Gå til innhold

Overfølsomhet overfor enkelte tema.

Anbefalte innlegg

Jeg har dårlige erfaringer med disse ekle og små bjefferne. Husker en kompis hadde en sånn og den gjorde ikke annet enn å hoppe på beina våre. En kåt jævel uten oppdragelse.

Jeg liker ikke pudler, men det er sikkert fordi jeg aldri har møtt noen normale pudler.

Huff, jeg er visst rasistisk i forhold til dyr. Jeg dømmer dem basert på rase! :)

Tror du må ta deg en tur ned til USA. Der har de så mange stilige puddler. Rosa, hvite, langt hår, fletter, med og uten sko osv. :D

Jeg for min del ser helst at hunder er ute og ikke i nærheten av meg. Uansett rase. *edel*

Fortsetter under...

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• SierDuDet

14

• huufsa

13

• Ulv I Faarikaal

9

Mest aktive i denne tråden

Hva syns du om bruken av ordet "schizofren", da? En veldig alvorlig og veldig tragisk sykdom for de som rammes og deres familie.

Måten adjektivet "schizofren" brukes på i dagligspråket korresponderer med opprinelige greske betydingen, som betegnelse på en tvedeling eller splittelse - og begrepet er godt innarbeida i språket. Det syns jeg er helt ok. (Som en digresjon kan det nevnes at begrepet også har hatt, og til dels har, denne betydningen i psykiatrien, da som en betegnelse på en spaltning i sinnet (_ikke_ flere personligheter).)

Språket kan ikke styres i den grad noen later til å tro, og i den grad språket har blitt styrt, har det som regel vært i forbindelse med totalitære regimer som gjenom eufemismer har forskjøt å forskjønne de faktiske forhold.

Den språklige hypersensitiviteten blir absurd hvis man følger den ut i sin ytterste konsekvens. Hva med et uttrykk som "dødsbra", f.eks? Mange har et problemtaisk forhold til døden, for å si det sånn - og ut fra den logikken som målbæres av de språksensitive kunne vel dette uttrykket da virke svært så sårende.

Jeg tror faktisk de såkalte svake gruppene gjør seg selv en stor bjørnetjeneste ved å rope opp om disse tingene i offentligheten - veien å gå er å definere språket selv, slik f.eks. afroamerkinaerne har gjort ("nigga") og de homofile ("homse").

Men hvis det var "naturlig" for meg å referere til funksjonshemmede som "krøplinger" (ettersom jeg ikke kjenner så mange) er det også OK, eller bør jeg tenke litt på andre?

*klem*

"krøpling" er et skjellsord.

Det riktige ordet er "handicappet"

"nigger" er et skjellsord.

Det riktige ordet er "neger"

Hei,

Nei, jeg vet at ikke du mener det vondt, men det er jo ikke lett for fremmede å vite om du er en av dem som mener det vondt (for det finnes nok av dem).

Men hva så hvis den svarte personen du refererer til faktisk var hvit. Da kunne du jo ikke bruke hudfargen (hvis de andre også var hvite), men måtte bruke fargen på jakken, eller lignende. Da kan du jo også gjøre det samme hvis det er snakk om en svart person.

Jeg tror (les: vet) at de fleste svarte/innvandrere i Norge er pisselei av all diskusjonen rundt deres hudfarge/innvandrerhet. De aller fleste vil bare leve som helt vanlige borgere, uten noe spesiell særbehandling.

Med vennlig hilsen

"Men hva så hvis den svarte personen du refererer til faktisk var hvit. Da kunne du jo ikke bruke hudfargen (hvis de andre også var hvite), men måtte bruke fargen på jakken, eller lignende. Da kan du jo også gjøre det samme hvis det er snakk om en svart person."

Men jeg ville jo selvsagt også beskrevet jakka til den svarte, frisyren, osv. Hvis jeg ikke hadde nevnt hudfarge i det hele tatt, hadde den jeg beskrev fyren for godt ut fra at han var hvit. Og da ville jo min beskrivelse blitt rimelig upraktisk.

"Jeg tror (les: vet) at de fleste svarte/innvandrere i Norge er pisselei av all diskusjonen rundt deres hudfarge/innvandrerhet."

Det tror jeg på. Det er tross alt ikke de selv som har gått ut i media og kritisert bruken av ordet neger. Jeg ville også blitt drittlei om andre hadde diskutert meg og hva jeg følte var nedverdigende i forhold til omtale av meg selv, helt uten at jeg personlig kom til ordet.

