Gå til innhold

Er terapeuter kåte svin?


Gjest fridda

Anbefalte innlegg

Så lenge vi opererer med grupper, kan vi dessverre ikke forvente at 100% holder seg på rett side av loven. Dette gjelder malere, skuespillere, terapauter, muslimer, negre, nord-trøndere, linefiskere, lesbianere og ikke minst samer med inngrodd tånegl.

Alle malere er snille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle malere er snille.

Samtykker....jeg maler selv akrylmaling. Er som sådan interessert i kunst og uttrykk. Husmaling gjør jeg nødig, men innendørs maling går an (til nød). Er du glad i å male?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vi opererer med grupper, kan vi dessverre ikke forvente at 100% holder seg på rett side av loven. Dette gjelder malere, skuespillere, terapauter, muslimer, negre, nord-trøndere, linefiskere, lesbianere og ikke minst samer med inngrodd tånegl.

Jeg har lest svaret ditt, og jeg ser hvordan det har bidratt til å bagatellisere og latterliggjøre en svært alvorlig problemstilling. Det synes jeg er leit, ikke minst for de menneskene som blir utsatt for overgrep i terapi. Ikke minst er det aktuelt i forhold til de mange rettssakene som etterhvert kommer opp mot psykiatere og psykologer: Det er ikke mer enn en ukes tid til rettssaken mot en framtredende professor i psykiatri og lærebokforfatter skal møte i retten for å ha engasjert seg seksuelt med sin kvinnelige pasient. Han har for øvrig mistet bevillingen sin, noe du sikkert er kjent med. Det folk flest er MINDRE kjent med, er de lidelser og kvaler menneskene som har opplevd overgrep lever med. Synes du ikke det er viktig å ta opp dette, - uten å referere til trøndere og inngrodde tånegler?

Jeg er enig i at å karakterisere hele grupper av behandlere er en avsporing, - men synes du ikke at din rolle bør være å hjelpe diskusjonen inn i rett spor?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flammefugelen

Marsvinspråket? Trodde bare du var inspirert av Asbjøn Bjekke, jeg. ;o)

*Blander meg inn i andres tråder*

Jeg har et marsvin....en liten kjøttbulle med masse pels. Hun er det nydeligste som finnes.Når vi snakker med henne bruker vi "marsvinspråket"(eller "masinpåket").Men det hender at jeg mister litt oversikten og bruker det ellers også - i tide og utide.Helst i utide.

Hmmm...dette kom jo ganske på siden av tråden, men.....det får kanskje gå for denne gang?

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flammefugelen

Hvis de blir kåte, og oppfører seg på en erotisk måte og seksuelt misbruker pasienten, så ville jeg nok karakterisere dem som svin, ja....Det finnes kanskje andre måter å karakterisere det på, men jeg kommer ikke på noen annen måte akkurat nå.

De som måtte oppføre seg som kåte svin når de praktiserer, burde miste bevilgningen og puttes i fengsel.

Kort og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg syns det er underlig at det ikke er fler, men det er vel store mørketall.

Jeg kjenner bl a musikklærere som har feid over ganske mange av sine elever av begge kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som måtte oppføre seg som kåte svin når de praktiserer, burde miste bevilgningen og puttes i fengsel.

Kort og greit.

Problemet er å bli trodd når man kommer til retten. Det er ikke så enkelt å være psykiatrisk pasient og skulle "forsvare" seg mot eventuelle anklager som måtte komme. Samt at de fleste som har opplevd dette, også sitter med skyld og skamfølelse som også kompliserer tingene.

Og i tillegg til å ha blitt utsatt for overgrep, så har de da ikke fått den hjelpen de skulle hatt, og stiller svakere i forhold til før de kom inn i terapien. Så det blir en dobbelt virkning her. Det er derfor det er viktigere å komme fram til sannheten her, enn ved andre tilfeller, fordi det er så svake grupper det dreier seg om her. Etter min mening.

