Gå til innhold

Slør, eller ikke slør


musikeren

Anbefalte innlegg

Hvis det virkelig var slik at de bestemte selv.

En jente på 3 år, bestemmer hun selv?

Nei, akkurat som kristne 3 åringer (med kors rundt halsen) som blir tatt med i kirken (eller en stats-barnehage med kristen formålsparagraf) så bestemmer hun selvsagt ikke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 540
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    133

  • Ulv I Faarikaal

    118

  • Taj Mahal

    72

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Jo, det vet jeg veldig godt.

Min mann har bodd som flyktning i Pakistan i mange år. Han har reist rundt, hatt mange Pakistanske venner og vet en hel del. Både om folk fra "bak fjellene" og folk fra storbyene. Han kommer fra nabolandet Afghanistan og ser de store forskjellene. Jeg har også vært nedover og sett en god del selv.

Så derfor vet jeg veldig godt hvilke steder disse folkene kommer fra. Min mann har reist rundt og sett med sine egene øyner all elendigheten. Han har også sett og kjenner til folk som kommer fra de store byene.

Og folk i Afghanistan vet hva Pakistan sliter med. Både når det gjelder korrupsjon, tvangsekteskap osv.

Det er mye Pakistan sliter med, men verst er det for folkene fra bygdene.

Jeg trodde du hadde vært nedover selv jeg. Husker jeg feil? Nermere der Baluthsere holder til, var det ikke?

Jeg har vært litt overalt, men det vil jeg holde for meg selv.

Problemet er at en person ofte bare får kontakt med en gruppe, et samfunnslag eller en kaste i et land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå prøver du å lure oss igjen, det er ikke vanlig i norsk skole å lære bort at kvinner er underlegen mannen. Med våre venstreorienterte lærere tror jeg heller ikke det ville vært mulig.

Nei, det er forbeholdt relativt få religiøse, enten de er muslimer eller kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burka er spesifikt afghansk.

Det du tenker på er trolig fra Saudi Arabia, muligvis Iran.

Med vennlig hilsen

OK.

Man går liksom ikke bort til folk og spør hvor de kommer fra når man møter dem på gata :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Å bestemme hva de skal (eller ikke skal) ha på hodet, er undertrykking!

Javisst, men hvem bestemmer at de skal ha det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er ikke diskriminering når de velger å gå med sjal.

Det som ER diskriminering er når ANDRE bestemmer (enten den ene eller den andre veien) hva de skal ha på hodet.

Det tror jeg de klarer å finne ut av selv.

Med vennlig hilsen

Vi blir helt sikkert ikke enige om dette så jeg avslutter nå og takk for diskusjonen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Nei, jeg har ikke lest boken. Og bokhandleren representerer ikke de fleste Afghanere like lite som Kjell inge Røkke representerer de fleste normenn.

Men min mor har lest boken og hun hadde en del spørsmål til min mann. Kan nevne et av dem jeg husker. Det stod i boken at de røykte skorpioner der nede. Og det er tilfelle. Svaret min mann ga: Smuglere av stoff bruker å gjøre det, de som er av den skikkelig innbarka typen. Av og til kunne vi overhøre noen skryte av at de hadde røkt så og så mange skorpioner.

Hvis du leser FORORDENE til Seierstad, så skriver hun nettopp det jeg sier her. Boken representerer ikke Afghansere men boken baserer seg på bokhandleren. Noe i den duren.

En annen ting er at jeg har ingen grunn til å ha større tiltro til Seierstad en til bokhandleren. ;)

At det er menn som undertrykker kvinner der, er selvsagt. Det skjer i alle land!

Hvis røyking av skorpioner var det eneste hun reagerte på er jeg ganske nysgjerrig på hva hun kjente igjen? Alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og barna? Skal de slippe syns du?

Jeg som muslim kan kanskje svare på det? Sjalet bør man ta på når man blir voksen. Altså i islam (når kvinnen er blitt kjønnsmoden).

Når kvinner kommer i den alderen, skal de selv få velge om de vil gå med sjal eller ikke.

