Gå til innhold

stoler ikke på helsepersonell

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

nettopp slike medfølende og tillitsskapende holdninger jeg tenkte på...

Alernativet kunne være å tenke litt mindre sort/hvitt.

Du har vel enda langt igjen til du har truffet en promille av norsk helsepersonell.

Det finnes jo en mulighet for at din generalisering ut fra de få du har truffet kan være feil :-)

Fine1365379966

Alernativet kunne være å tenke litt mindre sort/hvitt.

Du har vel enda langt igjen til du har truffet en promille av norsk helsepersonell.

Det finnes jo en mulighet for at din generalisering ut fra de få du har truffet kan være feil :-)

Det er litt vanskelig å holde tråden her.

Hvis jeg har forstått dette rett, så svarer NHD at "done" ikke må tenke svart/hvitt. Dette reagerer "none" så på og blir enda mer oppgitt på norsk helsevesen.

Akkurat det kan jeg forstå. Det er ikke riktig å få høre slikt på så spinkelt grunnlag. La heller pasienten få forklare litt først. det er viktig å bli trodd!

Det neste NHD sier, at det finnes en mulighet for at hans generalisering er feil, det er jeg helt enig i. Og det er her man må begynne.

Selv om du har kræsja en gang, må du ut og kjøre

igjen. Du er livredd. Men sjansen for å kræsje en gang til, er mikroskopisk.

Jeg vet dette, jeg har prøvd det. Jeg mistet også tilliten.

Heldigvis har jeg møtt så mange gode behandlere etterpå at jeg har fått tilliten tilbake. Nå tror jeg at de fleste faktisk vil hjelpe meg.

Det er her du må begynne også, " none".

Det er ikke lett, men det er eneste vei å gå.

Lykke til!

Det er helt greit å være litt skeptisk til mennesker som skal rote rundt enten inne i hodet ditt, eller i kroppen din - syns nå jeg. Men ikke la det ødelegge forhold før du har gitt dem en sjanse! Når du føler det slik, akkurat som jeg selv gjør :-), har iallefall jeg erfart at det er viktig å opplyse om disse holdningene og opplevelsene ved første møte. Så er kommunikasjonen om tillit allerede i gang.

Ellers er du nok nødt til å gjøre som oss andre: Ta sjanser. Slik er det jo i møte med alle mennesker, om de er i helsevesenet, eller ikke. Vet ikke om du tenkte på psykolog/psykiater eller vanlig lege, men dersom det dreier seg om terapi, er det jo mulig å prøve og feile litt. Dersom ikke kjemien stemmer, er det bare å be om å få en annen - for kjemien er temmelig viktig.

Jeg har faktisk en psykiater jeg er fornøyd med, og føler meg tidvis ganske alene om det. Han er både hensynsfull, klok og empatisk, samtidig som han har lang erfaring og er et hyggelig menneske. Tenk det! De finnes! Jeg ble faktisk temmelig overrasket selv, for jeg har også en del negative opplevelser bak meg. De er der, done, vi må bare lete litt, og ikke gi opp!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...