.

Hei,

Når til og med det britiske politiet tillater turban, så tror jeg nok at Rimi ikke vil gå til grunne pga det...

Dessuten, det er *meget* få sikher i Norge; det er langt flere som vil gå med sjal.

Hvis vi mener noe med integrasjonen, så må vi ikke nekte dem å være del i storsamfunnet, ved å nekte dem jobb.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

For å unngå blant annet å bli spyttet på, unngår jeg å gå med sjal.

Det var da underlig.

Hvorfor blir du spyttet på?

Nå tuller du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som alle religiøse må de tilpasse seg tiden i forskjellig grad. Men å bære sjal/kors, osv. ligger fint innenfor "individuell variasjon" i samfunnet.

Med vennlig hilsen

Det er det du som påstår. Jeg påstår at det er unødvendig og i tillegg kvinnediskriminerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, så er det fordommer. Hadde det ikke da vært greit om de menneskene mange har fordommer imot, kunne komme de fordomsfulle litt i møte, for eksempel ved å la sløret ligge, sånn at de fordomsfulle får oppleve at de ikke er så farlige likevel? Så kanskje de kan ta på seg sløret. etterpå istedet. Det er noe med å være fleksibel, som sagt. Du kan ikke påtvinge folk fordomsfrihet.

#Javel, så er det fordommer. Hadde det ikke da vært greit om de menneskene mange har fordommer imot, kunne komme de fordomsfulle litt i møte, for eksempel ved å la sløret ligge, sånn at de fordomsfulle får oppleve at de ikke er så farlige likevel?#

Er det noen som mener at slør på hode er farlig? Alle mennesker burde kunne lese seg til litt kunnskap eller dømme andre mennesker ut i fra hvordan person de er. Å ha en mening om noen man ikke vet noe om, vet vel alle og en hver er ganske idiotisk?

#Så kanskje de kan ta på seg sløret. etterpå istedet. Det er noe med å være fleksibel, som sagt. Du kan ikke påtvinge folk fordomsfrihet.#

Jeg har buksefobi, vil du gå naken for min skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som for eksempel svart hud. Men akkurat det er vanskelig å gjøre noe med. Sløret derimot, er lett å la ligge.

Hva er poenget med å så tydelig signalisere gruppetilhørighet? Dette er jo motsatt av å være inkluderende.

Hei,

Hva med å definere "inkluderende" som nettopp å inkludere forskjellige mennesker, med forskjellig religion og forskjellig hudfarge/kultur, osv.

For det du snakker om er jo at "alle skal være like", og det er ikke inkluderende, men en slags vulgær-kommunisme.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit om en religion som krever av sine troende at de skal gå med rompa bar fra klokka 13.45 til 14.26 hver dag. Dette er selvfølgelig også greit?

Kun hvis rumpene er sexy! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skåne blir feil ord for meg. Jeg synes generelt at folk kan ta litt hensyn.

Hensyn? Hva er grunnen til at sjal plager noen? Fordommer må nok folk jobbe med selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Som musiker passer jeg på å kle meg pent når jeg speller i bryllup"

....det tviler jeg ikke på, men du hadde ALDRI klipt deg hvis det var et krav for å få jobben....ALDRI, musikeren - og det vet du veldig godt selv også;-)

Det har du veldig rett i. Jeg tviholder på min rett til å få være meg sjøl. Men så hadde jeg også skygga langt unna sånne jobber som krever at jeg må klippe håret;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da underlig.

Hvorfor blir du spyttet på?

Nå tuller du!

Det skjer ganske ofte på konvertitter. Om det gjør det for innvandrere også, vet jeg ikke.

Rasisme er ganske utbredt her i landet og det er også fordommer. Det er tøfft og tungt i hverdagen å takkle. Spesielt når man har barn kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du som er profeten for denne nye religionen da? :D

Det stemmer:-) Og jeg synes dette er like rimelig og fornuftig som at kvinnene skal bære slør. Så da må det også være tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du vi ikke ser burka her i landet? Her på Grünerløkka ser man stadig folk i burka og andre heldekkende, svarte eller blå plagg som kun viser netting foran øynene.

Burka er spesifikt afghansk.

Det du tenker på er trolig fra Saudi Arabia, muligvis Iran.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil la dem få valget, mens andre vil ikke.