Jeg synes også det skulle være langt strengere straffer ved slike lovbrudd i et behandlingsforhold, enn det normalt sett er ellers, fordi tillitsbruddet er så fatalt for den pasienten som blir utsatt for dette. Og at man skulle miste psykolog/psykiaterlisensen på livstid. Jeg tror at mennesker som ved et tidspunkt er i stand til å gjøre slike ting mot et annet menneske, aldri lenger skal ha med andre mennesker å gjøre (i en behandlingssituasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har lest svaret ditt, og jeg ser hvordan det har bidratt til å bagatellisere og latterliggjøre en svært alvorlig problemstilling. Det synes jeg er leit, ikke minst for de menneskene som blir utsatt for overgrep i terapi. Ikke minst er det aktuelt i forhold til de mange rettssakene som etterhvert kommer opp mot psykiatere og psykologer: Det er ikke mer enn en ukes tid til rettssaken mot en framtredende professor i psykiatri og lærebokforfatter skal møte i retten for å ha engasjert seg seksuelt med sin kvinnelige pasient. Han har for øvrig mistet bevillingen sin, noe du sikkert er kjent med. Det folk flest er MINDRE kjent med, er de lidelser og kvaler menneskene som har opplevd overgrep lever med. Synes du ikke det er viktig å ta opp dette, - uten å referere til trøndere og inngrodde tånegler?

Jeg er enig i at å karakterisere hele grupper av behandlere er en avsporing, - men synes du ikke at din rolle bør være å hjelpe diskusjonen inn i rett spor?

Mvh

Det er overhode ikke min mening å bagatellisere problemet. Problemet er ekstremt for den som blir utsatt for det.

Når personer som er spesialt betrodd, som psykiatere/psykologer, politi, prester osv, forbryter seg, er dette ekstra ille. Dette gjenspeiler seg også i straffeloven ved at de får ekstra strenge straffer.

Det jeg derimot svarte på, var spørsmålet. Det gikk på om terspauter som gruppe er spesielt "kåte svin". Terapeuter er sannsynligvis like kåte som andre. Som andre har påpekt, er en heller ikke et svin om en er kåt. Derimot er en uprofesjonell og en lovbryter om en har sex med en nåværende pasient. Jeg tror heller ikke at årsaken til overgrepene er at overgriperne er spesielt mer kåte enn andre. Overgrepene skyldes alvorlige defekter i deres personlighet.

Som assistentleger på Østmarka på 80-tallet fikk vi dette rådet av den glupeste person jeg noen gang har truffet, prof. Sten Levander: "Inte med pasienerna, og inte med naboens fru!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Det er overhode ikke min mening å bagatellisere problemet. Problemet er ekstremt for den som blir utsatt for det.

Når personer som er spesialt betrodd, som psykiatere/psykologer, politi, prester osv, forbryter seg, er dette ekstra ille. Dette gjenspeiler seg også i straffeloven ved at de får ekstra strenge straffer.

Det jeg derimot svarte på, var spørsmålet. Det gikk på om terspauter som gruppe er spesielt "kåte svin". Terapeuter er sannsynligvis like kåte som andre. Som andre har påpekt, er en heller ikke et svin om en er kåt. Derimot er en uprofesjonell og en lovbryter om en har sex med en nåværende pasient. Jeg tror heller ikke at årsaken til overgrepene er at overgriperne er spesielt mer kåte enn andre. Overgrepene skyldes alvorlige defekter i deres personlighet.

Som assistentleger på Østmarka på 80-tallet fikk vi dette rådet av den glupeste person jeg noen gang har truffet, prof. Sten Levander: "Inte med pasienerna, og inte med naboens fru!"

Da er jeg glupere enn Lavender (eller hva han het) for jeg ville ikke gjort det nevøen/niesa, kona/mann til min beste venn, dattera/sønnen til tenåringen min. Finnes nok mange fler som er like lurt å unngå...

Men jeg registrerte at du skrev 'nåværende pasienter'. Er det altså greit nå (var ikke det FØR nemlig) å ha sex med en tidligere pasient. Og hvor lenge kan du som pasient være trygg før du kan regne med å bli antastet av en alkoholpåvirket eks-psykiater på en eller annen fest? Får håpe det går noen år! For å si det slik, hvis min eks-psykiater så mye som hadde prøvd å kysse meg, om det så hadde gått tjue år, så ville jeg følt det som et overgrep!!! Pga de samtalene vi hadde!

Får håpe du kan oppklare dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Da er jeg glupere enn Lavender (eller hva han het) for jeg ville ikke gjort det nevøen/niesa, kona/mann til min beste venn, dattera/sønnen til tenåringen min. Finnes nok mange fler som er like lurt å unngå...

