Gå til innhold

Mageproblemer

Anbefalte innlegg

titt1365380389

Hei!

Jeg har ofte store problemer med magen. Dette kommer ca. 2-4 ganger i måneden, og oppstår forholdsvis umiddelbart etter et måltid. Jeg får kraftig og ukontrollerbar diare, og det varer ca. 2-3 timer (til magen "har tømt seg"). Jeg klarer ikke å kontrollere dette, og jeg har flere ganger ikke rukket toalettet. Dette er, som dere skjønner, svært plagsomt, og det gjør at jeg unngår restaurantbesøk og middag hos venner av frykt for at det skal skje. Jeg ikke klart å se noe mønster i forhold til om det er enkelte matvarer jeg ikke tåler e.l. Det dukker opp helt plutselig, og som regel etter en middag. Jeg har hatt dette problemet i tre år, men det har forverret seg kraftig det siste året. For tre år siden var jeg på ferie i utlandet, der jeg ble syk av maten. Jeg tror kanskje det kan være en følge av dette, da jeg aldri hadde problemer med magen før denne reisen. Legen min har ikke klart å hjelpe meg. Jeg har vært inne på flere undersøkelser, tatt flere prøver og hatt en kolonoskopi-undersøkelse. Jeg begynner å bli veldig fortvilet! Er det noen som har vært borti liknende problemer og kan gi meg hjelp? Jeg er svært takknemlig for alle svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132097-mageproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

titt1365380389

Kan du ha intoleranse mot noen matvarer? Jeg får det nemlig på den måten hvis jeg har spist mat med hvitløk, og av og til løk. Før jeg forsto hva det var (mange år) hadde jeg det som deg. Nå er det svært sjelden at det skjer.

Lykke til!

Takk for svar :)

Jeg har prøvd å lete etter mønster når det gjelder matvarer, men klarer ikke å finne noe. Jeg kan reagere en gang jeg spiser en bestemt matvare, og neste gang går det bra. Det kan jo likevel være noe jeg har oversett. Hvordan får jeg sjekket dette?

Noen som har andre tips til noe jeg bør foreta meg? Legen min gjør lite og har ingen råd til meg, og det er svært frustrerende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132097-mageproblemer/#findComment-811935
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg har prøvd å lete etter mønster når det gjelder matvarer, men klarer ikke å finne noe. Jeg kan reagere en gang jeg spiser en bestemt matvare, og neste gang går det bra. Det kan jo likevel være noe jeg har oversett. Hvordan får jeg sjekket dette?

Noen som har andre tips til noe jeg bør foreta meg? Legen min gjør lite og har ingen råd til meg, og det er svært frustrerende.

tipper at du er matallergiker.

Kanskje det er krydder du reagerer på ?

Kanskje en ide er (i en periode) å skrive opp hva du spiser hver dag og om du får problemet.

MEN: jeg er ingen fagperson.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132097-mageproblemer/#findComment-813495
Del på andre sider

titt1365380389

tipper at du er matallergiker.

Kanskje det er krydder du reagerer på ?

Kanskje en ide er (i en periode) å skrive opp hva du spiser hver dag og om du får problemet.

MEN: jeg er ingen fagperson.

Noen som vet hvordan jeg kan finne ut om jeg er allergisk for noe spesiell mat? Er det prøver som legen kan ta, eller er det mer komplisert enn som så?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132097-mageproblemer/#findComment-817653
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...