Tror du må ta deg en tur ned til USA. Der har de så mange stilige puddler. Rosa, hvite, langt hår, fletter, med og uten sko osv. :D

Jeg for min del ser helst at hunder er ute og ikke i nærheten av meg. Uansett rase. *edel*

Trenger ikke å dra til USA for å se sånne. Fruene i Holmekollen har slike De også :)

Annonse

Måten adjektivet "schizofren" brukes på i dagligspråket korresponderer med opprinelige greske betydingen, som betegnelse på en tvedeling eller splittelse - og begrepet er godt innarbeida i språket. Det syns jeg er helt ok. (Som en digresjon kan det nevnes at begrepet også har hatt, og til dels har, denne betydningen i psykiatrien, da som en betegnelse på en spaltning i sinnet (_ikke_ flere personligheter).)

Språket kan ikke styres i den grad noen later til å tro, og i den grad språket har blitt styrt, har det som regel vært i forbindelse med totalitære regimer som gjenom eufemismer har forskjøt å forskjønne de faktiske forhold.

Den språklige hypersensitiviteten blir absurd hvis man følger den ut i sin ytterste konsekvens. Hva med et uttrykk som "dødsbra", f.eks? Mange har et problemtaisk forhold til døden, for å si det sånn - og ut fra den logikken som målbæres av de språksensitive kunne vel dette uttrykket da virke svært så sårende.

Jeg tror faktisk de såkalte svake gruppene gjør seg selv en stor bjørnetjeneste ved å rope opp om disse tingene i offentligheten - veien å gå er å definere språket selv, slik f.eks. afroamerkinaerne har gjort ("nigga") og de homofile ("homse").

Du skriver: "veien å gå er å definere språket selv, slik f.eks. afroamerkinaerne har gjort ("nigga") og de homofile ("homse")."

Nei, det er ikke sant. Forsøk (eller bedre, la være! ;-) ) å gå i Harlem og kall noen "nigga"!

Du har rett i at noen av disse ordene er delvis "tatt tilbake" av gruppene de beskriver, men da brukt av medlemmene av gruppene om seg selv, og ikke av andre.

Det er heller ikke det samme med ord som "dødsbra" (som ikke beskriver mennesker) og ord som "neger" som gjør det.

Med vennlig hilsen

"Men hva så hvis den svarte personen du refererer til faktisk var hvit. Da kunne du jo ikke bruke hudfargen (hvis de andre også var hvite), men måtte bruke fargen på jakken, eller lignende. Da kan du jo også gjøre det samme hvis det er snakk om en svart person."

Men jeg ville jo selvsagt også beskrevet jakka til den svarte, frisyren, osv. Hvis jeg ikke hadde nevnt hudfarge i det hele tatt, hadde den jeg beskrev fyren for godt ut fra at han var hvit. Og da ville jo min beskrivelse blitt rimelig upraktisk.

"Jeg tror (les: vet) at de fleste svarte/innvandrere i Norge er pisselei av all diskusjonen rundt deres hudfarge/innvandrerhet."

Det tror jeg på. Det er tross alt ikke de selv som har gått ut i media og kritisert bruken av ordet neger. Jeg ville også blitt drittlei om andre hadde diskutert meg og hva jeg følte var nedverdigende i forhold til omtale av meg selv, helt uten at jeg personlig kom til ordet.

Jo, sekretæren (og da snakker jeg om ambassade-stillingen "sekretær")! (ikke resepsjonisten)) i den sørafrikanske ambassaden skrev en meget god artikkel i en av avisene om nettopp å insistere på å kalle folk ting de ikke likte å bli betegnet som.

Med vennlig hilsen

"krøpling" er et skjellsord.

Det riktige ordet er "handicappet"

"nigger" er et skjellsord.

Det riktige ordet er "neger"

For svært mange av dem det gjelder (og det er vel de som teller) så er neger et negativt ladet ord.

Hvorfor er det så vanskelig å bruke "svart"?

Hvorfor bruker du rasen når du snakker om svarte ("neger"), men hudfargen ("hvit") når du snakker om hvite?

PS: epost

*klem*

Jo, sekretæren (og da snakker jeg om ambassade-stillingen "sekretær")! (ikke resepsjonisten)) i den sørafrikanske ambassaden skrev en meget god artikkel i en av avisene om nettopp å insistere på å kalle folk ting de ikke likte å bli betegnet som.

Med vennlig hilsen

Blir ikke det en smule diktaturtendenser når en mann tar til ordet for samtlige fargede?

Blir ikke det en smule diktaturtendenser når en mann tar til ordet for samtlige fargede?