Vil du tvinge dem?

Hvorfor faen diskuterer vi ting som er helt opplagt:

La dem selv bestemme, men før jeg tror på at de selv har bestemt vil jeg se statistikk som viser at det ikke er fler blant dem enn blant gjennomsnittet av andre kvinner i sammenlignbare land.

Hvis alle i en gruppe går med sjal, må det være en grunn. Hvis det er mote så er det OK, men er det mennene eller religionen som gir dem et valg, så er jeg ikke med.

Er det mote, så regner jeg med at den forandrer seg fra år til år?

Ikke det.

Nei, det er ikke "mote", det er en del av religionen for mange.

Og de er voksne nok til å bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HA-ha?

150 personer, og det finnes 30-40 familier av den størrelsen i Oslo.

Når storebror ringer fra Pakistan til lillebror og forteller at lillebrors datter på 17 skal gifte seg med en analfabet fra landsbydga der, da tør ikke lillebror nekte for tørre møkka. Det er igjen beordret fra deres far og mor, og storebror har ikke en tøddel å si. Moren er fullstendig underlagt faren, men hjelper bare til å finne bra kandidater som far velger mellom.

Far har ikke en gang sett de tilkommende ofte.

Det telles penger.

Kom ikke her.

De som kommer fra Pakistan utgjør en liten gruppe av muslimene i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ja, man finner afghanere over alt, men få bruker dem i vesten.

Burqa er en tradisjonell afghansk drakt. Du finner mange heldekkende drakter, men det er ikke burqa av den grunn.

Burqa er de du ser på TV, når de filmer fra afghanistan. Korte forran og lange bak. Kun Afghanere som går med slike.

Har du lest Åsne Seierstads bok?

Jeg kjente igjen alt hun beskrev, og lærte mye mer om kulturen.

Det skulle ikke forundre meg om noen beskylder henne også for å lyve.

Hun sier selv i intervju at hun har aldri vært så rasende på noen da hun bodde hos den familien, og nesten utelukkende dreide det seg om grov kvinneundertrykking.

Bokhandleren var selvsagt lite glad for at alle skulle få vite hvordan menn behndler kvinner i hans kultur. Vesten vil jo ikke forstå dette at kvinner er bare halve mennesker underlagt menn.

Vi tror så gjerne at dette er unntak og ikke representativt, men jeg kjente igjen så mye og fra hva andre skriver om dette, at det kan ikke være tilfeldig. Vi har etter min meing et titall tusen mennsker som daglig praktiserer denne kulturen i Norge. Afganere og Pakistanere er så like når det gjelder kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest Åsne Seierstads bok?

Jeg kjente igjen alt hun beskrev, og lærte mye mer om kulturen.

Det skulle ikke forundre meg om noen beskylder henne også for å lyve.

Hun sier selv i intervju at hun har aldri vært så rasende på noen da hun bodde hos den familien, og nesten utelukkende dreide det seg om grov kvinneundertrykking.

Bokhandleren var selvsagt lite glad for at alle skulle få vite hvordan menn behndler kvinner i hans kultur. Vesten vil jo ikke forstå dette at kvinner er bare halve mennesker underlagt menn.

Vi tror så gjerne at dette er unntak og ikke representativt, men jeg kjente igjen så mye og fra hva andre skriver om dette, at det kan ikke være tilfeldig. Vi har etter min meing et titall tusen mennsker som daglig praktiserer denne kulturen i Norge. Afganere og Pakistanere er så like når det gjelder kvinner.

Og nå vil du undertrykke dem, istedet for mennene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det skjer ganske ofte på konvertitter. Om det gjør det for innvandrere også, vet jeg ikke.

Rasisme er ganske utbredt her i landet og det er også fordommer. Det er tøfft og tungt i hverdagen å takkle. Spesielt når man har barn kanskje.

Jeg vet ikke om jeg tror deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de som skaper denne frivillige tvangen er ålreite folk?

La oss ta en test: vi finner en kvinne med sjal som VIL ta av seg sjalet, tør hun?

Vi vet at det finnes kvinner som ikke vil gå med det, ellers hadde alle kvinner gått med det.

Jeg kjenner mange muslimske kvinner som ikke går med sjal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...