Gjest adriam Skrevet 7. januar 2004 Skrevet 7. januar 2004 Hei... For å gjøre en lang historie kort, så fikk jeg påvist mykoplasmainfeksjon april 2002 (må også nevnes at jeg var aktiv på ski i jr,klassen) Slet lenge med infeksjonen og sanns. ettervirkninger. Startet med lett trening januar 2003. Var uheldig i Mars igjen og fikk en ny infeksjon i bihulene. Det var imidlertid usikkert hva dette var. Første runde blodprver viste borellia og en influensa og jeg fikk antibiotika men ble ikke bedre. Legen tok en ny runde prøver og disse viste stigende verdier på mykoplasma. Er det mulig å ha mykoplasma i bihulene? Legen hevdet at dette kunne være tilfellet. Gikk på tetrasyklin i3mnd og fikk nasonex spray. Dette bedret bihulene med 70% men formen generellt ble ikke bedre. Har ikke kunnet trene el gå skole siden jeg gikk ut vidregående våren 2003. Iseptember 2003 fikk jeg en ny runde med vondt i halsen og nedover i en lunga me lignende symptomer som jeg hadde første gang jeg fikk mykoplams. Hadde lav feber som kom og gikk ei ukes tid. Dette sjkedde imidlertid sammtidig som jeg gikk på antibiotika. Spesialisten jeg nå går hos sier imidlertid at alt som har skjedd etter mars er en del av kronisk tretthetsyndrom. Blodprøvene på mykoplasma er fremdeles funnet vedvarende posetive. Det jeg lurer på er om når verdiene på mykoplasna stiger, er det ikke da tegn på ny infeksjon? Kjenner to andre som fikk mykoplasma samtidig som har hatt problemer med bihulene,kan mykoplasmaen sitte der? Tror du at jeg kan ha et sånn tretthetsyndrom og tror du jeg noen gang nkan trene igjen? Hlisen Meg.... 0 Siter
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 Ja, dette var en kjedelig historie. Jeg skjønner gådt at du er lei av å gå rundt med alle disse plager. Jeg har selvfølgelig ingen mulighet til å stille diagnose eller overprøve de diagnosene du har fått fra dine leger. Jeg kan bare tenke litt høyt om mulighetene. Mycoplasma sitter vanligvis ikke i bihulene. Jeg kan ikke utelukke at det kan forekomme, men det står ikke noe om det i lærebøkene, og jeg har ikke vært bort i det tidligere. Jeg ville anta at mycokplasmainfeksjoner ble etterfulgt av bakterier, og at det er dette som blir sittende igjen i bihulene. Når det er en slik langvarig kronisk bihulehistorie, er det vanligvis ikke tilstrekkelig med antibiotikabehandling alene. Det som vanligvis det viktigste er å skaffe skikkelig avløp. Uten det er det nærmest umulig å bli kvitt bihuleinfeksjonen. Mycoplasmainfeksjon kan du få flere ganger, og det er slett ikke sikkert at den første behandlingen har eliminert det helt. Så det som skjedde høsten 2003 kan godt være mycoplasma. Men det kan ha vært virus, det er flere av dem som kan forårsake foråårsake lignende symptomer. Du nevner bare generelt antibiotika, men det er flere av og slett ikke alle har god effekt mot mycoplasma. Dette med kronisk tretthetssykdom er en meget vanskelig diagnose. Det er egentlig en slags utelukkelsesdiagnose, og bygges på endel generelle symptomer. En slik tilstand kan oppstå flere mndr, evt. år etter infeksjon, og det er ganske mange virus og bakterier , deriblant mycoklasma, som er satt i forbindelse med den. Jeg kan godt tenke meg at din langvarig ettervirkninger etter dine tidligere infeksjoner kan defineres som kronisk tretthettssykdom. Det verste er at man har ingen veldefinert og utprøvet behandling mot dette. Det som blir igjen av alt dette, er å få undersøkt hos en øre-nese-hals spesialist om du har skikkelig avløp fra bihulene, dette kombinert med bakteriologisk undersøkelse som kan eventuelt brukes som rettesnor for en videre behandling. Men om det fører frem det er vanskelig å si. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.