Om barn selv vil gå med sjal, så skal de selvsagt få lov til det.

Nå har jeg bare sønner som er såpass store at de går på skole. Men jeg har en venninne som har en datter som gjerne vil bruke sjal fordi moren gjør det. En helt naturlig ting egentlig. Barn tar etter sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ja, UiF, kvinner kan faktisk tenke selv!

Ja, alle mine kunne tenke selv, og det er jeg glad for. Jeg har ikke så stor hjerne som du vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det du som påstår. Jeg påstår at det er unødvendig og i tillegg kvinnediskriminerende.

Det er unødvendig for oss som ikke er religiøse.

Det er kvinnediskriminerende hvis det er andre som bestemmer om de skal (eller *ikke* skal) ha det på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Sjal er spesifisert i koranen. Akkurat som med bibelen, ser noen vekk fra deler av koranen.

Og akkurat som med "kristne" i Norge, så er mange muslimer også "muslimer".

Det virker som du har heller vanskelig for å forstå at muslimer også er individer.

Snille muslimer ser vekk fra halve koranen, og er tilbøyelig til å nekte for at resten eksisterer, mange syns det er vanskelig å bli konfrontert med de stygge tekstene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Nei, akkurat som kristne 3 åringer (med kors rundt halsen) som blir tatt med i kirken (eller en stats-barnehage med kristen formålsparagraf) så bestemmer hun selvsagt ikke selv.

I de barnehager jeg har vært borti er det ikke en jeg har sett med et religiøst symbol. Ikke kors en gang, men sjal har jeg sett. Jeg ser sjalet som et kulturelt symbol på renhet. Men hva har det på en 3-åring å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK.

Man går liksom ikke bort til folk og spør hvor de kommer fra når man møter dem på gata :o)

:-)

Gå inn på http://news.bbc.co.uk/ og søk (øverst til høyre) på "hijab", og klikk på den øverste linken. Så kan du velge masse andre linker med veldig mye god informasjon.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg som muslim kan kanskje svare på det? Sjalet bør man ta på når man blir voksen. Altså i islam (når kvinnen er blitt kjønnsmoden).

Når kvinner kommer i den alderen, skal de selv få velge om de vil gå med sjal eller ikke.

Om barn selv vil gå med sjal, så skal de selvsagt få lov til det.

Nå har jeg bare sønner som er såpass store at de går på skole. Men jeg har en venninne som har en datter som gjerne vil bruke sjal fordi moren gjør det. En helt naturlig ting egentlig. Barn tar etter sine foreldre.

Dette virker da mistenkelig uskyldig?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå blant annet å bli spyttet på, unngår jeg å gå med sjal.

Det beklager jeg virkelig at noen gjør og jeg synes det er helt forkastelig at folk gjør slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksploderende typen i den forstand at jeg aldri hadde ignorert en slik oppførsel mot meg.

Det er klart du skal reagere på slike ting. Det er nedverdigende å bli spyttet på. Selvfølgelig skal du bli sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de barnehager jeg har vært borti er det ikke en jeg har sett med et religiøst symbol. Ikke kors en gang, men sjal har jeg sett. Jeg ser sjalet som et kulturelt symbol på renhet. Men hva har det på en 3-åring å gjøre?

Samme som et kors rundt halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Når til og med det britiske politiet tillater turban, så tror jeg nok at Rimi ikke vil gå til grunne pga det...

Dessuten, det er *meget* få sikher i Norge; det er langt flere som vil gå med sjal.

Hvis vi mener noe med integrasjonen, så må vi ikke nekte dem å være del i storsamfunnet, ved å nekte dem jobb.

Med vennlig hilsen

Hvis vi kan nekte vanlige nordmenn jobb fordi de har tryne fullt av piercing, så jo. Da kan vi også nekte en som kommer med et eller annet plagg på hue å bruke plagget på jobb.

Men i utgangspunktet er jeg enig i at det er for dumt å være så firkanta, og persnlig gir jeg f... i om jenta jeg kjøper mat av har turban eller piercing i nesa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...