Men jeg registrerte at du skrev 'nåværende pasienter'. Er det altså greit nå (var ikke det FØR nemlig) å ha sex med en tidligere pasient. Og hvor lenge kan du som pasient være trygg før du kan regne med å bli antastet av en alkoholpåvirket eks-psykiater på en eller annen fest? Får håpe det går noen år! For å si det slik, hvis min eks-psykiater så mye som hadde prøvd å kysse meg, om det så hadde gått tjue år, så ville jeg følt det som et overgrep!!! Pga de samtalene vi hadde!

Får håpe du kan oppklare dette!

...at jeg skrev litt senere enn jeg tenkte? Det skulle jo være datter/sønn til venner samt venninna/kameraten til tenåringen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Det er overhode ikke min mening å bagatellisere problemet. Problemet er ekstremt for den som blir utsatt for det.

Når personer som er spesialt betrodd, som psykiatere/psykologer, politi, prester osv, forbryter seg, er dette ekstra ille. Dette gjenspeiler seg også i straffeloven ved at de får ekstra strenge straffer.

Det jeg derimot svarte på, var spørsmålet. Det gikk på om terspauter som gruppe er spesielt "kåte svin". Terapeuter er sannsynligvis like kåte som andre. Som andre har påpekt, er en heller ikke et svin om en er kåt. Derimot er en uprofesjonell og en lovbryter om en har sex med en nåværende pasient. Jeg tror heller ikke at årsaken til overgrepene er at overgriperne er spesielt mer kåte enn andre. Overgrepene skyldes alvorlige defekter i deres personlighet.

Som assistentleger på Østmarka på 80-tallet fikk vi dette rådet av den glupeste person jeg noen gang har truffet, prof. Sten Levander: "Inte med pasienerna, og inte med naboens fru!"

En er ikke svin fordi en er kåt. Men i det øyeblikk en som fagperson, betrodd andre menneskers følelsesliv, begår sexovergrep mot den du skal hjelpe, da er vedkommende ikke bare kåt, men et svin i tillegg. Det er fmye mer svinaktig å bli antastet av sin psykiater/lege/lærer enn av naboen feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Da er jeg glupere enn Lavender (eller hva han het) for jeg ville ikke gjort det nevøen/niesa, kona/mann til min beste venn, dattera/sønnen til tenåringen min. Finnes nok mange fler som er like lurt å unngå...

Men jeg registrerte at du skrev 'nåværende pasienter'. Er det altså greit nå (var ikke det FØR nemlig) å ha sex med en tidligere pasient. Og hvor lenge kan du som pasient være trygg før du kan regne med å bli antastet av en alkoholpåvirket eks-psykiater på en eller annen fest? Får håpe det går noen år! For å si det slik, hvis min eks-psykiater så mye som hadde prøvd å kysse meg, om det så hadde gått tjue år, så ville jeg følt det som et overgrep!!! Pga de samtalene vi hadde!

Får håpe du kan oppklare dette!

Her tror jeg vi først må sortere kortene.

1. Det er aldri akseptabelt å antaste noen (for å bruke dine ord). Dette gjelder både for folk flest og for terapeuter.

2. Jeg går nå over til å snakke om parforhold som forutsettes å ha oppstått som ønsket og frivillig fra begge parter.

En må her skille mellom det som er juridisk ulovlig og de strenger fagetiske regler.

Om en ser på de fagetiske regler, kan en snakke om en karenstid mellom et behandlerforhold og et kjærlighetsforhold.

Karenstidens lengde vil avhenge av pasient/behandlerforholdets art. Etter en psykoanalyse eller en tilsvarende psykoterapi over flere år, vil karenstiden være livslang. Dreier det seg derimot om en todagers vurdering og medisinering på en akuttavdeling eller et par timer i en poliklinikk vil nok mange si at karenstiden sikkert ikke er mer enn et år. Dreier det seg om en lege som har behandlet en ørebetennelse, er karenstiden kanskje bare en uke.

Ta ikke tidsangivelsene for bokstavelig. Jeg har prøvd å anskueliggjøre prinsippene.

Ved rent strafferettslige vurderinger, er sikkert de "juridiske karenstider" kortere enn de fagetiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...