Mann29Agder Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Hei. Jeg har slitt en god stund nå med dette, siden ifjor faktisk.(selv om det er tidlig i året) Begynte 8.desember ifjor, fikk feber og kroppsverk i tre dager, hodepine også. Ingen andre tegn på sykdom.. Tenkte da at dette var en snodig forkjølelse(ikke snørr) Var deretter frisk helt til 29. desmber da jeg igjen fikk feber, opp til rundt 40, dette varte til og med 1.jan, da hadde jeg ikke mer feber, denne gangen hadde jeg litt snørr, og oppspytt med "kule" farger. fredag 2. jan var jeg bedre, og var ute og handlet og slikt. 3. Januar våknet jeg opp med så mye snørr og gørr at jeg først lurte på om det var noe annet, harket og spyttet og timer.. 4. januar var jeg på legevakten da jeg i tillegg begynte å hoste endel. CRP 15 fikk legen til å konkludere =Influensa.. ta det med ro. Fikk noe hostedempende (Kodein) Dette hjalp ikke meg ihvertfall. Håpte å bli bedre snarlig, men da jeg var kommet til torsdag 8.jan og ikke var blitt bedre i det hele tatt, bare snørr/gørr/hoste og sliten, så tok jeg kontakt med en lege og fikk en time. Han lyttet på meg og sa at det var litt ulyd øverst på høyre side, bronkiene.. CRP 8. Han konkluderte da at jeg var på bedringens vei, og sykemeldte meg til og med 14 jan, siden jeg var så utmattet og sliten av det hele. Jeg har derimot blitt noe verre i hosten etter dette, jeg hoster riktignok ikke så ofte. Det er alltid værst når jeg legger meg og "begynner å sovne".. Hostingen har også endret slik at kroppen liksom tømmer lungen fullstendig for luft ved hvert enkelt host, noe som gir et skikkelig smell i hodet, og trøkk i magen. Dette velger vist kroppen selv å gjøre, for det er ikke noe behagelig. Noen ganger blir hostene så kraftige at jeg har fått brekningsfornemmelser, liksom spytte ut lungene!! Gikk til legen igjen idag, da hun lyttet var ihvertfall ulyden borte, sa hun- en annen lege denne gangen. Så jeg ble nok snart frisk.. Jeg har lurt litt på hvorfor jeg kun hadde feber de første dagene, og deretter alle de andre symptomene, og hvorfor jeg ikke er blitt noe særlig bedre. Tok ikke CRP idag, så jeg vet ikke om den har endret seg. Er det mulig at dette kan være stille lungebetennelse f.eks. en mykoplasma pneumoni? Eller holder det ikke med nedsatt almenntilstand, og mye hoste? Er veldig "trøtt/sliten" hele tiden men har vanskelig for å sove også. Ville dette gitt meg høyere CRP verider også? Eller er mycoplasmabakterien så liten at den ikke gir utslag? Den stiller seg jo midt imellom virus og bakterie etter det jeg har lest, ettersom den er så liten. Eller er det bare slik at den influensaen som kom i år som er ekstra hard og langvarig? Håper på fornuftig svar. (Almenntilstanden er kanskje et lite grann bedre idag, mulig fordi jeg ikke har gjort noen verdens ting på 3 dager, og mulig fordi jeg blir litt bedre, eller bare fordi jeg ikke sliter meg helt ut på å hoste så mye..?) Beklager hvis innlegget var for langt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132416-lungebetennelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Håper du er bedre nå. Den influensaen som går nå, har slike symptomer som du beskriver. Mycoplasmalungebetennelsen gir helst symptomer i øvre luftveier, og kan være ganske langvarig.Typisk her er vedvarende tørrhoste. Sykdomsfølelse, nedsatt matlyst, svette, frysninger, muskel-og leddsymptomer og hodepine er vanlige symptomer ved lungebetennelse. Så kommer hosten med ekspektorat, tung pust og brystsmerter. Til influensa hører høy feber. Vet ikke om dette er et godt svar, men sikkert er det at om det er influensa, så kan den vare en god stund.Det er et godt tegn at ulydene er borte.At det sliter på, er det ikke vanskelig å forstå, det er klassisk. Om det ikke gir seg snart, bør du kanskje foreslå å ta en prøve av ekspektoratet (oppspyttet) og muligens et røntgenbilde. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132416-lungebetennelse/#findComment-818307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.