Nei, han tok ikke til orde for "samtlige", men skrev (etter det jeg husker) at "veldig mange liker ikke ordet neger, så hvorfor er det så om å gjøre å bruke det?" (hvis ikke bare for å provosere).

Med vennlig hilsen

Annonse

Du skriver: "veien å gå er å definere språket selv, slik f.eks. afroamerkinaerne har gjort ("nigga") og de homofile ("homse")."

Nei, det er ikke sant. Forsøk (eller bedre, la være! ;-) ) å gå i Harlem og kall noen "nigga"!

Du har rett i at noen av disse ordene er delvis "tatt tilbake" av gruppene de beskriver, men da brukt av medlemmene av gruppene om seg selv, og ikke av andre.

Det er heller ikke det samme med ord som "dødsbra" (som ikke beskriver mennesker) og ord som "neger" som gjør det.

Med vennlig hilsen

"Nei, det er ikke sant. Forsøk (eller bedre, la være! ;-) ) å gå i Harlem og kall noen "nigga"!

Du har rett i at noen av disse ordene er delvis "tatt tilbake" av gruppene de beskriver, men da brukt av medlemmene av gruppene om seg selv, og ikke av andre."

Det er jeg klar over, og det var slik jeg mente det.

Jeg ble kanskje litt polemisk i innleggene mine her, dette er ikke enten-eller. F.eks. omtaler jeg ikke folk som "neger" og syns ikke man bør gjøre det, men når African Youth Organization (tror det er det de heter) reagerer offentlig på filmtittelen "Svidd neger", får jeg Farrisen i vrangstrupen.

Nei, han tok ikke til orde for "samtlige", men skrev (etter det jeg husker) at "veldig mange liker ikke ordet neger, så hvorfor er det så om å gjøre å bruke det?" (hvis ikke bare for å provosere).

Med vennlig hilsen

Det er ikke om og gjøre å bruke det. Det er bare vanskelig å legge seg av med ordet.

For øvrig er det ikke rare problemet, for jeg kan vel ikke engang huske sist jeg brukte ordet "neger" (bortsett fra i diskusjoner som denne).

Gjest uten signatur

Jeg forstår IKKE at noen kan reagere på en barnesang som har vært kultur i generasjoner, eller ihvertfall i årtier.

En må da vel skjønne at det ikke er rasistisk ment, eller ment å såre på andre måter.

Noen er FOR sårbare helt klart. Har en noen som er halvt svenske i familien, så må en ligge unna svenskevitser osv osv med sykdommer feks. Finnes jo vitser med både parkinson og andre sykdommer, negre, samer, nordlendinger, nonner osv. Herregud, en kan jo ikke le av noe da jo!

Jeg kan le av vitser om ting som jeg sliter med selv eller som angår meg på andre måter. Heldigvis. Jeg hadde ikke overlevd i mitt liv uten selvironi og galgenhumor. Tror mange andre hadde hatt godt av å prøve det også!

Gravalvor er ihvertfall ikke noe somgir noe godt liv!

Gjest Pricilla

Den sangens budskap er jo at mennesker er forskjllige i utseende, "men inni er vi like"?.

Budskapet er jo da at alle mennesker er like mye verdt - uansett farge eller bakgrunn.. hvis man reagerer på det må man være overfølsom.. Makan til pigga ute da! Må være slitsomt å leve i forsvarsposisjon hele livet.. men de velger selv.

I sangen synger de vel noe sånt som "noen barn er hvite, noen barn er røde" osv? mange farger - ikke bare brune.

Hadde det vært "Noen barn er brune, og de skal vi ikke leke med" Hadde jeg skjønt det, men ærlig talt?

Gjest Pricilla

Du har rett! Jeg har alltid kalt en neger for en neger, det var her på DOL jeg leste at neger ikke er PK å bruke. Også hører jeg det bli brukt på TV av personer som burde vite bedre. Da lurer jeg på - er det kun er på DOL neger ikke kan brukes?

Tror ingen mener noe vondt med å si neger om de som har mørk brun hud, det er jo det vi har lært. "negerbarn er brune......." Skal den sangen bli forbudt nå da??

Men negere (jeg sier neger jeg, men mener da ikke noe negativt med det?) sier nigger (og det er jo skjellsord???)..

Hør på rap f.eks. "Yeah nigga.., my nigga" osv osv..

DA er det greit, men at andre sier neger som ikke er det er rasistisk?

To jenter på jobben min fra Pakistan kaller hverandre pakkis... Men det er jo et skjellsord. Men hvis JEG f.eks hadde kalt dem det hadde det blitt jubajuba.

Forstå det den som vil!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...